Aleex Bmw e30 S50 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Aleex wrote:Nu har jag tagit bort abs enheten så nu har jag dragit om bromsrören. Har stoppat dit stålomspunna bromsslangar också. Så nu e det nytt o fint.
Sen har jag fixat dit en bromsservo..
Imorgon ska jag nog fylla på vätska i sytemet o lufta de.

Har även monterat dit mina 044:or samt min soppa matning, som ska pumpa E85


Har du dragit stål eller kopparrör till bromsarna?
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

M3JONAS wrote:
Aleex wrote:Nu har jag tagit bort abs enheten så nu har jag dragit om bromsrören. Har stoppat dit stålomspunna bromsslangar också. Så nu e det nytt o fint.
Sen har jag fixat dit en bromsservo..
Imorgon ska jag nog fylla på vätska i sytemet o lufta de.

Har även monterat dit mina 044:or samt min soppa matning, som ska pumpa E85


Har du dragit stål eller kopparrör till bromsarna?


Jag har dragit kopparrör till bromsarna
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

wuffee wrote:jag kan rekomendera att ha ett huvlås i mitten fram också..
när jag drog ur min 4an 5an så liksom reste sig huven i mitten.. ser inte så kul ut... lite vind motstånd också för den delen :)

Mvh
uFfe



Beror lite hur huven ser ut, tror hans är som min med inplastade förstärkningar.. Då är dom lite stabilare, dock lite tyngre..

Har iallafall kört 300+ med min när vi rejsade mot en ninja på motorvägen och efter det satt den kvar.. :lol:
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Insanity wrote:
wuffee wrote:jag kan rekomendera att ha ett huvlås i mitten fram också..
när jag drog ur min 4an 5an så liksom reste sig huven i mitten.. ser inte så kul ut... lite vind motstånd också för den delen :)

Mvh
uFfe



Beror lite hur huven ser ut, tror hans är som min med inplastade förstärkningar.. Då är dom lite stabilare, dock lite tyngre..

Har iallafall kört 300+ med min när vi rejsade mot en ninja på motorvägen och efter det satt den kvar.. :lol:


Haha, ja de är ju ett test nog så gott! Men jag hade förstärkning av något träslag såg de ut som.. som var som en kvadrat.. inte kryss strävor eller något i den stilen.. Adolfsson har säkert gjort bättre.. min var ingen av hans grejer!

Mvh
Uffe
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Min huv har inte massa frstärkningar, det är typ bara en ram runt.
Jag har inte lust att åka med masa huvlås, så huven e typ såld. Sen va de ingen bra yta på den så de skulle kostamasor för att lacka den mm.
Så de blir gammal plåthuv
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Nu är huven såld. jag kan säga att jag är absolut inte nöjd med den från adolfsson. Den va tunn som ett löv. Köper jag en sen så blir det den med förstärkningar.

Jag var o hämtade en baklucka med en liten diskret vinge idag hos robbz på forumet. Kikade lite på hans bygge med. Måste säga att de såg mkt fint ut.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Aleex wrote:
M3JONAS wrote:
Aleex wrote:Nu har jag tagit bort abs enheten så nu har jag dragit om bromsrören. Har stoppat dit stålomspunna bromsslangar också. Så nu e det nytt o fint.
Sen har jag fixat dit en bromsservo..
Imorgon ska jag nog fylla på vätska i sytemet o lufta de.

Har även monterat dit mina 044:or samt min soppa matning, som ska pumpa E85


Har du dragit stål eller kopparrör till bromsarna?


Jag har dragit kopparrör till bromsarna


Om du har som mål att åka 9:or på strippen så kan jag komma med ett tips och det är att kolla igenom SBF´s tekniska reglemente när du ändå håller på och bygger om så mycket.
Det finns här: http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf

Säger det i all välmening för om du ska åka så fort mer än en gång så är det ju fullständigt dragracinreglemente som gäller å då ska du även ha vagnbok...
En sak som står i DRT är bla detta:
"DRT 3 Bromsar & Fjädring
DRT 3.1 Bromsar
Samtliga bilars bromssystem, oavsett klass, testas med avseende på ”känslan” i bromspedalen. Bromssystemet ska vara i god kondition och minst omfatta hydrauliska bromsar på bakhjulen. Hydrauliska bromsar på alla fyra hjulen rekommenderas, och är obligatoriskt där klassreglemen-te så anger. Lättning av bromssköldar, bromstrummor och/eller bromsok genom att avlägsna material är inte tillåtet. Hål för kylning eller lättning i bromsskivor av gjutjärn är ej tillåtna. Bromsskivor av aluminium är förbjudna. Om handbroms används ska bromsspaken vara place-rad inuti förarutrymmet. Bromsledningar måste vara tillverkade av stålrör, stålomspunnen slang eller DOT, DIN/ISO godkända bromsledningar. Ledningar ska dras på utsidan av ramkonstruk-tion eller i ett 406 mm (16 tum) långt stålrör med minimum godstjocklek av 3 mm (0,125 tum), alt. Chrome molyrör med 0,058 tums godstjocklek, där ledningen passerar kopplingskåpa eller motsvarande. På bilar där ramrör som passerar motorn uppfyller ovanstående materialkrav, är det godkänt att dra bromsrör i detta ramrör. Bromsledning får ej dras i kardantunneln. Alla broms-ledningar måste förläggas på chassit på ett sätt som överensstämmer med normalt originalmon-tage. Slangar ska monteras med klammer på därför avsedda fästen, buntband, tape etc. är ej tillå-tet. Ledning på bilar med bakmotor ska läggas skyddade i rör eller vara tillverkade av stålomspunnen slang där de passerar motorn. Ett reservsystem rekommenderas på alla bilar, sär-skilt på de som är försedda med tvåhjulsbromsar. Samtliga pedaler ska vara belagda med halk-fritt material. Automatiska bromssystem (elektroniskt, pneumatiskt etc.) för att reducera hjulspinn är ej tillåtna. Bromsning respektive upphörd bromsverkan ska vara en direkt följd av förarens handling. God-känt anti-låsningssystem (ABS) tillåtet i alla klasser. Kontakta DR-utskottet för vidare besked.
Om bromssystemet innehåller en differentierande- tryck- växlare, och dessutom ”line-loc” på framhjulsbromsarna, så måste solenioden till ”line-locen” vara monterad efter differentierande- tryck- växlaren."
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

eller DOT, DIN/ISO godkända bromsledningar.


Borde man väll hitta på vilken serie producerad bil som helst?
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Är koppar/nickel bromsrör som man konat själv godkända då?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Kero wrote:Är koppar/nickel bromsrör som man konat själv godkända då?


Nope, ska vara stålrör elelr stålspunnen slang.
EklundTPR
Posts: 50
Joined: 08 Feb 2006, 13:40
Location: Mariehamn Åland

Post by EklundTPR »

M3JONAS wrote:
Kero wrote:Är koppar/nickel bromsrör som man konat själv godkända då?


Nope, ska vara stålrör elelr stålspunnen slang.


Men.. Är inte kopparrör DOT, DIN/ISO godtjänt?
Man får ju ha det på vanliga gatbilar och då gäller ju vissa/dessa krav?
eller?
Säkert en dum fråga, men det låter ju konstigt annars med tanke på att stålrör är sämre..
iaf på en bil som vibrerar som fn..
Det borde då även finnas med ett krav på minimum fästpunkter/avstånd emellan dessa om det endast får anv stålrör.
Det är högre krav på detta om stålrör nyttjas.

/R
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Idag har jag rivit ner bakvagnen. den ska blästras,målas, montera dit powerflex bussningar och göra om så de går att justera hjulvinklarna.

Allt satt ju fast som fan. Ska dra nya bromsrör och montera dit stålomspunna slangar i bak.
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Post by Micke johansson »

Vart köper man stålomspunnet ? . är det ut till bärarmarna från huvudledningen i fordelnings blocket du har tänkt ha ?mvh
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Micke johansson wrote:Vart köper man stålomspunnet ? . är det ut till bärarmarna från huvudledningen i fordelnings blocket du har tänkt ha ?mvh


Jag går till hydroskandia så fixar de! Jag ska ut ifrån t korset till bärarmar sen ifrån bärarmarna till oken.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Nu har jag ett litet dilemma. Jag vet inte vad jag ska ha för bussningar. Ska jag ha i delrin eller powerflex i bakvagenen?
Vilket är bäst?
User avatar
Tingsdalsracer
Posts: 1104
Joined: 10 Oct 2006, 08:00
Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten

Post by Tingsdalsracer »

På din lär ju motorn överrösta allt ljud från bakvagnen så då funkar säkert delrin men är man känslig för lite ljud så är det powerflex :)
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Aleex wrote:
Micke johansson wrote:Vart köper man stålomspunnet ? . är det ut till bärarmarna från huvudledningen i fordelnings blocket du har tänkt ha ?mvh


Jag går till hydroskandia så fixar de! Jag ska ut ifrån t korset till bärarmar sen ifrån bärarmarna till oken.


Om du vill göra det enkelt för dig och vill slippa hålla på med två slangar + rör så gör du en lång slang som går hela vägen istället. Funkar prima!
Post Reply