Page 16 of 25
Posted: 24 Mar 2008, 21:23
by Bonje
Posted: 24 Mar 2008, 21:30
by Nicke Blom
Riktigt snyggt!
Posted: 24 Mar 2008, 21:54
by PaparaZZi
dedär blir rigtigt bra det.
Posted: 24 Mar 2008, 22:04
by johankihl
Tack för att du visade den sköna "doppningen!" av elektroden på insidan gaveln, visar att du är mänsklig med tigen
En sån svart fläck döljer man inte så lätt
Posted: 24 Mar 2008, 22:10
by Micke
Mkt stiligt!
Posted: 24 Mar 2008, 22:22
by M3JONAS
Rackarns vad det blir flådigt!
Hur brett är cellpaketet? Ser ut att få bra plats, jag har har hållt på med min ic och det är jättesvårt att få bra anslutningar. den är nog egentligen lite för bred.
Posted: 24 Mar 2008, 22:33
by s2_i_e30
allt bonje har svetsat te mig i alu har vart toppen snyggt gjort..
Posted: 25 Mar 2008, 09:09
by Bonje
Man tackar och bockar!
Blir nog väldigt fint flödesmessigt när det är klart. Kolla på ingående gaveln.. Vilken jävla katastrof!!
Jag får skylla på att det var tidsbrist när jag höll på sist.
Tack för att du visade den sköna "doppningen!" av elektroden på insidan gaveln, visar att du är mänsklig med tigen
En sån svart fläck döljer man inte så lätt
Hahaha..
Det blir lätt så när det är trångt och jävligt med begränsad sikt.. Annars doppar jag aaaldrig
Hur brett är cellpaketet? Ser ut att få bra plats
Det är 70mm tjockt, lika så gavlarna. Men sista böjen mot plenumet är 76mm.
Man kan väl säga att jag har skapat mig plats..
Jag har masserat både ramben och "kylarramen" med vinkelharry.
När man väl har satt kapen i bilen finns det ingen återvändo. Är det för trångt på någe ställe är det bara att ta fram kapen och gå lös! sedan fyller jag igen med svets och plåt så det inte ser så jävligt ut när de är klart.
allt bonje har svetsat te mig i alu har vart toppen snyggt gjort..
Ahhaa.. du menar ditt jäv** insug som jag har svetsat efter det spruckit gång på gång.
Ja för fan, det blev ju skitbra resultat med massa oljerester där man ska svetsa.
Tur att det inte är så noga med renligheten när man tigar aluminium..
Posted: 26 Mar 2008, 21:50
by s2_i_e30
sen svetsade på på en böj på ett kompressor hus ochså.. sen har ja för mig de va något mer alu du har fått stå till tjäns med
tummen upp
Posted: 10 Sep 2008, 20:27
by Micke
Å hur går de här då?
Posted: 11 Sep 2008, 09:50
by Bonje
Å hur går de här då?
Saaaaaakta?
Jag håller på att uppdatera motorn en smula.. Jag tänkte chocka med lite bilder på allt sen när det är mera klart. Men jag har väldigt dåligt med tid för bilen just nu *pappaledig*
Jag återkommer!
Posted: 21 Sep 2008, 13:42
by Bonje
Ähh.. När jag ändå var i farten med att dokumentera lite färdiga grejor och grabben sover, så tänkte jag passa på att lägga upp lite bilder på uppdateringarna så här långt.
Gammla nedåtvända grenröret med SC61:an har ersatts med ett nybyggt pulssplittgrenrör med T3 fläns.
Nya turbon är en ombyggd Holset HX40. Jag fick kontakt med Martin Palm (Känd som "Rimbo Martin") han fick förtroendet att modifiera turbon efter mina önskemål om karaktär och användningsområde för bilen.
Den är baserad på största HX40 med billet 60,5mm kompressor och 65mm turbin.
Martin har svarvat ner centrumet på kompressorn till samma mått som muttern har, och splipat vingarna vassa. På avgassidan byttes axeln ut mot en 67mm som är tagen från Holset H1E.
Axeln har lättats och vingarna spipats vassa.
Avgashuset är någon äldre variant från Holset som är ombyggt för att passa mot min turbo. Han har även svetsat och slipat innuti avgashuset efter eget huvud.
Redan innan jag kom i kontakt med Martin hade jag bestämt mig för att byta ut SC61.an mot någon lastbilsturbo och bygga efter pulssplitt principen igen.
Anledningen är att jag vill få motorn att vakna tidigare!
Turbon hade jag låg sedan tidigare och jobbet som Martin gjorde kostade mig inte så mycket. Vi gjorde bytesaffär motv två beg turbosar.
Jag hoppas väldigt mycket på den här turbon faktist, vill den inte funka så kan man alltid grejsa lite mer i avgashuset eller byta det.
Visar det sig helt enkelt att den är för stor eller någonting så har jag inte gjort bort mig ändå, därför massa andra turbosar passar på T3 flänsen.
Grenröret helt klart förutom avgasbandage. Det är byggt med så lite böjar som möjligt och endast långradie böjar har använts.
Grenrör och Tial 44
Hela kalaset tillsammans
Lite detaljbilder på turbon.
Taskiga mobilfoton med turbon monterad i bilen
Downpipen i FR mäter 3,5" och övergår till gammla RF 3" systemet med dubbla Simons ljuddämpare.
Posted: 21 Sep 2008, 13:51
by Bonje
Nu när grenrör och downpipe är klart ska jag börja riva isär motorn och preppa blocket för pyramidringar. Sen hoppas jag att det inte ska läcka komp någe mer!
Apropå komp... Nu när gammla 3mm MLS packningen skrotas så höjs kompet automatiskt till
10:1
Det tillsammans med E85 borde ge en trevlig och stark 2 litare i det oladdade registret. Samtidigt med högre verkningsgrad så borde det också hjälpa till att knuffa igång turbon tidigare.
Ärtan sa förresten att det inte skulle bli några problem att komma upp till 600Hk igen med det kompet. Nice!
Sen kommer någonting att göras om i toppen också. Kanske blir det nya något snällare kammar också i förhoppning att motorn inte bara ska ge en massa effekt uppe på toppen utan att bli lite trevligare i mellanregistret. Men i dagsläget så vet jag inte riktigt hur jag ska göra riktigt..
Det ska funderas lite till innan jag tar ett beslut.
MVH. /Bonje
Posted: 21 Sep 2008, 15:50
by skarvsladden
Ser bra ut Bonje.
Har du svarvat ur inloppet till turbon?
Kanske det va den jag såg i Viktors skåp på jobbet.
Posted: 21 Sep 2008, 16:29
by Bonje
Tack tack!
Ja det stämmer.. kompressorkåpan har jag svarvat ur själv.
Faktum är att det är mycket jobb jobb på den som man inte ser..
I inloppet satt det en såndärninga "plåtring" som styr luften men som främst agerar ljuddämpare.
Den tog jag bort, sen svetsade jag igen spåret där låsringen satt. efter svarvade jag koniskt i flera steg.
Sen har jag svarvat utvändiga diametern som hade någe skumt mått på 103mm så siliconslangen gick inte på.
Tjaa.. sen har jag slipat bort diverse klackar och olämplig text utvändigt också..
Efter allt onödigt arbete så fick viktir ge den en resa i glasblästern. Det var väl då du såg den antar jag
Posted: 21 Sep 2008, 20:35
by skarvsladden
Blir snyggt med svart plenumkammare
Posted: 21 Sep 2008, 21:02
by Micke
Härligt, hoppas det blir lite bättre snurr på turbon nu då