Page 15 of 48

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad !

Posted: 17 Apr 2012, 21:32
by TreLingon
Bmwandreas wrote:Sätt den långt från centrum så du får mycket utväxling. Annars blir den kuk att köra. Orig pedalen drar långt..


Det var bara en prototyp jag byggde för att se lite hur det hamnar..Inget jag skulle köra med .
Spjäll lösningen kommer du Ärtan att lösa när jag lämnar upp den till er :) !

Robin.. Låter som en bra ide !

Inte mkt kvar nu :)

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad !

Posted: 17 Apr 2012, 21:59
by Bmwandreas
Usch, bygg klart allt småpill som tar tid :lol:

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad !

Posted: 17 Apr 2012, 22:33
by TreLingon
Bmwandreas wrote:Usch, bygg klart allt småpill som tar tid :lol:


Jag byggde ju klart wg röret till avgaset så slapp ni det iaf :)

Kommer bli fint när du får fingrarna på det .

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad !

Posted: 22 Apr 2012, 22:41
by TreLingon
STARTAD :)

Allting lirade bra och startade direkt !

Lite småpill innan besiktning !
Känns jävligt bra :)

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Posted: 28 Apr 2012, 09:58
by TreLingon
Suck !

Luftat som en galning med både bilen igång och avstängd.

Pedalen känns svampig och trycker man 2 snabba så blir det stumt.
Ställde ner bilen på golvet och testade att köra fram nån meter och bromsa. Tar i princip längst ner i botten.

Vad har ni för tips ? Luft kvar i systemet ? Låna trycklufts tjofräs som bilfirmor använder för att få ur ev luft kvar i systemet ?
Huvudbromscylinder för liten för dessa bromsar jag har ? d2 8kolvs ok fram och 4 eller om det var 6 bak..

Blir galen snart. Vill ut och åka..

Många lär ju ha monterat på d2, xyz bromsar på sina e36or har det bara varit att lufta och sedan köra utan problem ?

HJÄLP ! :roll:

Sv: Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Posted: 28 Apr 2012, 10:18
by johankihl
TreLingon wrote:Suck !

Luftat som en galning med både bilen igång och avstängd.

Pedalen känns svampig och trycker man 2 snabba så blir det stumt.
Ställde ner bilen på golvet och testade att köra fram nån meter och bromsa. Tar i princip längst ner i botten.

Vad har ni för tips ? Luft kvar i systemet ? Låna trycklufts tjofräs som bilfirmor använder för att få ur ev luft kvar i systemet ?
Huvudbromscylinder för liten för dessa bromsar jag har ? d2 8kolvs ok fram och 4 eller om det var 6 bak..

Blir galen snart. Vill ut och åka..

Många lär ju ha monterat på d2, xyz bromsar på sina e36or har det bara varit att lufta och sedan köra utan problem ?

HJÄLP ! :roll:


Vad kör du med för huvudcylinder?

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Posted: 28 Apr 2012, 12:31
by Napstar
Biltemas backventil för bromsluftning funkar grymt bra ;) jag kör stora brembo 4kolvs fram o lite mindre 4 kolvs bak o de funkar med org bromscylinder!

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Posted: 28 Apr 2012, 13:06
by TreLingon
Johan jag kör med den som sitter orginal.. Dvs 320i

Fadiiii hur funkar den prylen ?

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Posted: 28 Apr 2012, 13:48
by Napstar
En liten backventil som sitter på en bit slang som du sätter på luftnippeln o öppnar den, sen pumpar du bara tills de inte kommer någon luft i slangen! As smidigt :-)

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Posted: 28 Apr 2012, 13:50
by pizza
Vi har vccumbomb på jobbet, kan testa den när vi gör allt annat om de inte e brådis iof

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Posted: 28 Apr 2012, 13:52
by TreLingon
Kan man lufta själv då eller måste vara 2st pers ?

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Posted: 28 Apr 2012, 14:26
by TreLingon
pizza wrote:Vi har vccumbomb på jobbet, kan testa den när vi gör allt annat om de inte e brådis iof


Klart vi kan men vågar inte åka med bilen dit utan bromsar !

Fadiii denna ? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-19146/

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Posted: 28 Apr 2012, 16:40
by Napstar
Japp den är de :-) billig me ;) hehe

Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Posted: 28 Apr 2012, 17:09
by Silverboy
Bruker varianten der man har ett lokk med slange som man skrur på beholderen, og skrur slangen på ventilen på ett hjul. Bare å åpne lufteskruen og la det renne til det kommer ny væske ut.. 1 person bytter hele systemet på toppen 5 min inklusive clutch :) bare å passe på at beholderen ikke går tom.

Kjøpte min på mekonomen har jeg for meg. Bedre enn noe annet jeg har vært borti, også av proff system, da det ofte blir mer søl av de når man er ferdig.

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Posted: 28 Apr 2012, 18:34
by TreLingon
Silverboy wrote:Bruker varianten der man har ett lokk med slange som man skrur på beholderen, og skrur slangen på ventilen på ett hjul. Bare å åpne lufteskruen og la det renne til det kommer ny væske ut.. 1 person bytter hele systemet på toppen 5 min inklusive clutch :) bare å passe på at beholderen ikke går tom.

Kjøpte min på mekonomen har jeg for meg. Bedre enn noe annet jeg har vært borti, også av proff system, da det ofte blir mer søl av de når man er ferdig.


Ja den modellen har jag hört talas om när man monterar på behållaren och typ " Trycker " fram vätskan och tvingar den ännu mera framåt !

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Posted: 29 Apr 2012, 08:11
by Lindgrennkpg
Ta ett lock till bromsvätskebehållaren, borra hål och dra genom en däckventil till ett vanligt hjul.

Sen trycker du på en gummislang av nått slag, sen vanlig tryckluftpistol att trycka med.
Eller en ventil som passar på luften till hjulet sen en sån man sätter på kylslangar när man nyper åt som man kan justera hur mycket det ska flöda i slangen dvs hur hårt det ska trycka i behållaren :)

Den är satan bra att ha om man är ute och åker o luftar :) fast då har jag med 12v kompressor vill inte tömma ett hjul om man ska lyfta mycket :)

Skriver på telefonen så kanske inte går att förstå nått av de jag skrivit :)

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Posted: 29 Apr 2012, 18:17
by moonzhine
Huvudcylindern är nog för liten,då blir den svampig och du får mkt längre slag på pedalen..