Page 14 of 22

Posted: 10 Jun 2010, 07:14
by ScratcH
FoX wrote:
Pilliam wrote:Jag blev mycket nervös för att det tog så lång tid att få oljetryck i min m42 vid första starten, men till slut kom det..

Faan, jag har gjort ett riktigt startförök idag. Motorn ska funka på mappen som är i nirat, då det är tidigare kört.

Jag körde han på starten, tog ett tag innan han brumma till och starta. Varva ca 1000- 1200 varv i 2 sec, sen dog den ingen. Sen tänder han bara till lite då och då.
Inget oljetryck.. Nada.

Jag känner mig lite orolig fan man nöter och nöter.. han starta lite och hela tiden utan olja. Vet inte hur mycket jag ska försöka innan jag behöver riva och se vad som är fel.
Hade samma problem med min S14 maskin med Nira. Starta fint med ballade ur efter ett ca 2 sec. Då var det triggern som spökade.
Oljetrycket kom dock upp på starten.

Posted: 10 Jun 2010, 12:51
by johankihl
Jag korde blyfri 98 pa slutet sa du kan inte lita pa att mappen stammer (Vid narmare eftertanke) Vad hade du for lambdavarde nar den startade? Ett annat problem ar att du byggt om insug spjall mm sa allt ar ju inte likadant aven om det borde fungera hyfsat om du skalar upp branslemappen runt 30%. Se till att varva upp motorn sa snabbt som mojligt for att undvika skador pa den, oljetrycket kommer snabbare om du har varv pa den. Det var bra oljetryck nar jag stannade motorn senast innan vevaxelbyte och da med ett daligt lager. Kan inte se vad problemet skulle vara da vi vet att oljepumpen levererar som den ska och lagren ar nya. Kor hart sa det blir skonsang i garaget snart !

Inga prickar ager.

Posted: 11 Jun 2010, 05:26
by FoX
johankihl wrote:Jag korde blyfri 98 pa slutet sa du kan inte lita pa att mappen stammer (Vid narmare eftertanke) Vad hade du for lambdavarde nar den startade? Ett annat problem ar att du byggt om insug spjall mm sa allt ar ju inte likadant aven om det borde fungera hyfsat om du skalar upp branslemappen runt 30%. Se till att varva upp motorn sa snabbt som mojligt for att undvika skador pa den, oljetrycket kommer snabbare om du har varv pa den. Det var bra oljetryck nar jag stannade motorn senast innan vevaxelbyte och da med ett daligt lager. Kan inte se vad problemet skulle vara da vi vet att oljepumpen levererar som den ska och lagren ar nya. Kor hart sa det blir skonsang i garaget snart !

Inga prickar ager.
Nytt startuppförsök igår, kolla igenom mappen med bonje på telefon. Den ställd på bf98. Ändra lite på de inställningarna och nytt startförsök.

Lamda värde vet jag inte eftersom jag inte har någon bredbandslamda. :?

Tjurig att starta, när han väl starta varva jag på så fort jag kunde. Lyackades varva upp till 2500 varv i 2-3 sec innan han dog. Kunde se på oljetrycksmätarn, inget oljetryck. Samtidigt kunde jag se att olje tryckslampan tändes när bilen dog.!?

Blandat Lycka och missär

Image

Skönt att bilen har oljetryck!, jävligt tråkigt att jag glömde skruva tillbaka oljematar slangen till turbon. (Turbon borde inte ha tagit skada av starten utan slangen, då jag fyllt den manuellt med oljekannan.)

Efterssom jag inte har någon aning om vilket lamda jag har så har jag lyckats fått låna en LC1:a till nästa uppstart.

Posted: 11 Jun 2010, 21:10
by Fredro
skönt :) det närmar sig...

hojta till om du behöver en hand eller två

Posted: 13 Jun 2010, 20:57
by FoX
Startat! efter endast 5.5 års arbete.. Känns BRA!

Svara hyffsat bra på gasen :D


Har lite problem med Lc1:an
Men först hur jag har kopplat

Röd = Kl15 +
Blå = Heater Ground
Vit = System Ground Kopplat till Nira (skärmad kabel vita sladden)
Gul = Använd inte
Brun = Koplad till Nira (skärmad kablel bruna sladden)
Svart = Kaliberings kabel Kopplad till knappen och lampan
Knappen kopplad till jord. = Jordar när man trycker in den

Serial Out connection stereo OUT = Till adapter till datorn
Serial Out connection stereo IN = Används inte

Efterssom det är comport på data sladden och min dator inte har någon sådan stenålderskontakt så är jag tvungen att ha en addapter kabel. "comport till usb" kabel.

Problemet, datorn får ingen kontakt med LC1:an. MEN jag ser ett lamda värde i Nirat så det verkar funka den vägen.

Jag misstänker att det är addapterkabel "comport till usb" som sturlar. Fast ändå konstigt för jag har en exakt likadan till nirat och den funkar.

Posted: 14 Jun 2010, 11:49
by ScratcH
FoX wrote:Startat! efter endast 5.5 års arbete.. Känns BRA!

Svara hyffsat bra på gasen :D


Har lite problem med Lc1:an
Men först hur jag har kopplat

Röd = Kl15 +
Blå = Heater Ground
Vit = System Ground Kopplat till Nira (skärmad kabel vita sladden)
Gul = Använd inte
Brun = Koplad till Nira (skärmad kablel bruna sladden)
Svart = Kaliberings kabel Kopplad till knappen och lampan
Knappen kopplad till jord. = Jordar när man trycker in den

Serial Out connection stereo OUT = Till adapter till datorn
Serial Out connection stereo IN = Används inte

Efterssom det är comport på data sladden och min dator inte har någon sådan stenålderskontakt så är jag tvungen att ha en addapter kabel. "comport till usb" kabel.

Problemet, datorn får ingen kontakt med LC1:an. MEN jag ser ett lamda värde i Nirat så det verkar funka den vägen.

Jag misstänker att det är addapterkabel "comport till usb" som sturlar. Fast ändå konstigt för jag har en exakt likadan till nirat och den funkar.
Nira:s lamda ingång tar en signal mellan 0-1,2v, har för mig att lc1:an skickar ut 0-5v om du inte programmerar om den.
Om du använde flexiport ingången så tar den 0-5v och du kan glömma det jag skrivit.

mvh
/Jonas

Posted: 14 Jun 2010, 16:40
by Clew
FoX wrote:Startat! efter endast 5.5 års arbete.. Känns BRA!

Svara hyffsat bra på gasen :D


Har lite problem med Lc1:an
Men först hur jag har kopplat

Röd = Kl15 +
Blå = Heater Ground
Vit = System Ground Kopplat till Nira (skärmad kabel vita sladden)
Gul = Använd inte
Brun = Koplad till Nira (skärmad kablel bruna sladden)
Svart = Kaliberings kabel Kopplad till knappen och lampan
Knappen kopplad till jord. = Jordar när man trycker in den

Serial Out connection stereo OUT = Till adapter till datorn
Serial Out connection stereo IN = Används inte

Efterssom det är comport på data sladden och min dator inte har någon sådan stenålderskontakt så är jag tvungen att ha en addapter kabel. "comport till usb" kabel.

Problemet, datorn får ingen kontakt med LC1:an. MEN jag ser ett lamda värde i Nirat så det verkar funka den vägen.

Jag misstänker att det är addapterkabel "comport till usb" som sturlar. Fast ändå konstigt för jag har en exakt likadan till nirat och den funkar.
Jag köpte en sån comport till usb adapter på kjell o co, och den fungerade inte med drivrutinerna som medföljde. När jag sökte på artikelnumret som stod på den hittade jag drivrutiner på nätet som fungerade, så det kan vara lite strul med dom där.

Posted: 14 Jun 2010, 21:53
by FoX
Clew wrote:
FoX wrote:Startat! efter endast 5.5 års arbete.. Känns BRA!

Svara hyffsat bra på gasen :D


Har lite problem med Lc1:an
Men först hur jag har kopplat

Röd = Kl15 +
Blå = Heater Ground
Vit = System Ground Kopplat till Nira (skärmad kabel vita sladden)
Gul = Använd inte
Brun = Koplad till Nira (skärmad kablel bruna sladden)
Svart = Kaliberings kabel Kopplad till knappen och lampan
Knappen kopplad till jord. = Jordar när man trycker in den

Serial Out connection stereo OUT = Till adapter till datorn
Serial Out connection stereo IN = Används inte

Efterssom det är comport på data sladden och min dator inte har någon sådan stenålderskontakt så är jag tvungen att ha en addapter kabel. "comport till usb" kabel.

Problemet, datorn får ingen kontakt med LC1:an. MEN jag ser ett lamda värde i Nirat så det verkar funka den vägen.

Jag misstänker att det är addapterkabel "comport till usb" som sturlar. Fast ändå konstigt för jag har en exakt likadan till nirat och den funkar.
Jag köpte en sån comport till usb adapter på kjell o co, och den fungerade inte med drivrutinerna som medföljde. När jag sökte på artikelnumret som stod på den hittade jag drivrutiner på nätet som fungerade, så det kan vara lite strul med dom där.
Konstigt det där jag har 2st sånna från Kjelle och Co, ena är data kabeln till nirat. Den funkar ju hur bra som hällst.
Den andra sitter LC1:an och den får som sagt ingen kontakt.

du har inte lust att leta på drivrutinerna?

Posted: 14 Jun 2010, 22:24
by johankihl
Du ska INTE köra båda enheterna samtidigt. Plocka ur kabeln från Nira och sätt den com-ports adaptern till LC1:an. Du behöver bara programmera utgången en gång och sen funkar det.

Posted: 20 Jun 2010, 07:13
by FoX
johankihl wrote:Du ska INTE köra båda enheterna samtidigt. Plocka ur kabeln från Nira och sätt den com-ports adaptern till LC1:an. Du behöver bara programmera utgången en gång och sen funkar det.
Man kan ju använda datorn som mätare så det var därför jag villa ha båda samtidigt.

Posted: 20 Jun 2010, 07:23
by FoX
Min tjej tycker jag är långsam...

Image


Skulle varmköra bilen lite tänkte jag. Efter ca 5 minuter så tycker jag att den låter konstigt och svarar inte på gasen..!?

Hitta på en jävla tändspole
Image

Image

Blivit lite varm

Posted: 20 Jun 2010, 09:44
by Erki87
ojjdå. Bara låna av bonje... =)

Du har inte problem med att dem skakar upp ur hålen o lägger sig på stiften istället för att hålla i dem?

Så var det ju på bonjes bil när vi provkörde.

Skönt att det funkar nu för dig! =)

Posted: 24 Jun 2010, 04:09
by FoX
Image nu rullat jag iväg mot Avesta

Posted: 24 Jun 2010, 05:46
by kakiiis
Lycka till !

Posted: 24 Jun 2010, 06:48
by poppo
Lycka till !!
Nu vill vi se riktigt med mos i maskin :)

Posted: 24 Jun 2010, 13:10
by FoX
poppo wrote:Lycka till !!
Nu vill vi se riktigt med mos i maskin :)
det blev nytt rekord! 51whp vid 4000rpm! (med tvångsöppnad wg)

oljetycket ville inte vara med, pumpen verkar vara trött.
Ny beställd.

Det var därför vi sluta, men anlednigen att han gav så lite effekt beror på de oerhört vassa kammar.
Nu blir det nya kammar z2 profil. Sen blir det om byggt till hydraliska tryckare, som orginal.

Ev. Mindre turbo... Är någon sugen på en pt67:a är det bara att pm:a

Posted: 24 Jun 2010, 16:23
by FoX
FoX wrote:oljetycket ville inte vara med, pumpen verkar vara trött.
Ny beställd.
Johan (Tidigare ägare av motorn kommer sponsta med oljepumpen)

Jävligt schysst av honom att lämmna garanti på en motor han sålt för 4år sedan.

Många tack till johan Kihl