Page 14 of 22
Posted: 22 Dec 2009, 16:13
by ScratcH
Det gick inte hela vägen men bra nära.....
Måste sätta mig i skolbänken när det gäller mappning
Nån som har lite bra tips om vad jag ska tänka på till å börja med?
Bjuder på startförsöket...men håll i hatten för det smäller på slutet
GOD JUL
Posted: 25 Dec 2009, 12:52
by Nisse977
Coolt att du är på gång Jonas!!!!!!!!!!!!!!
Posted: 25 Dec 2009, 16:09
by johankihl
Den låter högtänd. Iaf på filmen, säker att triggern står rätt och att du inte lyckats polvända den? Den tänder mot när den dör så hastigt.
Posted: 25 Dec 2009, 18:16
by Bmwandreas
Kommer bli svårt att få den att gå med mapsensor mappning. Och på nira är det lite klurigt om man ska ha TPS och map sensor mappning. Så det kommer ta en tid
Posted: 02 Jan 2010, 16:26
by ScratcH
Nisse977 wrote:Coolt att du är på gång Jonas!!!!!!!!!!!!!!
I år ska de förhoppningsvis bli åka av
Posted: 02 Jan 2010, 16:30
by ScratcH
johankihl wrote:Den låter högtänd. Iaf på filmen, säker att triggern står rätt och att du inte lyckats polvända den? Den tänder mot när den dör så hastigt.
Testade med att skifta kablarna men då startade han inte alls... Ska ta nya tag snart.
Posted: 02 Jan 2010, 16:33
by ScratcH
Bmwandreas wrote:Kommer bli svårt att få den att gå med mapsensor mappning. Och på nira är det lite klurigt om man ska ha TPS och map sensor mappning. Så det kommer ta en tid
Är Nirat klurigare än något annat sprut med den typen av mappning?...
Posted: 02 Jan 2010, 16:42
by Bmwandreas
Ja Vipec och Autronic har TPS mappning med mapsensor kompensation med en tabell. Tror Nira har något liknande men då lär man mappa i 2 tabeller.
Posted: 02 Jan 2010, 16:59
by ScratcH
Bmwandreas wrote:Ja Vipec och Autronic har TPS mappning med mapsensor kompensation med en tabell. Tror Nira har något liknande men då lär man mappa i 2 tabeller.
Verkar stämma att det är 2 tabeller, sitter å skummar igenom manualen nu...
Posted: 02 Jan 2010, 17:52
by Bmwandreas
Och det är ett jävla fippel att hålla reda på. Du får ha tålamod!
Posted: 12 Jan 2010, 22:24
by ScratcH
Bmwandreas wrote:Intressant om det funkar med M4 förlängarna till stiftet. Starta så vi får se
Du verkar få rätt ang. förlängarna.... Verkar som jag får överslag nån stans på vägen
F.n jag som tyckte det verkar vara sån bra idé.
Ska test med ett par nykomponerade förlängare...
Har hört att vissa förlänger själva tändspolen istället. tips någon?
Posted: 26 Jan 2010, 18:53
by shogun81
Tja!
Det blev riktigt snyggt med ventilkåpan
Vart fick du tag på den röda krymplacken?
Mvh
Markus
Posted: 10 Apr 2010, 00:06
by ScratcH
Nu jävlar e motorn igång
Posted: 11 Apr 2010, 18:41
by Mats Ivarson
Kul bil!!
Eftersom det sitter skruvkompressor på så har den enbart ett spjäll, och det sitter före kompressorn - Angående diskussionen om Nira skulle fungera på den motorn. Det går alldeles utmärkt tack vare detta
Mats
Posted: 11 Apr 2010, 18:45
by Bmwandreas
Haha vilken hjärnsläpp. Det ser man om man tittar på bilderna
Posted: 11 Apr 2010, 21:28
by ScratcH
Nu till vad som hänt sen första uppstartsförsöket: Stor bitterhet som varade ett par veckor sen var det dags att gifta sig med min Annica hemma i Orsa. Så här såg det ut 02:00 å bandet woodpjucks rockade för fullt
Gnistan att skruva på min egen m3:a hade inte riktigt återkommit men att hjälpa Alex med installation av ett haltech kändes roligare för tillfället.
När det var dags för Alex uppstart så kontaktades mapgurun Mats Ivarsson för att hjälpa oss glada amatörer med ett mycket lyckat resultat....
Snabbt fick jag tanken på att Mats kanske kunde ta en titt på min bil nån dag...... mer om det kommer imorn
Posted: 13 Apr 2010, 20:25
by ScratcH
Nya ta i garaget å Mats på plats kändes det som det kunde bli en lyckad mekkväll...
Planen löd: Börja om från början å Mats gick mycket metodiskt tillväga.
1. Kolla kablaget = Inga fel.
2. Se om TDC ligger rätt = Nollad perfekt.
3. Öppnar spridarna i rätt ordning = Jupp
4. Är tändningsföljden, strobben fram = Inga konstigheter.
5. Punkt 3&4 testades medans vi körde på starten.
6. Startförsök = Startar direkt men strobben får snabbt spader och flyttar tändkurvan 360° motorn dör å minen på Mats
, jag är tillbaka på ruta 1 precis lika som innan.
7. Mats grubblar, ringer lite, vi funderar å sen
8. Flytta upp vevgivarn lite, sagt å gjort flyttade vi upp den 1mm.
9. Start å se på f.n motorn går som en klocka
10. Allt hängde på en jävla futtig mm
11. Då mapppar vi skrället på söndag
12. Tok mek på lördag å jungfrufärden avklarad.
13. Söndag å lite strul med oljetillförseln till kompressorn....hmm. gick lite väl fort eller Alex
14. Start å iväg, tog det väldigt lugnt runt småvägarna och det känns toppen. Ökar tempot lite å laddet hamnar på 0.6 med detta remhjul. Känns som det kan bli en riktigt härlig maskin med e85 i tanken å lite mer ladd
Söndagen avslutas på verandan med skumpa