Page 17 of 22

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 18 Sep 2011, 20:21
by erikjakan
Jävligt snyggt!

Hoppas på mycket moos!

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 18 Sep 2011, 20:47
by Pitbull
Jävligt snyggt!

Har du ngn färgkod på de gråa?

Mvh

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 18 Sep 2011, 21:28
by wuffee
Vad hade du för flöde i toppen före/efter.. Gärna från typ 2mm-12mm :)..

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 18 Sep 2011, 23:06
by Blomgren
Ser jävligt bra ut! :D

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 18 Sep 2011, 23:26
by cerveza
Lönar sig inte att porta??, det var nästan lite humoristiskt.

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 19 Sep 2011, 05:47
by FoX
Pitbull wrote:Jävligt snyggt!

Har du ngn färgkod på de gråa?

Mvh

Ska höra med pulverlackaren, men det va något han hade låg

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 19 Sep 2011, 05:51
by FoX
wuffee wrote:Vad hade du för flöde i toppen före/efter.. Gärna från typ 2mm-12mm :)..
cerveza wrote:Lönar sig inte att porta??, det var nästan lite humoristiskt.

Har knepat ihopp ett diagram.

Dock så ska man ju veta att dett är en flödesbänk som flödar med ett konstant flöde. I motorn med ventiler som öppnar och pulser och allt vad det är så kanske det inte stämmer exakt med dessa mätvärden. Men en bra fingervisning borde det ju vara. :mrgreen:

min kam lyfter 10,8mm
Flödesmätningen är på en insugskanal.

Image

Lyckades inte få in skalan i diagrammet, jävla powerpoint.. skit.


När jag lämmna in toppen till Tom så fick han med en topp som PPF har gjort för 3-4 år sedan. En orginal skrotad m42 topp som han kunde testa sig fram med. + min nya topp då att aplicera det han kunde få fram.

Slutsats: Tom har slipat 3 radier på ventil och säte iomed mirafräsningen, det är värt att göra för det ger mer flöde. Ska man ändå göra ett mira jobb så kan det vara värt de extra jobbet.

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 19 Sep 2011, 07:08
by Bmwandreas
Tänk om nån hade haft bänk som flödade vid 500" vattenpelare. Då hade man sett verkligheten.

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 19 Sep 2011, 10:44
by wuffee
Är de verkligen nödvändigt å ha så jäkla stor som 500?
Har du en liten kanal som inte flöder mer än säg 200cfm så spelar de väl ingen roll hur mycket du försöker mata igenom, flödar den inte mer så gör de inte?

Mvh

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 19 Sep 2011, 10:50
by Bmwandreas
Vad tror du händer med turbo?

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 19 Sep 2011, 11:15
by wuffee
ah du tänker så ;) ...

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 19 Sep 2011, 14:02
by cerveza
Bmwandreas wrote:Tänk om nån hade haft bänk som flödade vid 500" vattenpelare. Då hade man sett verkligheten.


precis, Erland håller på med något liknande :)

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 19 Sep 2011, 14:14
by Bmwandreas
cerveza wrote:
Bmwandreas wrote:Tänk om nån hade haft bänk som flödade vid 500" vattenpelare. Då hade man sett verkligheten.


precis, Erland håller på med något liknande :)
Fyfan vilken makapär 8)

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Posted: 30 Sep 2011, 23:53
by FoX
Bilen är grundmappad, så den funkar och går.

Har puttrat runt ilte här hemma och kunde konstatera att den läcker.

Bakaxelklumpen läcker lite olja.
Servopumpen läcker lite olja,
Bröstkåpan läcker lite olja.
Någonting typ värmepaketet (värme av och på ventilen troligtvis) läcker i bilen. :x

Något fel är det på bromsarna med.

Jag kör följande på bromsarna:
PPF Bigbrake fram
Removerade org bak.
Alla slangar är stålomsbundnanylonslangar.
Huvudcylinder (Bmw 750 e32 tror jag dom heter, notera ny)
Bromsservo från en WV polo.
Sitter en distans på 22 milimeter i huvudcylindern för att kompencera den korta pinnen i wv polo servon.
Alla promsrör är nya
Allt är nytt utom bakoken som är renoverade.

Problem: Måste pumpa 2ggr för att bromsarna ska ta.
Har luftat på alla konstens regler så det kan inte vara det.
Luftat genom tryckluft i burken.
Luftat med vakum sug på bromsoket.

VAD FAAN ÄR DET FÖR FEL PÅ BROMSARNA?
Tips uppskattas.

Re: FoX Vassa 4:an[Bromsbekymmer]

Posted: 01 Oct 2011, 07:12
by wuffee
Vet inte om ja vågar säga detta, men när ja renoverade mina saab ok så luftade jag efter konstens alla regler, men lik förbannat fick ja pumpa för att pedalen skulle ta.. Hade skiftat bakoken visade de sig sen, luftnipplarna pekade rätt ut ändå.. Nu kommer jag inte inte ihåg om de är möjligt på e30.. Men värt att titta kanske?

Re: FoX Vassa 4:an[Bromsbekymmer]

Posted: 01 Oct 2011, 08:40
by erikjakan
Det låter som att nån eller några kolvar åker tillbaka för långt.

Inga skivor som är slagna?

Om du hissar upp bilen fram, så ber du nån bromsa samtidigt som du tittar på hur nära belägget ligger an skivorna, det ska inte vara nåt mellanrum att tala om..

Sen gör du samma bak!

Du har inte vänt nåt ok fel så luftnippeln sitter nedtill såattsäga?

MVH Erik

Re: FoX Vassa 4:an[Bromsbekymmer]

Posted: 01 Oct 2011, 10:30
by sofie
Tjena fin motor vad har du för medel i badet med toppen? bara avfettning el? mvh erik