Hej igen! Här har det varit dött på länge, jag vet.
Anledningen är att jag helt enkelt inte har orkat / haft tid att uppdatera med bilder osv.
Idag är jag hemma från jobbet pga att jag var uppe på ögoklniken i går och karvade bort några slipgrader jag råkat få i ögat.
Så nu tänkte avsätta lite tid till att uppdatera lite.
Vi börjar med motorn.
Toppen: Är helt klar nu. Det belv en del förändringar på den.
Förbränningsrumen är tillsnyggade, alla vassa kanter runt ventilsätena är borta. Snyggade även till lite runt ventilstyrningarna i insugsportarna. Nya Z27 kammarna är monterade (268 grader med 10,9mm lyft)
Förut körde jag med enkela PPF ytterfjädrar som jag trodde var en riktiga bestar! Nu har jag hittat en GRYM fjädertrycks provar på labbet på jobbet…
Det visade sig att jag har åkt med ca 80kg fjädertryck vid fullt lyft med gamla Z17 kammarna.. Nu har jag kompliterat med innerfjädrar från M50B20.
Jag har uppgifterna på jobbet med inspännings mått respektive tryck. Men 108kg vid fullt lyft har jag nu i alla fall. Jag har även bytt ut original reteiners mot CrMo från PPF.
Blocket: En eftermiddag på verktygsavdelningen med Viktor bakom spakarna resulterade i spår för pyramidringarna.
Skitbra trodde vi! Första läget vi fräste blev för stort.. 90,75mm. PPF rekommenderar att man skall fräsa till 90,70mm.
Inte mycket att göra åt blocket.. Där i mot kommer vi tillverka nya pyramidringar i stället.
Vevstakar: SPM stakarna har honats upp 0,02mm för ökat lagerspel. Nu kommer jag att ha 0,07mm lagerspel, och har möjlighet att varva friskt utan risk att det nyper.
Vevaxel: M47 veven som jag använder, har inte kilspåret till medbringaren och kamkedjedrevet på samma ställe som M42 veven.
Det är någinting som jag HELT missade när jag satte ihop motorn förra gången.
Det var Mikael Ericsson från Örebro som frågade hur jag hade löst det problemet?
Jag fattade först inte vad han dillade om, men när jag mätte upptäckte jag det!
Jag har bara haft 1,4mm ingrepp med kilen på kamkedjedrevet!! Fint om kilen hade gett upp..
Nu är i alla fall ett nytt kilspår sänkgnistat lite längre in på vev tappen för att säkerställa kamdrivningen.
Veven är monterad i blocket, Jag väntar i skrivande stund på att få mina bröstkåpor och oljetråg från pulverlacken så att jag kan sätta ihop bottendelen.
Oljesumpen: Har jag kompliterat med skvalp plåtar.
Intercooer: Äntligen är den och modifieringarna på bilen klara.. det var ett ganska omfattande jobb att få gavlarna som jag ville ha dem.
Johan Kihl var förbi i garaget för ett tag sedan och jag fick ett klart godkänt på IC lösningen. ”-Den bästa intercooer lösning på E30 jag har sett!” Jag är beredd att hålla med honnom..
Wastegate retur: Först byggde jag denna retur med flexibel bälg som återleds till avgassystemet.
Sedan gjorde jag även en BRÖÖÖÖL variant om bilen skulle bli för tyst..
Bakvagn: Alla Powerflex bussningar har demonterats. Nya delrin bärarmsbussningar från Millway har modifierats och monterats i bärarmarna.
Jag gjorde själv nya silentblock i delrin. 8mm exentriska. Med dragslicks så tar det tydligen i framkant på hjulhusen när däcken expanderar på strippen…
Denis hade tydligen gjort egna som var 8mm förskjutna exentriskt. Jag kopierade det tänket rakt av helt enkelt.
Bakvagsbalken har jag förstärkt upp runt infästningen för skruvarna till diffen med 3mm plåt.
Samt 6mm plattor som förstärkning på var sida om ”bulan” på balken som diffen hänger i. Sedan pulverlack!
535 E28 diffen har fått en 535 E34 diffkåpa med tillhörande tvärgående stag i bak kant.
Två nya bussningar i delrin med alu hylsa i mitten har tillverkats som upphängning till diffen i bak kant. Bilder på det när allt är klart.
Jag jobbar på så gott jag kan nu, semestern närmar sig och det käns som jag har halva bilen på jobbet
Nu ska jag försöka uppdatera lite bättre... Det blir bara jobbigt när man måste ta allt på en och samma gång!
MVH. /Bonje