Page 148 of 202

Posted: 13 Sep 2009, 16:28
by M3JONAS
Härligt att ha en racebil som väger under 1000kg raceready! Men var det med eller utan chaufför i?

Ser ut att vara rejält framtungt. Går det att flytta bak vikten nånting?

Posted: 13 Sep 2009, 16:48
by r.ivars
M3JONAS wrote:Härligt att ha en racebil som väger under 1000kg raceready! Men var det med eller utan chaufför i?

Ser ut att vara rejält framtungt. Går det att flytta bak vikten nånting?


tjena, jo fack vad framtung den var.. Slipper jag åka på bakhjulen iallafall :P

Det var både utan mig och bränsle så den väger väl säkert uppåt 1100 iallafall tankat och med mig i.. Men ska luska lite i det där med att flytta vikten utan att behöva kapa plåt fram..

Posted: 25 Sep 2009, 13:14
by r.ivars
man kanske skulle ta och klämma en till ZF låda innan jag plockar ner bilen inför nästa säsong :twisted:

Posted: 25 Sep 2009, 13:20
by Jag Heter Jimmy
r.ivars wrote:man kanske skulle ta och klämma en till ZF låda innan jag plockar ner bilen inför nästa säsong :twisted:


klart du ska ;) de är ju träff i v-ås i helgen så du måste ut å visa vem som är the boss :twisted:

Posted: 25 Sep 2009, 14:46
by emil
vad är planen för att slå 8.99, som tillåme var med en pissig m20 ?
större ost? mer mos? :twisted:

Posted: 25 Sep 2009, 14:47
by jimpa
emil wrote:vad är planen för att slå 8.99, som tillåme var med en pissig m20 ?
större ost? mer mos? :twisted:


lite grepp kanske :wink:

Posted: 25 Sep 2009, 15:24
by chribbe
jag kommer till västerås imorgon och klipper en kardan

Posted: 25 Sep 2009, 16:05
by r.ivars
emil wrote:vad är planen för att slå 8.99, som tillåme var med en pissig m20 ?
större ost? mer mos? :twisted:


haha :D

mos har jag inte provat åka med än, bara åkt på 7-8 hundra påsar :)
och ostar blir nog samma dimension men utan fågelbajs och sol på, och som inte är ifrån 2003.. Men sen blir det annan växellåda (få bättre utväxling så den gör ca 70km/h istället för 105km/h på startväxeln) och någon koppling som ger med sig lite mer än en tilton?!

i runda pungar

Posted: 26 Sep 2009, 00:28
by youask
r.ivars wrote:
emil wrote:vad är planen för att slå 8.99, som tillåme var med en pissig m20 ?
större ost? mer mos? :twisted:


haha :D

mos har jag inte provat åka med än, bara åkt på 7-8 hundra påsar :)
och ostar blir nog samma dimension men utan fågelbajs och sol på, och som inte är ifrån 2003.. Men sen blir det annan växellåda (få bättre utväxling så den gör ca 70km/h istället för 105km/h på startväxeln) och någon koppling som ger med sig lite mer än en tilton?!

i runda pungar


Prova med tilton, eller alcons , rallylameller ist. Det är 7mm ist för 2.6mm tjocka och verkar vara klart snällare mot drivlinan. Du får nog svarva ner svänghjulet lite och köra tunnare mellanplatt(or)

Men varför fjanta , ett sånt där chassi ska ha en automat :)

Posted: 26 Sep 2009, 01:41
by Ludde_
Inte automat, riktigt trevligt att lyssna på när rivars sliter i spaken!

Posted: 26 Sep 2009, 10:14
by r.ivars
youask, jag har fortfarande jävligt svårt att bara knyta mig till dragracing, även fast det är förbannat lockande :)

körde gatrace igår, var i princip dagg på backen och däcken är både för slitna och gamla.. så jag hoppas att nya mackor skulle göra susen..

Vi får se hur det blir nästa år, det här håller ju inte :) kombin gick fan dubbelt så hårt på gata :roll: sjukt besviken på gatprestandan oavsett om jag inte ens gav greppet en chans, det kändes för jävligt att sitta i hytten och gå på varvstoppen så länge jag tyckte det kändes som det accelerarade och sen peta i nästa och samma visa där, nej fyfan.. Men nyttigt att prova på innan vinterns ingrepp...

Jag har utrymme för 12-13" breda drag däck men då får jag ju inte köra på dom tävlingarna jag vill på gatan... dilemma

Posted: 26 Sep 2009, 10:21
by jimpa
satsa på kjula det tänker vi göra..gatan luktar :D

Posted: 26 Sep 2009, 10:25
by danneeee
roligt att du kom och körde igår :D
synd bara att de inte alls var så bra fäste som man hade kunnat hoppats på, men du får komma igen till nästa sommar och köra :P

Posted: 26 Sep 2009, 10:47
by r.ivars
jimpa wrote:satsa på kjula det tänker vi göra..gatan luktar :D


så jävla få tillfällen bara.. polarna gymmar, jag kör ZF.. Snacka om att grabbarna dragit ifrån när dom har möjlighet att hålla på varje dag alla jävla veckor :lol:

danneeee wrote:roligt att du kom och körde igår :D
synd bara att de inte alls var så bra fäste som man hade kunnat hoppats på, men du får komma igen till nästa sommar och köra :P


hehe jo själva grejen att besöka lite olika städer och racea är ju svinkul, så jävla matt man blev när det blev sån pankaka med egna bilen bara :) men kul att få se lite andra bilar än man brukar...

nej fyfan fack vad bitter jag är över hur det fungerade, nästan så jag är sugen på att köpa nya däck i veckan och prova nästa helg för mig själv.. :roll:

Posted: 26 Sep 2009, 10:55
by youask
r.ivars wrote:youask, jag har fortfarande jävligt svårt att bara knyta mig till dragracing, även fast det är förbannat lockande :)


Gata kan vara så svinkul. Men hur man än vänder på det så är det ju inte en gatbil. Sen köra den rakt fram på gata går ju givetvis, men du kommer ju aldrig åka runt o lägga en fet rökare på värsta hänget genom en kurva med det där chassit:) Så skaffa en automat nu, kommer både gå snabbare och hållare bättre.

Posted: 26 Sep 2009, 11:47
by peppe
Varför inte åka omkring och slira i det där chassiet?

Posted: 26 Sep 2009, 12:38
by r.ivars
youask wrote:
r.ivars wrote:youask, jag har fortfarande jävligt svårt att bara knyta mig till dragracing, även fast det är förbannat lockande :)


Gata kan vara så svinkul. Men hur man än vänder på det så är det ju inte en gatbil. Sen köra den rakt fram på gata går ju givetvis, men du kommer ju aldrig åka runt o lägga en fet rökare på värsta hänget genom en kurva med det där chassit:) Så skaffa en automat nu, kommer både gå snabbare och hållare bättre.


vi får väl se.. jag tror det går att konvertera om det till att åka gata lägga breda lakritsar har aldrig varit ett problem oavsett bil och väglag... allt går att köra på ställ, ska man däremot åka med väghållningsgrepp på bana så krävs det modiferingar oavsett bil..

jag har funderat på att lugna ner effekthysterin och satsa på en olättad orginalbmw med fräsh lack...

men jag tror jag kommer ledsna ganska fort då endå för man kommer alltid vara begränsad av effekt vid 700hk då.. enda som kan hålla emot och låta 1000hk kännas lite är ju dragchassiet.. och tämja det lite för gata vore kanske en väg att försöka gå..

hållbar bakvagn som man kan SPÖA, likaså kardanen.. + lådan jag är intresserad av har goda chanser att överleva.. tremec tko 600 dog..

sen få ihop den med gatfälgar (breda som fan med nå jänkar bredd på 17"arna).. Sen kan man nog jaga lite folk på båda gata och bana... Men så bra som e30isar är i chassiet orginal med hyfsade coilovers så blir det här dragchassiet bara en kompromiss väghållningsmässigt, det är klart jag fattar det, annars får jag ju bygga om 4 länken helt och kosta på med massa fräna prylar som jag inte har någon speciell kunskap om..

Men, jag tycker det är jävligt många (absolut inte alla) som tjötar om väghållning osv att det är det bästa och bromsar osv..
Men om sanningen ska fram, kör de verkligen snabbare "tider" än de hade gjort i en orginal e36 m3 med r-däck? Dagskurs, ca 60 brax och då har du en väghållningssats på köpet..
Nu pratar jag självklart inte om grabbar som åker 3 gånger per år till nurburgring och ett par gånger till gotland ring och kör på mantorp varannan vecka..

Det är fanemej minst lika mycket väghållningshysteri som effekthysteri :wink:

Det jag ville få fram med mitt långa inlägg var varför jag tror att jag ska kunna tämja "dragrace chassiet" (som trots allt bara är en orginal e30 med 9" och 4länk i häcken) till att kunna harva runt lite på gata och på lite gatebil events...

Sen finns det många som har mer koll på vad 4 länken som sitter på min bil skulle innebära på bana.. Att den skulle vika sig åt fel håll i svängarna, att den skulle göra bilen på tok för understyrd osv osv.. Berätta gärna vad ni tror och har för erfarenheter.. Söderling har 4 länk, men kanske något special som inte är möjligt att sätta dit på min e30?

Min mål är att kunna köra bana på en kompromiss och lägga breisladd rökridåer.. Funkar det inte så får jag överväga om jag ska sälja och bygga en tamare räser.. Eller satsa 402 rakt ut och då skaffa en automat..

/lite tankar och funderingar :D


edit: SJÄLVKLART KOMMER 402M ALLTID LIGGA VARMAST OM HJÄRTAT. Men måste jag stryka alla andra användningsområden jag även tyckt varit roliga måste jag fundera över hela grejen med ett par öl och goda vänner :) har ju ett par månader på mig innan det är kris inför 2010 =)