Har du dragit stål eller kopparrör till bromsarna?Aleex wrote:Nu har jag tagit bort abs enheten så nu har jag dragit om bromsrören. Har stoppat dit stålomspunna bromsslangar också. Så nu e det nytt o fint.
Sen har jag fixat dit en bromsservo..
Imorgon ska jag nog fylla på vätska i sytemet o lufta de.
Har även monterat dit mina 044:or samt min soppa matning, som ska pumpa E85
Aleex Bmw e30 S50 Turbo
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Jag har dragit kopparrör till bromsarnaM3JONAS wrote:Har du dragit stål eller kopparrör till bromsarna?Aleex wrote:Nu har jag tagit bort abs enheten så nu har jag dragit om bromsrören. Har stoppat dit stålomspunna bromsslangar också. Så nu e det nytt o fint.
Sen har jag fixat dit en bromsservo..
Imorgon ska jag nog fylla på vätska i sytemet o lufta de.
Har även monterat dit mina 044:or samt min soppa matning, som ska pumpa E85
wuffee wrote:jag kan rekomendera att ha ett huvlås i mitten fram också..
när jag drog ur min 4an 5an så liksom reste sig huven i mitten.. ser inte så kul ut... lite vind motstånd också för den delen
Mvh
uFfe
Beror lite hur huven ser ut, tror hans är som min med inplastade förstärkningar.. Då är dom lite stabilare, dock lite tyngre..
Har iallafall kört 300+ med min när vi rejsade mot en ninja på motorvägen och efter det satt den kvar..

Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se

830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se

Haha, ja de är ju ett test nog så gott! Men jag hade förstärkning av något träslag såg de ut som.. som var som en kvadrat.. inte kryss strävor eller något i den stilen.. Adolfsson har säkert gjort bättre.. min var ingen av hans grejer!Insanity wrote:wuffee wrote:jag kan rekomendera att ha ett huvlås i mitten fram också..
när jag drog ur min 4an 5an så liksom reste sig huven i mitten.. ser inte så kul ut... lite vind motstånd också för den delen
Mvh
uFfe
Beror lite hur huven ser ut, tror hans är som min med inplastade förstärkningar.. Då är dom lite stabilare, dock lite tyngre..
Har iallafall kört 300+ med min när vi rejsade mot en ninja på motorvägen och efter det satt den kvar..
Mvh
Uffe
Nu är huven såld. jag kan säga att jag är absolut inte nöjd med den från adolfsson. Den va tunn som ett löv. Köper jag en sen så blir det den med förstärkningar.
Jag var o hämtade en baklucka med en liten diskret vinge idag hos robbz på forumet. Kikade lite på hans bygge med. Måste säga att de såg mkt fint ut.
Jag var o hämtade en baklucka med en liten diskret vinge idag hos robbz på forumet. Kikade lite på hans bygge med. Måste säga att de såg mkt fint ut.
Om du har som mål att åka 9:or på strippen så kan jag komma med ett tips och det är att kolla igenom SBF´s tekniska reglemente när du ändå håller på och bygger om så mycket.Aleex wrote:Jag har dragit kopparrör till bromsarnaM3JONAS wrote:Har du dragit stål eller kopparrör till bromsarna?Aleex wrote:Nu har jag tagit bort abs enheten så nu har jag dragit om bromsrören. Har stoppat dit stålomspunna bromsslangar också. Så nu e det nytt o fint.
Sen har jag fixat dit en bromsservo..
Imorgon ska jag nog fylla på vätska i sytemet o lufta de.
Har även monterat dit mina 044:or samt min soppa matning, som ska pumpa E85
Det finns här: http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf
Säger det i all välmening för om du ska åka så fort mer än en gång så är det ju fullständigt dragracinreglemente som gäller å då ska du även ha vagnbok...
En sak som står i DRT är bla detta:
"DRT 3 Bromsar & Fjädring
DRT 3.1 Bromsar
Samtliga bilars bromssystem, oavsett klass, testas med avseende på ”känslan” i bromspedalen. Bromssystemet ska vara i god kondition och minst omfatta hydrauliska bromsar på bakhjulen. Hydrauliska bromsar på alla fyra hjulen rekommenderas, och är obligatoriskt där klassreglemen-te så anger. Lättning av bromssköldar, bromstrummor och/eller bromsok genom att avlägsna material är inte tillåtet. Hål för kylning eller lättning i bromsskivor av gjutjärn är ej tillåtna. Bromsskivor av aluminium är förbjudna. Om handbroms används ska bromsspaken vara place-rad inuti förarutrymmet. Bromsledningar måste vara tillverkade av stålrör, stålomspunnen slang eller DOT, DIN/ISO godkända bromsledningar. Ledningar ska dras på utsidan av ramkonstruk-tion eller i ett 406 mm (16 tum) långt stålrör med minimum godstjocklek av 3 mm (0,125 tum), alt. Chrome molyrör med 0,058 tums godstjocklek, där ledningen passerar kopplingskåpa eller motsvarande. På bilar där ramrör som passerar motorn uppfyller ovanstående materialkrav, är det godkänt att dra bromsrör i detta ramrör. Bromsledning får ej dras i kardantunneln. Alla broms-ledningar måste förläggas på chassit på ett sätt som överensstämmer med normalt originalmon-tage. Slangar ska monteras med klammer på därför avsedda fästen, buntband, tape etc. är ej tillå-tet. Ledning på bilar med bakmotor ska läggas skyddade i rör eller vara tillverkade av stålomspunnen slang där de passerar motorn. Ett reservsystem rekommenderas på alla bilar, sär-skilt på de som är försedda med tvåhjulsbromsar. Samtliga pedaler ska vara belagda med halk-fritt material. Automatiska bromssystem (elektroniskt, pneumatiskt etc.) för att reducera hjulspinn är ej tillåtna. Bromsning respektive upphörd bromsverkan ska vara en direkt följd av förarens handling. God-känt anti-låsningssystem (ABS) tillåtet i alla klasser. Kontakta DR-utskottet för vidare besked.
Om bromssystemet innehåller en differentierande- tryck- växlare, och dessutom ”line-loc” på framhjulsbromsarna, så måste solenioden till ”line-locen” vara monterad efter differentierande- tryck- växlaren."
Men.. Är inte kopparrör DOT, DIN/ISO godtjänt?M3JONAS wrote:Nope, ska vara stålrör elelr stålspunnen slang.Kero wrote:Är koppar/nickel bromsrör som man konat själv godkända då?
Man får ju ha det på vanliga gatbilar och då gäller ju vissa/dessa krav?
eller?
Säkert en dum fråga, men det låter ju konstigt annars med tanke på att stålrör är sämre..
iaf på en bil som vibrerar som fn..
Det borde då även finnas med ett krav på minimum fästpunkter/avstånd emellan dessa om det endast får anv stålrör.
Det är högre krav på detta om stålrör nyttjas.
/R
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
- Tingsdalsracer
- Posts: 1104
- Joined: 10 Oct 2006, 08:00
- Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten
Om du vill göra det enkelt för dig och vill slippa hålla på med två slangar + rör så gör du en lång slang som går hela vägen istället. Funkar prima!Aleex wrote:Jag går till hydroskandia så fixar de! Jag ska ut ifrån t korset till bärarmar sen ifrån bärarmarna till oken.Micke johansson wrote:Vart köper man stålomspunnet ? . är det ut till bärarmarna från huvudledningen i fordelnings blocket du har tänkt ha ?mvh