Alex`s Bmw E30 Turbo *700hk/786nm whp* Film sidan 7

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

M3JONAS

Post by M3JONAS »

Ingen aning faktiskt, kommer int eihåg hur det ser ut på en ickediffad klump.
RoDe

Post by RoDe »

du kan ta lock från alla stora e30 diffklumpar som har hus 188.

har en stor klump liggandes som du kan köpa o ta kåpan ifrån 8) .
The Lower Class
JimmyA

Post by JimmyA »

RoDe wrote:du kan ta lock från alla stora e30 diffklumpar som har hus 188.

det är inte själva kåpan till klumpen han behöver, nu har jag inte meckat med innehållet någon gång men det är locket som jag tror håller fast lamellerna
Aleex

Post by Aleex »

JimmyA wrote:
RoDe wrote:du kan ta lock från alla stora e30 diffklumpar som har hus 188.

det är inte själva kåpan till klumpen han behöver, nu har jag inte meckat med innehållet någon gång men det är locket som jag tror håller fast lamellerna

Exakt just de locket.
Fear This

Post by Fear This »

tror du gör lättast i att ragga tag i en kompl bakaxelklump & smälla dit om jag ska va ärlig.
minns fan inte hur det såg ut när ja rev i allt de där, va ju ett par år sen.. men de sunda förnuftet säger ju att kåpan som håller lamellpaketet inte är samma på en som inte har lamellpaket=) & även om du får tag i en "diffad" klump & vill smälla in i ditt hus så har du varken verktyg eller kunskap för att få det rätt, de e lite pyssel med sånt där kan ja säga..
men se påre positivt, de verkar ju finnas mos i den iaf :wink: rasar det igen så ere nog bara satsa på m5 grejer tyvärr
alternativ 3: ring tcs & lyssna var de köpte sin spole till deras e30? vet inte om de köpte den eller fick den tillverkad.
Aleex

Post by Aleex »

Fear This wrote:tror du gör lättast i att ragga tag i en kompl bakaxelklump & smälla dit om jag ska va ärlig.
minns fan inte hur det såg ut när ja rev i allt de där, va ju ett par år sen.. men de sunda förnuftet säger ju att kåpan som håller lamellpaketet inte är samma på en som inte har lamellpaket=) & även om du får tag i en "diffad" klump & vill smälla in i ditt hus så har du varken verktyg eller kunskap för att få det rätt, de e lite pyssel med sånt där kan ja säga..
men se påre positivt, de verkar ju finnas mos i den iaf :wink: rasar det igen så ere nog bara satsa på m5 grejer tyvärr
alternativ 3: ring tcs & lyssna var de köpte sin spole till deras e30? vet inte om de köpte den eller fick den tillverkad.

Det e ju där med utväxlingen. Jag måste ha 3.25 i utv. 3.73 skulle kunna funka med de stora slicksen.
Aleex

Post by Aleex »

Rev en odiffad klump idag och den ser inte likadan ut inuti :(

är det ingen som har en rasad diff klump att sälja. Det är akut.
spjuvern

Post by spjuvern »

Aleex wrote:Rev en odiffad klump idag och den ser inte likadan ut inuti :(

nä det är väll klart att en bakaxel utan diffbroms saknar det "lock" till själva diffbromsen du pratar om.

locket är detsamma till själva diffbromsen på alla e30 /e28 diffbromsar
så det du behöver är nån som har en trasig diffbroms som du kan ta locket ifrån, alternativt att du köper en komplett diffbroms och flyttar över din utv till.

för att om locket har lossnat så kan jag tänka mig att det hänt saker där inne, har du mätt upp lammelernas tjocklek? skador på ramperna, drev, mellanlägg?
glöm inte att kontrolera förspänningen innan du monterar den på bilen så du inte monterar dit nått som inte fungerar.

om du flyttar över din utväxling till en annan diffbroms glöm inte att kontrolera kuggflank spel samt ingreppet med märkfärg.
om du flyttar över pinjong till annat hus får du kontrolera att tröghetsmomentet på pinjongen blir rätt samtidigt som du komprimerar klämhylsan. (glöm inte att ny kläm hylsa behövs varje gång du tar isär pinjong för att byta chims)
9,89 227 402m 1,43 60ft E30 2,7 Turbo (Såld)
E30M3 -87
E36M3 3,2 -93 banbil
E46 318 -98
Porsche 964 Turbo -91
Evo 8 -04
Fear This

Post by Fear This »

haha du e mer pedagogisk än mej marcus 8)
men sådär går det till iaf..
Aleex

Post by Aleex »

spjuvern wrote:
Aleex wrote:Rev en odiffad klump idag och den ser inte likadan ut inuti :(

nä det är väll klart att en bakaxel utan diffbroms saknar det "lock" till själva diffbromsen du pratar om.

locket är detsamma till själva diffbromsen på alla e30 /e28 diffbromsar
så det du behöver är nån som har en trasig diffbroms som du kan ta locket ifrån, alternativt att du köper en komplett diffbroms och flyttar över din utv till.

för att om locket har lossnat så kan jag tänka mig att det hänt saker där inne, har du mätt upp lammelernas tjocklek? skador på ramperna, drev, mellanlägg?
glöm inte att kontrolera förspänningen innan du monterar den på bilen så du inte monterar dit nått som inte fungerar.

om du flyttar över din utväxling till en annan diffbroms glöm inte att kontrolera kuggflank spel samt ingreppet med märkfärg.
om du flyttar över pinjong till annat hus får du kontrolera att tröghetsmomentet på pinjongen blir rätt samtidigt som du komprimerar klämhylsan. (glöm inte att ny kläm hylsa behövs varje gång du tar isär pinjong för att byta chims)

Det satt kvar 4 st insex bultar på locket resten hade gått av samt örona på locket. Så allt satt ju fast lameller o de. Borde de inte bara vara att byta locket?
Aleex

Post by Aleex »

Nu har jag äntligen fått tag på delar till min lamelldiff.Bästa av allt var att de va i Sthlm med.
Fick tag på en lamelldiff i delar för ett mkt bra pris. Så imorrn ska de skruvas för fullt :D
Tack Fernis för tipset :wink:
Fernis1

Post by Fernis1 »

Aleex wrote:Nu har jag äntligen fått tag på delar till min lamelldiff.Bästa av allt var att de va i Sthlm med.
Fick tag på en lamelldiff i delar för ett mkt bra pris. Så imorrn ska de skruvas för fullt :D
Tack Fernis för tipset :wink:

No problem, men nu ska du va startklar på onsdag så du kan vinna då ;)
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
JimmyA

Post by JimmyA »

nej för fan ställ bilen tills mantorp å jaga nian ist för att hetsa volvoägare :wink:
Fernis1

Post by Fernis1 »

JimmyA wrote:nej för fan ställ bilen tills mantorp å jaga nian ist för att hetsa volvoägare :wink:

Haha eh bättre att sätta traktorförarna på plats :D
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
EklundTPR

Post by EklundTPR »

Se till att komma nu ;)

:lol:

Mvh Traktoråkaren :twisted:
Aleex

Post by Aleex »

EklundTPR wrote:Se till att komma nu ;)

Om diffen funkar så kommer jag självklart. Men glöm inte slicksen så de finns ursäkter :D
EklundTPR

Post by EklundTPR »

Aleex wrote:
EklundTPR wrote:Se till att komma nu ;)

Om diffen funkar så kommer jag självklart. Men glöm inte slicksen så de finns ursäkter :D

Jag kommer med slicksen och hoppas att få köra en repa mot dig.
Men du ska veta att det är lugnt från min sida.
Jag vet att din bil går gött så att få en förlust mot dig gör mig ingenting, tycker det är kul att jävlas lite bara ;)
ha de/Rikard
Post Reply