TMR16vturbo - Hisingejunior

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Bmwandreas wrote:Ja om den inte går sönder. Var försiktig när du plocka isär.


Med en annans tur så blir det väl bara skit av den. Men jag lär prova det, då har man ju börjat i någon ända iaf. Men, spricka i blocket ? Då lär det mao vara mellan en vattenkanal och ut i loppet ?

Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Japp men är det spricka i block eller topp så borde det bli tryck i kylsystemet.
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Bmwandreas wrote:Japp men är det spricka i block eller topp så borde det bli tryck i kylsystemet.


Det skumma är ju att det varken bubblar i kärlet, eller att slangarna växer/blir stenhårda..

Men vatten tar den in någonstans, det är en sak som är säker. Och det är ju endast när motorn står helt utan belastning upp till 5000rpm, varken vid fullt laddtryck eller full motorbroms ryker det :?
Last edited by Storås on 16 Apr 2009, 20:42, edited 1 time in total.
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

jag spräckte ett 200sx block förut.. byte toppockspackning och kunde köra en liten stund innan det började ryka igen.. bytte säker 4st på raken, bla kopparpackning, bla limmning, bla planat och felsökt toppen osv osv.. För att sen inse att det är ett spräckt block...

Sprickan var i cylinder så att säga.. och minns jag rätt så var det bara när den var varm i början, för att sen i slutet av mina försök övergå till att inte spela någon roll om den var varm eller kall :/

Lider med dig.. Men kämpar glöd det har du verkligen!! Hoppas den håller i även nu. Din bil är riktigt ball!!!
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

r.ivars wrote:jag spräckte ett 200sx block förut.. byte toppockspackning och kunde köra en liten stund innan det började ryka igen.. bytte säker 4st på raken, bla kopparpackning, bla limmning, bla planat och felsökt toppen osv osv.. För att sen inse att det är ett spräckt block...

Sprickan var i cylinder så att säga.. och minns jag rätt så var det bara när den var varm i början, för att sen i slutet av mina försök övergå till att inte spela någon roll om den var varm eller kall :/

Lider med dig.. Men kämpar glöd det har du verkligen!! Hoppas den håller i även nu. Din bil är riktigt ball!!!



Okej.. Jo, jag lär väl få riva isär o kolla. Är det spräckt block så vrålar jag rakt ut och köper smidda kolvar samt pyramidringar så det blir lite säkrare, för 100% "safe" blir det aldrig !! Du har ju också haft "lite" strul med bilen innan det gav sig, så du om någon vet nog hur det känns, och din kämparglöd är det heller inge fel på :D


Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
göte
Posts: 47
Joined: 24 Nov 2005, 02:20
Location: Newbridge

Post by göte »

Spräckt topp är nog mer troligt än block. Vet org. 16v som topparna gett sig på.


Nåt jag hajar på är att många e85 volvosar spräcker blocken... Medans bensinare håller det för
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

göte wrote:Spräckt topp är nog mer troligt än block. Vet org. 16v som topparna gett sig på.


Nåt jag hajar på är att många e85 volvosar spräcker blocken... Medans bensinare håller det för



Så du menar att blockets hållbarhet påverkas av bränslet?

Storås: Kör du med skäringspacking nu? vilket märke?
User avatar
LindgrenRacing
Posts: 174
Joined: 23 Aug 2006, 00:54
Location: Surahammar
Contact:

Post by LindgrenRacing »

christoffer jansson wrote:
göte wrote:Spräckt topp är nog mer troligt än block. Vet org. 16v som topparna gett sig på.


Nåt jag hajar på är att många e85 volvosar spräcker blocken... Medans bensinare håller det för



Så du menar att blockets hållbarhet påverkas av bränslet?

Storås: Kör du med skäringspacking nu? vilket märke?



Svarar lite åt storås vid denna tid på dygnet när han nannar kudde..

Svar: Ja han använder skärringspackning och märket är L-ring
Oscar Lindgren
Surahammar
0730587164

Ogges ved och porr - När DU behöver stock
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

LindgrenRacing wrote:
christoffer jansson wrote:
göte wrote:Spräckt topp är nog mer troligt än block. Vet org. 16v som topparna gett sig på.


Nåt jag hajar på är att många e85 volvosar spräcker blocken... Medans bensinare håller det för



Så du menar att blockets hållbarhet påverkas av bränslet?

Storås: Kör du med skäringspacking nu? vilket märke?



Svarar lite åt storås vid denna tid på dygnet när han nannar kudde..

Svar: Ja han använder skärringspackning och märket är L-ring



Eller Elring ;)
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Spricka i toppen :lol: Visst är det kul :twisted:
Thomas Högberg
070 60 555 92
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Highburg wrote:Spricka i toppen :lol: Visst är det kul :twisted:


Jag kan hålla mig för skratt ganska lätt just nu. Hoppas mer på att det är spricka i blocket, det är mer jobb, men istället så är mitt block inte bearbetat som toppen däremot är..


Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

Storås wrote:
Highburg wrote:Spricka i toppen :lol: Visst är det kul :twisted:


Jag kan hålla mig för skratt ganska lätt just nu. Hoppas mer på att det är spricka i blocket, det är mer jobb, men istället så är mitt block inte bearbetat som toppen däremot är..


Mvh


Vadå? Är felet i toppen eller e de jag som e snorrig på hjärnhinnan.
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Hoppas det löser sig smidigt!
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

christoffer jansson wrote:
Vadå? Är felet i toppen eller e de jag som e snorrig på hjärnhinnan.


haha 8)
Karl Jansson, 070-4406777
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

christoffer jansson wrote:
Storås wrote:
Highburg wrote:Spricka i toppen :lol: Visst är det kul :twisted:


Jag kan hålla mig för skratt ganska lätt just nu. Hoppas mer på att det är spricka i blocket, det är mer jobb, men istället så är mitt block inte bearbetat som toppen däremot är..


Mvh


Vadå? Är felet i toppen eller e de jag som e snorrig på hjärnhinnan.



Vet inte det än, har inte börjar riva isär, får se när jag orkar. Men jag "hoppas" hellre att det är blocket som är trasigt än toppen.
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Var spricka i toppen mellan två ventiler i förbränningsutrymmet för cylinder 3.
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Trist :cry:
Post Reply