BMW E30 | 325 TURBO - 11.00sek / 208km/t

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

peppe
Moderator

Post by peppe »

Murphy ägde oss idag också, ingen mappning.

Boxen är på långvården hos Mattias för just nu har vi ingen aning om vad som rapplar för oss.

Hon går inte som hon ska längre, skiftar från dag till dag även om bilen står inlåst.

Boxen får vara hos Mattias tills någon av oss känner oss motiverade nog att ta tag i denna härva av skumma problem.

Hehe, vi fick då gasa lite idag. blev 3 mil tror jag? Dock på 5 cylindrar, samt ett byte av 6 tändstift :)

Bilen känns kung efter vägen även att jag fick byta bort FK dämparna och fjädranra fram.

Rally bil, men lätt bak :/
worre

Post by worre »

så jävuls trist. att ni aldrig får till den där boxen är ju ett mysterium min hade ju bara ett litet fel som emil snabbt fixade när någon maskin på frabriken blivit knäpp och lött fel.
kan ju säga att jag tagit mig längre än dig i år då tror jag har lyckas få ihop nästan 10 mil mellan haverierna :wink:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
peppe
Moderator

Post by peppe »

Ja det är riktigt trist.

Först så var väll problemet att tändstegen var slarvigt lödda, pekade åt alla håll och såg ut som skrot.

Och det verkar inte bättre än att spridar drivstegen kan ha blivit knasiga då tändstegen haft för sig konstiga saker, alt. att mina spridare inte lirar med sprutet?

Det är inte Mattias som har lött min box måste jag påpeka, dock så är det han som repar den.
worre

Post by worre »

ok skulle provat med en annan box eller spridare klickar alla spridare?
min gick ju bara på 5 då visade det ju sig att en av mina nya 1000cc brunnit ihop
tokig dåre från urskogen
+46730205517
peppe
Moderator

Post by peppe »

Alla spridare klickar samt att dom är nya. Skulle vara konstigt om spridarna självdött under natten då ingen rört bilen.
worre

Post by worre »

det gjorde en för migfrån att jag gått och lagt mig till att jag klev upp och gick ut för att köra ut bilen
tokig dåre från urskogen
+46730205517
peppe
Moderator

Post by peppe »

Ja, då är det ju något groteskt fel på spridarna och dess kvalité, eller så är det vems som grillat spridar korv under natten / då du stängde av.

Jag har ingen aning som jag ska väll ingetligen inte utala mig :)
worre

Post by worre »

jag fattade det inte heller men du har ingen annan box att pröva med?
min passar ju inte så bra men det är ingen annan som kör m20 turbo i närheten?
tokig dåre från urskogen
+46730205517
peppe
Moderator

Post by peppe »

Nicke åker också VEMS men hans box är annorlunda har jag för mig. Mattias håller på bygga sin egen box som kommer vara snarlik, tror dock ingne frivilligt stoppar in den :)
Zwofurti

Post by Zwofurti »

Börjar verkligen fundera om jag ska köpa ett vems, verkar vara en jävla massa strul.
worre

Post by worre »

Zwofurti wrote:Börjar verkligen fundera om jag ska köpa ett vems, verkar vara en jävla massa strul.
min åå mickes box har det inte varit nått med sen allt var klart sen är nog peppe höjdaren av otur
tokig dåre från urskogen
+46730205517
Zwofurti

Post by Zwofurti »

Hehe ja.

fast egentligen är det väl det end prisvärda ändå.

jag har då iaf inte råd med 25 papp för ett sprut som det är nu iaf:)
peppe
Moderator

Post by peppe »

Otur eller inte, det kanske man ska låta vara osagt :)

Verkar ju vara något som ställer till det, och till stor del så har vi greppat vad som varit problem för oss förra året.

Men nu då det dyker upp nya fel för nytt år börjar man ju bli lite fundersam.

VEMS är prisvärt, mycket sprut för pengarna. Men hade jag åkt något annat som funkar 100% ( svårt att veta att något ska göra det ) så hade jag gladeligen betalat en slant för att ha sluppit dessa oändliga timmar av traumatisk felsökning.

VEMS är bra, det är ju bevisat, och det är ju bevisat i högsta grad att det kan rappla också. Men Murphy kanske är thight med mig? Jag vet inte.
flp

Post by flp »

jag tror inte murphy gillar att bli frånkörd av turbo bmws hur som hellst.
många bmw turbos som inte kunde köra långnäs tex. han kanske är polare me hondaklubben eller någonting :oops:

hoppas det löser sig iaf.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
peppe
Moderator

Post by peppe »

Kan quota mattas från STS forumet:
mattias wrote:Det har varit lite väl mycket pyssel med Peppes box, det är för övrigt den enda box som med säkerhet strulat i de bilar jag jobbat i, om man räknar bort Söderlunds PV. Men ingen av de två boxarna har jag byggt, och jag räknar ändå större delen av felen som otur och smärre misstag i bilarnas elsystem och inte i boxarna - som t.ex en varvräknare som störde ut en MSD-box vilket gav ett svårhittat triggerfel, resten skyller jag på Emil som lött ihop dom i första början. ;)

Bygger man boxen rätt och inte gör klassiska misstag som är kända för att grilla elektronik, så håller det - och är pålitligt. Tyvärr kräver det en del kunskap, speciellt när det gäller att bygga en el-härva. Stabil jordning (givare, boxen, motorn mot karossen), trigger, spänningsmatning, inga kablar som kan brinna eller skava sönder, avstörda tändkablar, etc..

Inget eftermarknadssystem är för den som inte är villig att intressera sig, så är det.
worre

Post by worre »

sen slår man ut hur många det är som åker med vems nu här uppe så är det ju inte många som boxen strular för. mitt andra problem var ju bara att den drog tjuv ström från nyckel +en någonstans. sen att krysskilen till trigger hjulet går av och bränner upp kabelhärvan kan ju inte boxen rå för :wink:
nått som tycks funka på m30 sjukan med kilen är att svarva en 4mm tjock bricka i stället för den tunna org men den ska va sten hård. sen för att va på den säkra sidan tryckte jag dit en tub me cylindrisk låsning haha
blir kul att se om man får lös den 8)
min box hade du fått låna och testa med om den hade passat har på känn att det inte kommer hinna bli så många mil innan nått annat ger upp :wink:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
peppe
Moderator

Post by peppe »

Äh, gör som jag. Stå i garaget och skryt för polarna hur snabb bil du har ;)
Post Reply