youask wrote:r.ivars wrote:youask, jag har fortfarande jävligt svårt att bara knyta mig till dragracing, även fast det är förbannat lockande
Gata kan vara så svinkul. Men hur man än vänder på det så är det ju inte en gatbil. Sen köra den rakt fram på gata går ju givetvis, men du kommer ju aldrig åka runt o lägga en fet rökare på värsta hänget genom en kurva med det där chassit:) Så skaffa en automat nu, kommer både gå snabbare och hållare bättre.
vi får väl se.. jag tror det går att konvertera om det till att åka gata lägga breda lakritsar har aldrig varit ett problem oavsett bil och väglag... allt går att köra på ställ, ska man däremot åka med väghållningsgrepp på bana så krävs det modiferingar oavsett bil..
jag har funderat på att lugna ner effekthysterin och satsa på en olättad orginalbmw med fräsh lack...
men jag tror jag kommer ledsna ganska fort då endå för man kommer alltid vara begränsad av effekt vid 700hk då.. enda som kan hålla emot och låta 1000hk kännas lite är ju dragchassiet.. och tämja det lite för gata vore kanske en väg att försöka gå..
hållbar bakvagn som man kan SPÖA, likaså kardanen.. + lådan jag är intresserad av har goda chanser att överleva.. tremec tko 600 dog..
sen få ihop den med gatfälgar (breda som fan med nå jänkar bredd på 17"arna).. Sen kan man nog jaga lite folk på båda gata och bana... Men så bra som e30isar är i chassiet orginal med hyfsade coilovers så blir det här dragchassiet bara en kompromiss väghållningsmässigt, det är klart jag fattar det, annars får jag ju bygga om 4 länken helt och kosta på med massa fräna prylar som jag inte har någon speciell kunskap om..
Men, jag tycker det är jävligt många (absolut inte alla) som tjötar om väghållning osv att det är det bästa och bromsar osv..
Men om sanningen ska fram, kör de verkligen snabbare "tider" än de hade gjort i en orginal e36 m3 med r-däck? Dagskurs, ca 60 brax och då har du en väghållningssats på köpet..
Nu pratar jag självklart inte om grabbar som åker 3 gånger per år till nurburgring och ett par gånger till gotland ring och kör på mantorp varannan vecka..
Det är fanemej minst lika mycket väghållningshysteri som effekthysteri
Det jag ville få fram med mitt långa inlägg var varför jag tror att jag ska kunna tämja "dragrace chassiet" (som trots allt bara är en orginal e30 med 9" och 4länk i häcken) till att kunna harva runt lite på gata och på lite gatebil events...
Sen finns det många som har mer koll på vad 4 länken som sitter på min bil skulle innebära på bana.. Att den skulle vika sig åt fel håll i svängarna, att den skulle göra bilen på tok för understyrd osv osv.. Berätta gärna vad ni tror och har för erfarenheter.. Söderling har 4 länk, men kanske något special som inte är möjligt att sätta dit på min e30?
Min mål är att kunna köra bana på en kompromiss och lägga breisladd rökridåer.. Funkar det inte så får jag överväga om jag ska sälja och bygga en tamare räser.. Eller satsa 402 rakt ut och då skaffa en automat..
/lite tankar och funderingar
edit: SJÄLVKLART KOMMER 402M ALLTID LIGGA VARMAST OM HJÄRTAT. Men måste jag stryka alla andra användningsområden jag även tyckt varit roliga måste jag fundera över hela grejen med ett par öl och goda vänner
har ju ett par månader på mig innan det är kris inför 2010 =)