Page 15 of 16
Posted: 19 Apr 2010, 22:47
by Blöjan
Keepan wrote:pampers_38 wrote:Fan.. Precis läst igenom hela tråden! Good job!
Jag tycker du ska behålla s38:an! Och om du verkligen vill ha den besiktigad så röstar jag för att du köper dig en billig m20 o puttar i när den ska besiktigas. Lr helt enkelt testar med s38:an

Ett hett tips är att boka besiktning då i Katrineholm, de är lite.. efter... :p
Helrätt bygge iaf! Man kanske borde komma o kolla lite på bilen när du får tebax den!
Mvh
Tack så mycket!
Skulle också gärna köra S38a men problemet är inte att jag är rädd för att köra obesiktat utan att jag vill köra bana också med klubbar. Och för att man ska få köra alla evenemang krävs att bilen är besiktad med den motor som sitter i för det kollas ju såklart!
Du välkommen att kika förbi! Alltid trevligt att få träffa människor med rätt hobby
Mvh Jesper
Det vill säga att du kmr få köra med orörd org motor lr en annan motor med samma effekt. Om du gör de sistnämnda så måste du regbesiktiga och de kostar några lappar..
Jag skulle rekommendera att köra med s38:an och ha en besiktningsmotor.
Vad gubbarna på banträffarna säger om motorn och besiktning är egentligen bara att ignorera. De e bara o säga att den är registrerad med den motorn och hör sen
I pappret så står de om de är en 6cyl lr 4 cyl osv, effekt, och volym.
Vet inte om bangubbarna har tillgång till sådana papper.
Posted: 20 Apr 2010, 19:10
by Keepan
pampers_38 wrote:Keepan wrote:pampers_38 wrote:Fan.. Precis läst igenom hela tråden! Good job!
Jag tycker du ska behålla s38:an! Och om du verkligen vill ha den besiktigad så röstar jag för att du köper dig en billig m20 o puttar i när den ska besiktigas. Lr helt enkelt testar med s38:an

Ett hett tips är att boka besiktning då i Katrineholm, de är lite.. efter... :p
Helrätt bygge iaf! Man kanske borde komma o kolla lite på bilen när du får tebax den!
Mvh
Tack så mycket!
Skulle också gärna köra S38a men problemet är inte att jag är rädd för att köra obesiktat utan att jag vill köra bana också med klubbar. Och för att man ska få köra alla evenemang krävs att bilen är besiktad med den motor som sitter i för det kollas ju såklart!
Du välkommen att kika förbi! Alltid trevligt att få träffa människor med rätt hobby
Mvh Jesper
Det vill säga att du kmr få köra med orörd org motor lr en annan motor med samma effekt. Om du gör de sistnämnda så måste du regbesiktiga och de kostar några lappar..
Jag skulle rekommendera att köra med s38:an och ha en besiktningsmotor.
Vad gubbarna på banträffarna säger om motorn och besiktning är egentligen bara att ignorera. De e bara o säga att den är registrerad med den motorn och hör sen
I pappret så står de om de är en 6cyl lr 4 cyl osv, effekt, och volym.
Vet inte om bangubbarna har tillgång till sådana papper.
Tanken är ju som sagt att reg besikta som ombyggt fordon. Bangubbarna måste ha tillräckligt mycket koll för att veta hurvida en S38a får sitta i en E30 eller inte och jag är inte den som gärna står o ljuger... Vore klart skönare att ha den reggad och laglig. Och enligt min besiktningsman så är det bara bygga klart och köra en slutbesiktning så länge jag bygger efter reglerna dem satt för ombyggt fordon.
Posted: 26 Apr 2010, 20:17
by Keepan
Posted: 26 Apr 2010, 20:43
by RickardP
Mycket snygga svetsar

Posted: 27 Apr 2010, 18:01
by Keepan
RickardP wrote:Mycket snygga svetsar

Verkligen, miggat är de också. Skicklig kille!
Posted: 02 May 2010, 12:29
by Carlsson
Keepan wrote:pampers_38 wrote:Keepan wrote:
Tack så mycket!
Skulle också gärna köra S38a men problemet är inte att jag är rädd för att köra obesiktat utan att jag vill köra bana också med klubbar. Och för att man ska få köra alla evenemang krävs att bilen är besiktad med den motor som sitter i för det kollas ju såklart!
Du välkommen att kika förbi! Alltid trevligt att få träffa människor med rätt hobby
Mvh Jesper
Det vill säga att du kmr få köra med orörd org motor lr en annan motor med samma effekt. Om du gör de sistnämnda så måste du regbesiktiga och de kostar några lappar..
Jag skulle rekommendera att köra med s38:an och ha en besiktningsmotor.
Vad gubbarna på banträffarna säger om motorn och besiktning är egentligen bara att ignorera. De e bara o säga att den är registrerad med den motorn och hör sen
I pappret så står de om de är en 6cyl lr 4 cyl osv, effekt, och volym.
Vet inte om bangubbarna har tillgång till sådana papper.
Tanken är ju som sagt att reg besikta som ombyggt fordon. Bangubbarna måste ha tillräckligt mycket koll för att veta hurvida en S38a får sitta i en E30 eller inte och jag är inte den som gärna står o ljuger... Vore klart skönare att ha den reggad och laglig. Och enligt min besiktningsman så är det bara bygga klart och köra en slutbesiktning så länge jag bygger efter reglerna dem satt för ombyggt fordon.
ring klubbarna å kolla så får du se vad dom säger ang motorbytet tycker att det är dummt att byta till en sämmre motor i onödan.
MVH Daniel
Re: Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Posted: 08 May 2011, 19:55
by Keepan
Ska se om jag får liv i den här tråden igen... Har försvunnit en del sidor på nåt sätt

Re: Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Posted: 22 Sep 2011, 22:21
by Keepan
Försvunnit lite sidor härifrån men men... Finns att hitta på andra fourm för den som är intresserad.
Lite kort så är M5 motorn såld och Cammo's skyline snurra inhandlad, färdig masserad med sprut och grejjer lämnar den nästan 330 hk på hjulen i hans E30.
Lite mappning här
http://www.maxxtuning.se/kundbilar/mapp ... o--henrik/" onclick="window.open(this.href);return false; (Obs. hans bil)
Sen har det inte hänt så mycket, projektet blev stillastående något år pga. dåligt med intresse men återupptagit det nu. Här är senaste uppdateringen som ger en hum om vilket skede jag ligger på
Dags för att visa lite framsteg också för det händer något i garaget trots att det är dött här. I tisdags grundlackade jag äntligen motorrummet.
Avfettade hela måndagen (från kl 2-8 så stod jag med thinner rätt upp i fejjan) och när jag äntligen var klar och skulle börja lacka så saknade en nippel för att kunna koppla in lacksprutan till kompressorn och affärerna hade just stängt, yippie.

Men så blev det åka av i tisdags när nippeln var inköpt o på plats flöt allt på riktigt smidigt. Färgen jag hade hemma räckte precis
Inte nog med att jag lackat motorrummet under dessa månader som gått, nej nej. Hela underredet är också lackat i samma grundfärg efter att jag fått slipa rent det igen från all ytrost som kommit när projektet blev stående ett tag. Trodde jag hade bilder på de men icke. Får väll uppdatera snart igen med lite fräsha bilder därifrån
Nästa steg blir att kapa ut väggen mellan kupén o bagageutrymmet. Bestämt mig för att ersätta den väggen mot en popnitad alumium-skiva. Lättare, enklare och snyggare helt enkelt. Sen blir det att slipa rent interiören en gång till för att lacka den med!
Over and out!
Re: Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Posted: 22 Sep 2011, 22:40
by Bmw*Alex
skulle jag vara du så skulle jag nog inte kapa ur brandvägen där bak , lätt å se dom som ivägen och att den väger lite , men den stagar även upp chassit ! spela ingen roll om du har bur så hjälper brandvägen till väldigt mkt !
mvh
Re: Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Posted: 10 Dec 2011, 17:13
by Keepan
Re: Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Posted: 08 Jan 2012, 20:30
by Keepan
Ska låta samma kille som svetsa ihop buren åt mig (sebbaz) bygga mig en fuelcell i aluminium också. Jag hade tänkt placera den här på vänstersidan med utgången mot skärmen...

...så att jag kan montera soppapumpen nedanför där i sidan. Kanske i 90 graders lutning, funkar de?
Soppapumpen jag har är en bosch 044 pump som ska kunna leverera 300L per timme. Visst borde det räcka för min skyline snurra som går på E85?
Något i denna stil hade jag tänkt mig att tanken skulle se bli att se ut

En AN8 nertill för utgående. En AN6 upptill för retur och en till AN6 upptill för avluftning,
Har jag tänkt rätt överallt? Kom gärna med åsikter och inputs! Sebbaz ska ha en polare som skulle hjälpa med att få insidan bra konstruerad för att undvika skvalp (tänkte satsa på att inte ha catchtank). Placeringen är för att jag vill få plats med 2 st R-däck när det bär av.
Re: Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Posted: 14 Apr 2012, 15:29
by Keepan
Då kom dagen då det var dags att avsluta denna konstiga tråd där lite av historian försvunnit men men... Hade hoppats att bilen skulle va körduglig när det hände men allt blir inte alltid som man tänkt! Har åtminstone lärt mig mycket under tiden och hittat nya kontakter, lite de jag ville åt så känner mig rätt nöjd iaf med de jag åstadkommit.
Bilen hittade sig ett nytt hem i göteborg för 3 veckor sen (varit mycket att stå i så inte hunnit uppdatera här). Känns som de blev rätt köpare, mycket trevlig kille iaf som tänkt fortsätta med ambititionen att bygga för SFRO reggning och för bana. Verkar som de kan bli en M50 turbo som ska få driva denna en dag, bra val känner jag!
Hans garagepolare pressar honom att lägga upp en tråd om vad som händer så hoppas dem lyckas få fart på honom, ambitionen är säsong 2013 tror jag. Lycka till önskar jag iaf!
Jag och brorsan körde ner bilen till honom så här kommer mina sista bilder

Inne bland sina nya vänner
I stortsett alla delar är iväg sålda, enda är motorn som någon gärna får slå fast i
http://www.blocket.se/vi/39816985.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Som betalning fick jag en bil inbyte... E30 touring... Nu får vi se vad som händer med den, har lite planer

Re: Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Posted: 30 Sep 2013, 12:45
by Keepan
Visar vad som hänt med denna bilen i hopp om att någon köper den av honom och bygger vidare! Kommer den tillbaka till Stockholm kan jag även erbjuda mig min hjälp i att slipa bort all rost som blivit iom. att den fått stå ute. Vet inte hur illa det är mer än vad som syns på bilderna. Underredet var ju skrapat men målat med mekonomens grundfärg/rostskydd
Han begär runt 15k för den, vet ej vad som ingår då men kaross åtminstone. Känns förjävligt att den inte blivit bättre omhändertagen och vill inte se att någon köper den, kapar loss bakskärmarna och skrotar resten. Har ju lagt ca. 3 år på den och mycket mer pengar än 15k på den :/
Skicka PM vid intresse kan jag skapa kontakt till nuvarande ägaren.
Re: Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Posted: 30 Sep 2013, 12:54
by erikjakan
15k kan han nog glömma, runt 5 är nog mer lämpligt när det ser ut som det gör tyvärr.
MVH
Re: Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Posted: 30 Sep 2013, 14:14
by Keepan
erikjakan wrote:15k kan han nog glömma, runt 5 är nog mer lämpligt när det ser ut som det gör tyvärr.
MVH
Kan inte annat än att hålla med men bakskärmarna har ju en del värde dock inte 15
Hoppas någon kan ta hand om den. Är en 325a i papprena
EDIT: 10k säger han nu, denna vecka annars behåller han och slaktar den. Ingick visst en ny bakplåt och lyktor samt lite annat krams för dem pengarna. Tycker jag iaf den är värd!
Re: Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Posted: 30 Sep 2013, 16:52
by Johanswe
Tänkte han bygga dubbel taklucka?

Re: Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)
Posted: 30 Sep 2013, 17:13
by Ripper
Johanswe wrote:Tänkte han bygga dubbel taklucka?

Man sparar orginal förstärkning när man byter till CF eller GF tak.