Klar tog en provtur, allt verkar lira finemang! Ska byta till den fina motoroljan i veckan, kopplingen luftas och en allmän översyn innan bilen rullar mot Motornord / sundsvall nu på fredag. Det tog mig 5 veckor från scratch att bygga ihop nya motorn, kasta ur gamla, och i med nya... rätt så stadigt tempo, men inte i klass med ivars ännu..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Vi får se vad de blir för effekt vill helst inte ladda mer än 1,5bar med tanke på originalinsuget och dom ventilfjädrarna jag kör med (icke vanos). Allt över 500whp är bara bonus
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Har gatmappat lite i veckan. Går lite fett nu, men säkrare så tills mappning/bänkning på fredag Verkar ska bli fint väder i helgen, så det kanske blir att man filmar och fotar lite. Igår var det skitväder...
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Ser nice ut, men 1,5 bar kan du ju ladda mer än jag tror min peakade på 2,2 bar med original insug men skönk till 2,07 pa turbo i botten och jag har ändå tagit bort en del förstärkningar i insuget för att få plats mot broms servo. är flera som åker med ganska mycket mer än 1,5bar med original insug utan problem.
Fernis1 wrote:Ser nice ut, men 1,5 bar kan du ju ladda mer än jag tror min peakade på 2,2 bar med original insug men skönk till 2,07 pa turbo i botten och jag har ändå tagit bort en del förstärkningar i insuget för att få plats mot broms servo. är flera som åker med ganska mycket mer än 1,5bar med original insug utan problem.
Lycka till på mappning.
MVH
Joakim
Ja just! Kanske skulle öka lite mer då Vi får se vad siffrorna säger i bänken. Om allt flyter på fint kanske det blir mera effekt. Men jag lär börja med 500whp och utgå från det
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Det började med att hardyn pajade påväg ner. Så den fick bytas. Sen va de nå tjall med den elektroniska laddtrycksstyrningen/magnetventilen. Så strax innan lunchtid var det dags att börja jaga effekt men vi hann bara med 2-3 pulls innan kablaget till tändspolarna smälte samman Strulade med det fram till 14-tiden, och drog sen en fin pull på 503whp och 670wnm på 1,5 bar. Den gav 290whp vid 4000rpm, så det känns riktigt gött! 100whp mer än förra motorn vid 4000rpm alltså.
Nu är jag nöjd för en stund
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Kände att det fick räcka med 1,5 bar i laddtryck för denna gången. Eftersom jag körde på 1,5 bar förut så vet jag att insug, ventilfjädrar och allt sånt hänger med. Har blivit väldigt mycket skruva nu sedan oktober 2010. Har i stort sett bara varit januari månad 2011 som jag inte skruvade något alls. Så nu vill jag att grejerna ska hålla så man får lägga lite mil på nya maskin
Styrservopumpen har packat ihop så den måste bytas, sen ska jag modifiera dit mina Mercedes 500-bromsar med 315mm skivor och 4-kolvsok. Originalbromsarna fade'ar på en gång efter några enstaka 200->50 repor. Men det är finmek så de är lugnt bänkpappret kommer upp snart..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Grattis har du nå bild på kurvan? vore kul att se för har för mig att min lämnade typ 512whp eller något vid 1,5 bar du kör väl en sc6262 eller vad var det för snurra?