Page 14 of 48
Posted: 28 Jul 2010, 08:14
by pro_mille
Jaha då har man testat GTOn i Anders bromsbänk.
Lyckades skotta både växellåda och converter.
Så kan det gå, man "borde" smygit upp den över 4000rpm innan full gas.
627Nm på hjulen vid 3000rpm blev för mycket
Motorn hade max vrid vid 4500rpm när den bromsades hos Konola.
Lådan är redan loss, ska över till Anders på AE bil & transmission idag med den.
Han kanske har en starkare converter till mej, annars lämnar jag den gamla på ...service till Danielssons.
Film på gårdagens bromsningsförsök.
http://www.youtube.com/watch?v=FbQrZGIe ... r_embedded
Posted: 28 Jul 2010, 15:41
by M635 forever
Ser riktigt stygg ut!

Posted: 28 Jul 2010, 17:59
by pro_mille
Var över till Anders på AE bil & transmission med växellådan och convertern.
Anders tyckte att jag skulle beställa en bättre converter, så det blir en converter från Swedish Torque Converter i Jönköping.
Var även till Persåker och köpte en SFI godkänd flexiplate.
Nu ska jag packa och sedan åka till Mantorp, mekar åt Lillis i helgen.

Posted: 15 Aug 2010, 22:10
by pro_mille
Har inte blivit mycket mekande med varken GTOn eller Chevan.
Men lite har jag gjort i väntan på växellådan och convertern.
Tog och bytte flexiplate idag, blev en Scat SFI godkänd, någe tjockare än orginalet.
Drog fast bultarna 95ft/lbs med Loctite gänglåsning
Har även gjort rent 8st. 1000cc spridare, lyckades få in skit i dom pga. fel soppafilter före fuelrailen.
Trodde att det var ett med pappfilter men var tydligen med stålfilter.
Körde spridarna i ultraljudstvätten på jobbet och blåste dom baklänges.
Tog lite tid men nu funkar dom bra igen, flödesprovade dom efteråt.
flödar 95ml på 6sekunder med strax under 3bars soppatryck.
Posted: 19 Aug 2010, 00:11
by pro_mille
Har tillverkat delar till nya luftfiltret till GTOn.
Tjoa hjälpte till med att fräsa ut bottenplatta och lock.

Vi fräste inte helt igenom, sågade av det sista.
Slipade av kanten i bandslipen.
Filtret sitter stadigt i det frästa spåret.
Locket frästes ur 5mm aluplåt med en kant mot insidan av filtret.
Locket på
Svarvade ett par slanganslutningar mot spjällhusen.
Ska skuvas fast mot plattan med 3-4st M6 skruv, slipar sedan en fin radie.

Posted: 24 Aug 2010, 03:53
by pro_mille
Har knåpat lite mer med luftfilterhållaren.
Klippte till en täckplåt i rostfritt som täcker spjällhus mm.
Så här ser den ut nu.
Svarvade och fräste till ett par alumuttrar till locket,
blev lite väl stora.. 24mm fattning

Posted: 25 Aug 2010, 23:24
by pro_mille
Imorrn ska jag åka till Skutskär utanför Gävle, ska köpa en converter där.
Beställde en helt ny men vissa delar till den verkar vara restade fortvarande.
Så jag chansar och köper en lätt begagnad Danielssons converter som är byggd för en kompressormatad Cheva BB.
Var tydligen kvar en "omstallning" hos Danielssons på den, bra om stallspeedet är fel

Då får jag ihop bilen till helgen

Posted: 26 Aug 2010, 23:06
by pro_mille
Posted: 31 Aug 2010, 05:55
by pro_mille
Fick ihop bilen i lördags, blev lite mappande pga spridarbyte.
Körde i Söndags på Eskilstuna Shootouten i gatdäcksklasen.
Var inte så lätt att köra med gatdäck, spann en bra bit nästan varje repa.
Bästa tiden blev 9.03 ink. reaktionstid.
Henke åkte med i bilen ett par repor

Tänkte testa bilen i Kjula den 18-19 september, då med gatslicks
Bilder är tagna av Daniel Åberg, finns fler bilder på länken
http://www.photo4fun.se/index.html
Posted: 07 Sep 2010, 00:01
by pro_mille
Håller på med en större "service" med GTO motorn.
En lagning från 1ans insugskanal släppte, ville inte ta och laga toppen igen.
Hittade ett par toppar med samma gjutnummer, så jag lämnade in en topp på mirafräsning till dom rostfria ventilerna från trasiga toppen.
Tur nog så upptäkte jag läckaget i tid, han inte äns bli rostfläckar i cyllen.
Sedan har motorn gått väldigt oroligt på låglast senaste tiden.
Kompressorplattan var rejält krokig ca. 0.4mm.
Inte undra på att motorn var lite kinkig på låglast.
Så nu är plattan plan igen

Posted: 18 Sep 2010, 20:01
by pro_mille
Blev en tur till "All Pontiac Day" i Sigtuna idag, blev första pris i StreetMachine klassen där
Har lagt ut lite filmer från Karlbergs minnesracet som kördes förra lördagen på Malmby.
Lite matchrace efter tävlingen...
Första var paus underhållning av mej och Kari.
http://www.youtube.com/watch?v=spM1ycVWFyY
Sedan en till körning mot Kari.
http://www.youtube.com/watch?v=lPJ6r4NBQb8
Matchrace mot Pugen.
http://www.youtube.com/watch?v=3pS7gk_IMdI
Posted: 18 Sep 2010, 21:18
by mattise30tk
Thats one BIG penis you got there

Posted: 19 Sep 2010, 20:10
by pro_mille
mattise30tk wrote:Thats one BIG penis you got there

Yes.. The girls like BIG ones
Var och körde ett par repor på SlightReturn i Kjula idag.
Första rundan ut kändes bilen rätt orekslös..
Kollade LM1 loggen, bilen hade gått alldeles för snålt, AFR mellan 14-17..
Mappade upp så mycket det gick och ökade soppatrycket 1.5bar.
Misstänkte att spridarna hade kläggat igen.
Lyckades köra 11.96 184km/h
1.83 i 60-fot med tomgångstart
Film på repan.
http://www.youtube.com/watch?v=L_4VQetH488
Kollade loggen efter repan, AFR låg mellan 12-15.. suck.
När jag körde hem med bilen kollade jag på soppatrycksmätaren när jag gasade till, den sjönk..
Väl i garaget tömde jag tanken och skruvade loss filtret före fuelrailen, den var helt igensatt.
Bara och beställa nytt pappfilter.

Ska ta loss förfiltret imorrn och köra den i ultraljudstvätten.
Posted: 20 Sep 2010, 18:03
by pro_mille
Så här såg filtret ut
Tog loss förfiltret till pumpen, den var lite skitig med.
Ultraljudstvättade den..
Beställe ett par 10micron insatser igår från PPF.

Posted: 20 Sep 2010, 19:14
by Bäckis
Filtren tittar nog in i din brevlåda imorgon, brevade dem.
Posted: 21 Sep 2010, 11:20
by pro_mille
Det var verkligen snabb leverans

Ska till garaget nu och montera filtret.
Tack bäckis!

Posted: 21 Sep 2010, 12:34
by pro_mille
Körde med GTOn till jobbet, går fint nu.

Men var ingen vidare grepp i regnet
Vilken skillnad på pumpljud, tidigare så vrålade Eliminatorn som f_n...