Page 18 of 24
Posted: 22 Jan 2008, 09:54
by Vision79
Tjottirotti wrote:lovely! skönt å se att det handlas! Om du hittar 2pumpar till bra pris så köper jag en å
Jao..d lutar väll åt att man beställer en ny...hör av mig på MSN får vi se vad vi hittar på
När eru hemma från Norge?
Posted: 22 Jan 2008, 10:30
by Pimplaren
Nice, hur långt räcker 1600cc spridare? typ en bit över 1000hk?
Posted: 22 Jan 2008, 18:09
by Vision79
Pimplaren wrote:Nice, hur långt räcker 1600cc spridare? typ en bit över 1000hk?
Ska nog räcka till 1000hk på en 6:a med E85 om grundtrycket är 3bar..annars lite mer
Posted: 22 Jan 2008, 19:19
by Tjottirotti
Vision79 wrote:
När eru hemma från Norge?
jag är hemma den 10e februari tror jag... är så sjukt less på att jobba nu... haha... blir skönt med 3v ledig och massa cash... kan jag hänga på å beställa pump isf kanske... men jag funderar på att beställa autronic, spridare samt lite sånt. samtidigt...så kanske enklast att jag beställer själv
Posted: 22 Jan 2008, 19:36
by Vision79
Tjottirotti wrote:Vision79 wrote:
När eru hemma från Norge?
jag är hemma den 10e februari tror jag... är så sjukt less på att jobba nu... haha... blir skönt med 3v ledig och massa cash... kan jag hänga på å beställa pump isf kanske... men jag funderar på att beställa autronic, spridare samt lite sånt. samtidigt...så kanske enklast att jag beställer själv
Jepps ska du köpa allt d av tex PPF får du nog en pump till rätt kurs oxå..
Posted: 23 Jan 2008, 06:10
by Tjottirotti
kankse 2
Posted: 23 Jan 2008, 23:01
by Vision79
Så var det klart med Wössner hurvida kolven ska göras och vi satsar på ett komp av 8:5.1 med urfräsning ngra mm för ventilerna, lite lågt för E85 kanske men det är en 12v topp så jag lägger mig lite i perferin och surfar.
Nu är man spänd av förväntan att se resultatet och framförallt få sätta ihop motorn
Posted: 24 Jan 2008, 12:16
by Bäckis
Min fråga är varför Wössner??
Enda kolvar jag vet som spricker. Bytte ut mina pga det, så för höga effektuttag skulle jag aldrig köra med dem.
Även deras crosskolvar är kända för att spricka.
Vid rimliga effektuttag är det säkert lugnt.
Posted: 24 Jan 2008, 13:14
by Vision79
Bäckis wrote:Min fråga är varför Wössner??
Enda kolvar jag vet som spricker. Bytte ut mina pga det, så för höga effektuttag skulle jag aldrig köra med dem.
Även deras crosskolvar är kända för att spricka.
Vid rimliga effektuttag är det säkert lugnt.
Det där tror jag tyvärr är lite taget ur luften för maskinen som sitter i J Sahlins gamla M3 har snurrat med Wössner kolvar sedan -99 , aldrig under 500hk och legat senaste åren på 750-800hk i en 4:a..ser ut som nya fortf!...Jörgen Knutsson har i sin S38 dubbelturbo...+ att dom byggt ytterligare maskiner som gått felfritt med Wössner...M3JONAS här på PPF har väll åkt med samma kolvar rätt länge oxå..550hp+ 4cyl..!?
Wiseco tex verkar ju inte kunna leverera en enda korrekt kolv så det är uteslutet ...
Posted: 24 Jan 2008, 13:34
by Bäckis
Alla 4 i M3 Jonas sprack. 470 hk.
Sahlins sprack, eller var det bultarna som gick av?
Jörgen S38 är inte ens startad mig veterligen!!??
Vår anställde har skruvat crosscyklar i många år och säger att dom spricker till crossar och inte går att använda, så taget ur luften?? Nehhh.
Tyvärr, du har satsat på fel häst.
Posted: 24 Jan 2008, 13:39
by Bäckis
Och Teds sprack i S50:in.
Glömde det....
Posted: 24 Jan 2008, 13:46
by Vision79
Bäckis wrote:Alla 4 i M3 Jonas sprack. 470 hk.
Sahlins sprack, eller var det bultarna som gick av?
Jörgen S38 är inte ens startad mig veterligen!!??
Vår anställde har skruvat crosscyklar i många år och säger att dom spricker till crossar och inte går att använda, så taget ur luften?? Nehhh.
Tyvärr, du har satsat på fel häst.
Sahlins sprack inte..d var en felande bult..byttes o rullade stenhårt i många år
...Crosscyklar tar jag inte ens som en referens tyvärr...satsar jag på fel häst så må d väll så vara ..känns mer som att mappningen är boven idramat..och att alla 4 sprack i Jonas motor måste vara total otur?..MAPTUN mfl säljer Wössner...borde vara mer skriverier tycker jag om dom är d "sämsta" som finns...vad skulle vara problemet..dom ser likadana ut som JE,WISECO m.m...kanske inte beställde kolvarna efter "överladdad" spec? ..ja vet inte
Posted: 24 Jan 2008, 14:01
by Bäckis
Mina såg definitivt inte ut som CP i bearbetningem det kan jag lova. Även materialet såg annorlunda ut. Mkt mattare yta i aluminiumen.
De håller säkert för den effekt du får, så det är nog lugnt. Bara undrade varför man väljer "sämsta" tänkbara när man ändå köper nytt då Wössner inte ligger speciellt bra i pris heller.
Rullade Jockes i många år? Han kör väl JE vill jag minnas så speciellt länge lär han inte kört med össnerkolvarna.
Skit samma, du har beställt Wössner så då är det så. Bara hålla tumarna.
Posted: 24 Jan 2008, 14:09
by Vision79
Bäckis wrote:Mina såg definitivt inte ut som CP i bearbetningem det kan jag lova. Även materialet såg annorlunda ut. Mkt mattare yta i aluminiumen.
De håller säkert för den effekt du får, så det är nog lugnt. Bara undrade varför man väljer "sämsta" tänkbara när man ändå köper nytt då Wössner inte ligger speciellt bra i pris heller.
Rullade Jockes i många år? Han kör väl JE vill jag minnas så speciellt länge lär han inte kört med össnerkolvarna.
Skit samma, du har beställt Wössner så då är det så. Bara hålla tumarna.
98-99 stoppades Wössner kolvarna i S14 motorn...och nu tog dom ut dom hösten 2007 , forf hela
..d var kolvbulten som gick sönder (dom höll på mappa själv o hade sig)..o den gick sönder på JE kovlen oxå i Z3 maskinen som Jocke har nu ...tror d var kolvbulten som gick av i TED´s maskin oxå...d märkte han när han rev motorn.
Och tillbaka till M3JONAS så lyckas ju han med saker som ingen annan...vem har världsrekord att slakta M3 drivlinor tex
Nä..jag beställer ingen hyll kolv utan den är custom gjord till min maskin eftr min spec.
Kram!!
Posted: 24 Jan 2008, 14:44
by Bäckis
Ja, M3Jonas besitter skills "not known to man".
Iof var det jag som satte in dödsstöten mot hans kolvar dåp det var jag som spakade när de gav upp
Posted: 24 Jan 2008, 15:29
by Vision79
Idag kom spridarna på posten..gött i mums!
Posted: 24 Jan 2008, 17:06
by M3JONAS
Kolvbultarna som var till Wössnerkolvarna var kraftigt underdimensionerade.Trots att kolvarna var beställda efter ändamålet.
Därför sprack Jockes kolvbult. Efter ombyggnation av kolvar och stakar till cheva bultar i överdimension, dvs närmare 23 mm, så höll det. Tittade man på undersidan av mina wössnerkolvar så kändes det lite si och så med bearbetningen. Vassa kanter där det bör vara avrundat med radier. Iofs klantigt av både mig och tidigare ägarna av kolvarna att inte ha fixat det men man hoppas och tror att sånt ska vara ok från fabrik. Fick skäll av Appelgren för det.
Jocke har väl aldrig mappat nånting själv? Är väl Kenneth som gjort allting där.