Aleex wrote:M3JONAS wrote:Aleex wrote:Nu har jag tagit bort abs enheten så nu har jag dragit om bromsrören. Har stoppat dit stålomspunna bromsslangar också. Så nu e det nytt o fint.
Sen har jag fixat dit en bromsservo..
Imorgon ska jag nog fylla på vätska i sytemet o lufta de.
Har även monterat dit mina 044:or samt min soppa matning, som ska pumpa E85
Har du dragit stål eller kopparrör till bromsarna?
Jag har dragit kopparrör till bromsarna
Om du har som mål att åka 9:or på strippen så kan jag komma med ett tips och det är att kolla igenom SBF´s tekniska reglemente när du ändå håller på och bygger om så mycket.
Det finns här:
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf
Säger det i all välmening för om du ska åka så fort mer än en gång så är det ju fullständigt dragracinreglemente som gäller å då ska du även ha vagnbok...
En sak som står i DRT är bla detta:
"DRT 3 Bromsar & Fjädring
DRT 3.1 Bromsar
Samtliga bilars bromssystem, oavsett klass, testas med avseende på ”känslan” i bromspedalen. Bromssystemet ska vara i god kondition och minst omfatta hydrauliska bromsar på bakhjulen. Hydrauliska bromsar på alla fyra hjulen rekommenderas, och är obligatoriskt där klassreglemen-te så anger. Lättning av bromssköldar, bromstrummor och/eller bromsok genom att avlägsna material är inte tillåtet. Hål för kylning eller lättning i bromsskivor av gjutjärn är ej tillåtna. Bromsskivor av aluminium är förbjudna. Om handbroms används ska bromsspaken vara place-rad inuti förarutrymmet.
Bromsledningar måste vara tillverkade av stålrör, stålomspunnen slang eller DOT, DIN/ISO godkända bromsledningar. Ledningar ska dras på utsidan av ramkonstruk-tion eller i ett 406 mm (16 tum) långt stålrör med minimum godstjocklek av 3 mm (0,125 tum), alt. Chrome molyrör med 0,058 tums godstjocklek, där ledningen passerar kopplingskåpa eller motsvarande. På bilar där ramrör som passerar motorn uppfyller ovanstående materialkrav, är det godkänt att dra bromsrör i detta ramrör. Bromsledning får ej dras i kardantunneln. Alla broms-ledningar måste förläggas på chassit på ett sätt som överensstämmer med normalt originalmon-tage. Slangar ska monteras med klammer på därför avsedda fästen, buntband, tape etc. är ej tillå-tet. Ledning på bilar med bakmotor ska läggas skyddade i rör eller vara tillverkade av stålomspunnen slang där de passerar motorn. Ett reservsystem rekommenderas på alla bilar, sär-skilt på de som är försedda med tvåhjulsbromsar. Samtliga pedaler ska vara belagda med halk-fritt material. Automatiska bromssystem (elektroniskt, pneumatiskt etc.) för att reducera hjulspinn är ej tillåtna. Bromsning respektive upphörd bromsverkan ska vara en direkt följd av förarens handling. God-känt anti-låsningssystem (ABS) tillåtet i alla klasser. Kontakta DR-utskottet för vidare besked.
Om bromssystemet innehåller en differentierande- tryck- växlare, och dessutom ”line-loc” på framhjulsbromsarna, så måste solenioden till ”line-locen” vara monterad efter differentierande- tryck- växlaren."