Page 18 of 28

Posted: 17 Apr 2008, 08:15
by Markus F
Ja, så ska den se ut, nu minns jag.
Måste vara en bit avbruten på den du har.
Kollar man bilden för en ZF låda så ser den ju inte ut så där, men så såg min ut i verkligheten, också en ZF som din.

Posted: 17 Apr 2008, 08:21
by Markus F
pelko wrote:Image


Nu när jag ser din kylare så skulle jag föreslå att du vänder på den så du kan använda den lilla som avluftning (så du slipper göra t-kors på övre slangen)
Det gör inget att avluftningen kommer på andra sidan jämfört med expansionskärlet, inte heller att övre slangen hamnar en bit ner.
Luftningen kommer funka kanon då.

Posted: 17 Apr 2008, 08:39
by djm
pelko wrote:Den bilden har jag inte sett förrut, bara kollat på E34 lådan :roll:

Tack för hjälpen.

Mvh Mathias

:wink:

Posted: 17 Apr 2008, 14:08
by pelko
Markus: Jo det var tanken sedan igår, får dock svetsa om fästena.

Ingen som har den där fula fjädern till salu? :D

Ska ringa BMW också men den kommer inte fram till helgen isåfall :(

Mvh Mathias

Posted: 18 Apr 2008, 23:24
by pelko
Fick ett paket idag ...

Image

Image

Image

Image

Som ni kan se, ett efterlängtat VEMS. Ska börjas koppla nu i nästa vecka, ska få ner motorn i helgen tänkte jag igen. Bredbandslambda, avgastemp och allt annat ni kan se fick jag med. Snart börjar som sagt det roliga med projektet ;)


Fick även åka med ett monster idag. En superseven med, i dagsläget ca 300hk, på 800kg. Blir runt 450-500hk om jag förstod ägaren rätt då den är mappad och klar. Detta höjde motivationen rejält. Tack till www.skoterjocke.com , för åkturen och fjädern till kopplingsarmen.

Tror ni inte på ovanstående så fråga Nisse på forumet ;)

Mvh Mathias

Posted: 18 Apr 2008, 23:33
by Nisse Järnet
Bilden på slavcylindrarna borde man göra till sticky :D Där ser man tydligt den stora skillnaden mellan original 325 E30 och ZF slaven.

Posted: 18 Apr 2008, 23:35
by pelko
Jo om det skulle behövas så är det bara att ta bilden, men låt mig åtminstone ta en ny bild med en riktig kamera :D

Mvh Mathias

Posted: 19 Apr 2008, 09:27
by Krillian
herre jävlar..

den boxen var inte lite fin :O

nästan så man borde skämmas om man gömmer den i handsfacket..

ang VEMS't är det nåt "startpaket" fick ju hur mycket som helst till...

Posted: 19 Apr 2008, 09:52
by Nisse977
pelko wrote:Fick även åka med ett monster idag. En superseven med, i dagsläget ca 300hk, på 800kg. Blir runt 450-500hk om jag förstod ägaren rätt då den är mappad och klar. Detta höjde motivationen rejält. Tack till www.skoterjocke.com , för åkturen och fjädern till kopplingsarmen.

Tror ni inte på ovanstående så fråga Nisse på forumet ;)

Mvh Mathias

Javisst gick den fint!!

Det är första turbobilen jag åkt med som har rolig karaktär och inte dör av på höga varv :) Laddet kom vid ca 4000rpm och bilen drog hårt ända till varvstoppet :D

Bilen väger runt 760kg men jag vet inte om han räknar full tank och förare på 70kg med då?

Han pratade om att den turbon skulle kunna ge runt 440hästar, så där någonstans vill han nog lägga sig på sin "strippenmapp" sen blir den lite annorlunda för bankörningsmappen efter vad jag förstod.

8)

Posted: 19 Apr 2008, 10:23
by makkan_nykvarn
nu får du allt skicka pm till mig lr ringa mig på 0704786284 fölr tänkte komma imorrn lr så o titta in lite :)

Posted: 19 Apr 2008, 10:29
by pelko
Kan bli lite tight med tid i helgen tyvärr, morsan fyller år och sedan ska vi iväg till halva släkten :( Kommer bara bli korta stunder i garaget, men nästa helg blir det långa heldagar om du kan komma då? :D

Mvh Mathias

Posted: 19 Apr 2008, 10:36
by pelko
Angående VEMS så köpte jag till allt man kan köpa till utan en liten display, som tydligen inte var något att ha ändå. Men man kan själv skräddarsy sina paket.

Nisse: 760kg med full tank utan förare vill jag minnas att Jocke sa.

Mvh Mathias

Posted: 19 Apr 2008, 23:49
by pelko
Jahapp. Blev några timmar idag också. Monterade kopplingsarmen och slavylindern, lackade motorrummet, blåste ur bilen på 2kg slipskit m.m. Rullade även ut bilen i det kanonfina vädret och knäppte lite bilder. Jag svetsade även fast de sista fästena för frontbalken. Tryckte även dit bromsservot och huvudbromscylindern.

Imorgon åker motorn i tillsammas med lådan, den ska förhoppningsvis dit för gott i sommar. Sedan ska jag montera kylaren, lamporna och bygga sista stumpen på avgaset, från grenrör till avgasrör. Sedan återstår eljobb, kylarslangar, gasvajer osv innan uppstart.

Bilder:

Bilen rullades som sagt ut.
Image

Image

Svetsade fästena till frontbalken.
Image

Image

Boström visar hur det ska rattas.
Image

Kopplingsarm monterad.
Image

Motorrum lackat med nya bromsservot.
Image

Image

Munspray.
Image

Slappt :D
Image

Bemwä.
Image

Såhär ser det ut utanför garaget om någon skulle vara intresserad ...
Image

Image

Mvh Mathias

Posted: 20 Apr 2008, 20:56
by pelko
Motorn åkte i idag. Hoppas den får sitta där för gott nu i sommar. Luftfiltret sitter inte fast och kommer sitta högre upp med ett fäste till hjulhuset. Fortsätter imorgon...

Bilder:

Image

Image

Tight mellan bromsservo och insug.
Image

Lekte lite.
Image

Mvh Mathias

Posted: 20 Apr 2008, 21:03
by Chrille
Porriga bilder... gött att det rör på sig...


Lurar på mitt bromservo men det är alltså E21 som gäller... Fick du modda fästerna något eller är det bara stången som måste kortas?

Posted: 20 Apr 2008, 21:06
by Blomgren
Snyggt! De börjar arta sig 8)

Posted: 20 Apr 2008, 21:08
by pelko
Tack.

Ja servot är ifrån en E21. Som du ser i bilderna högre upp på sidan så fick jag korta av staget till bromspedalen en bit så den blev lika lång som org.

Mvh Mathias