Page 17 of 29
Posted: 04 Jul 2006, 05:14
by peppe
Haha, rock n roll
Jag ska göra mitt yttersta hers slir majestät.
Posted: 05 Jul 2006, 21:03
by peppe
Uppstart #27 gick som väntat.
Efter en långvårdning av boxen, byte av alla spridar drivsteg ( förra gången byttes alla tändsteg ) så skulle vi testa igen.
Mattias var utan bil så jag körde rally upp till honom och hämtade honom i metropolen Sävar.
Väl på platts mätte vi upp härvan och gjorde lite akrobatik för att försäkra oss om att det inte fanns något "fel" där, som ville retas med oss.
Testade klicka lite spridare och diverse övningar sedan var det dags.
På med tändningen, hmm. Jag varför går inte soppa pumpen undrar jag då. Mattias klämmer ur sig en no idea.
Testade lite men vi saknade varvtalsignal också, tydligen så delar kretsen alá soppa pump något med resten av funktionerna. Och nu har den kretsen behagat att ta självmord.
Verkar som att ett fel i början ställt till det i alla hörn och kanter ( dåligt lödda tändsteg ).
Själva motorstyrningen VEMS är det inget fel på, men VEMS kan aldrig bli bättre än den som löder boxen, kopplar kablarna, och donar på. Känns skönt att ha mätt upp härvan igen, då kan vi konstatera att dom som kopplat kablar och donat inte är boven i dramat. Det hela bottnar säkert i tändstegen från början?
Med facit i hand och bortsett från min dåvarande student ekonomi så skulle jag nog ha valt att investera i ett annat sprut.
Detta är 2:a sommaren bilen står i garaget, 14 mil har den skrapat ihop på två år. Och då är säkerligen 4 mil bogsering, 4 mil på 4 eller 5 burkar.
Om vi nu inte lyckas repa boxen ( IGEN ) eller Mattias lyckas som dom andra gångerna han har lagat fel efter andra. Så åker nog motor ut på annons, för den är det inget fel på. Chassiet också.
P.g.a. att Mattias har ingen möjlighet att löda en ny box på short notice och han har ett annat liv att ta hand om också, och det klandrar jag honom inte för. Samt att jag vill inte låta någon annan löda den, se bara på hur det gick sist.
Mvh? Peppe.
Posted: 05 Jul 2006, 21:10
by AndreasT
Det har bra med otur med Vemset.
Angående det med avsakanden av varvtalsignal och bensinpumpen så brände jag min krets också vid uppstart. Enl Jörgen som fixade min box beror det på dålig jord och är inte så ovanligt fel. Han löste det genom att klippa bort den kretsen helt. Fick sedan flytta utgången för bensinpumpen till annan ledig utgång.
Posted: 05 Jul 2006, 21:15
by peppe
Mattias berättade för mig att det var vanligt att den kunde flyga.
Men varför måste jag då fråga mig?
Batteriet har bra jord. Motorn har bra jord, går en extra jord från motor till jordpunkt inne i bilen där VEMS jordar.
Och det har funkat förr, skillanden var väll mindre mygg och kanske varmare ut än sist. Boxen har bara varit ur kontakt handsken sedan tebax.
Posted: 05 Jul 2006, 21:32
by Mattias Sandgren
Peppes box har rapplat från dag 1 pga kass lödning av diverse saker som jag fixat. Har det inte varit det ena så är det det andra och det har svårt att se följdfelen som uppstått pga problem i början. En motorbrand hjälpte inte.
Man blir fort less, och det är inte ens min bil.
Jag har inget att tillägga och förstår Peters situation. Själv har jag inte ens en bil som rullar, så jag har inte ågren över nåt utom bortkastad tid.
Jag ska se om boxen går att reparera, men helst ser jag att den som sålt boxen till honom ägnar en sekund åt att lösa problemet.
Posted: 06 Jul 2006, 18:12
by Per Eriksson
Mangla dit ett ms med enkelspole o sät tillbaka fördelaren på toppen
Posted: 06 Jul 2006, 19:12
by johankihl
peppe wrote:Mattias berättade för mig att det var vanligt att den kunde flyga.
Men varför måste jag då fråga mig?
Batteriet har bra jord. Motorn har bra jord, går en extra jord från motor till jordpunkt inne i bilen där VEMS jordar.
Och det har funkat förr, skillanden var väll mindre mygg och kanske varmare ut än sist. Boxen har bara varit ur kontakt handsken sedan tebax.
Till de flesta eftermarknadsspruten rekommenderas det att man jordar boxen direkt i motorblocket. När jag gör installationer brukar jag se till att jorda boxen i blocket. Dra en extra tunn jordkabel till torpeden för att vara extra säker. Man ska alltid se till att jorda tändspolar på en egen jordpunkt och långt ifrån boxens jord, likaså tändsteg. Detta är en safe åtgärd som gör att det aldrig strular med jordning som för övrigt är det absolut vanligaste problemet när ett eftermarknadssystem strular.
Posted: 06 Jul 2006, 21:29
by peppe
Boxen har ju direkt jord med motorn som jag skriver. Tror inte problemet ligger i jordarna då denna installation har funkat på allt för många bilar med likadan kabelhärva.
Har ju funkat till och från iaf, jag har inga svar. Får väll återkomma då kretsen är bytt.
Posted: 06 Jul 2006, 22:16
by Erki87
det var ingen rolig läsning om att vems spruten krånglar...
har ju tänkt köra med det i min skjuta...
tycker ni att man borde se sig om efter något annat eller?
mvh Eric
Posted: 07 Jul 2006, 05:29
by peppe
Det beror på vem som fixxar ditt VEMS, vem som löder det och på dig själv.
Själva VEMS är väll ingen dålig deal, men jag kan inte påstå att det verkar driftsäkert heller, med tanke på hur det rapplat för mig.
Vet inte vad jag ska svara på din fråga faktiskt.
Posted: 07 Jul 2006, 23:57
by tobbe tlrecond
Erki87 wrote:det var ingen rolig läsning om att vems spruten krånglar...
har ju tänkt köra med det i min skjuta...
tycker ni att man borde se sig om efter något annat eller?
mvh Eric
det beror väl hur mycke pengar man vill lägga ner.
jag skulle hellre välja nåt annat en vems för det verkar
vara mycke strul per krona.
Posted: 08 Jul 2006, 00:00
by worre
tobbe tlrecond wrote:Erki87 wrote:det var ingen rolig läsning om att vems spruten krånglar...
har ju tänkt köra med det i min skjuta...
tycker ni att man borde se sig om efter något annat eller?
mvh Eric
det beror väl hur mycke pengar man vill lägga ner.
jag skulle hellre välja nåt annat en vems för det verkar
vara mycke strul per krona.
inte riktigt sant. peppe är extrem mitt funkar som tåget och med tanke på hur många bilar som nu rullar här med vems. så är det inte mkt rakel.. men men peppe är dok ett extrem fall..
tror det sköljer in för mkt salt vatten från båten när du är ute och våldar

Posted: 08 Jul 2006, 13:31
by peppe
worre jag kör ju inte VEMS i båten, kan väll inte stänka ända till garaget? Jag får försöka komma upp nästa helg, denna helgen gick ju åt att dricka i sig massa ÖL.
Är så sliten nu, men nu bär det ialla fall av till 25:års kalas och en upprepning av gårdagens sysslor.
Vill ni ha mycket tid över till att dricka pilsner kan ni ju sattsa på VEMS

Posted: 09 Jul 2006, 15:20
by St3v3
Hur går det?

Posted: 09 Jul 2006, 16:37
by Mattias Sandgren
Tja, ett drivsteg som driver spridarutgångarna är rostat. Det var väl ingen överraskning direkt, det har ju strulat med spridarutgångarna från dag 1.
Jag ska meka på lite, och byta ut alla fyra drivstegen (varje driver två spridarsteg).
Posted: 09 Jul 2006, 16:46
by flp
Mattias Sandgren wrote:Tja, ett drivsteg som driver spridarutgångarna är rostat. Det var väl ingen överraskning direkt, det har ju strulat med spridarutgångarna från dag 1.
Jag ska meka på lite, och byta ut alla fyra drivstegen (varje driver två spridarsteg).
så det har inte blivit att snyta någonting idag?
MVH Micke
Posted: 09 Jul 2006, 17:21
by Mattias Sandgren
flp wrote:så det har inte blivit att snyta någonting idag?
Nej.