Page 14 of 28

Posted: 31 Mar 2008, 09:12
by Thörn
Tjaba, förstår vad du menar, inte den billigaste hobbyn. :?

Tycker absolut du skall köra vidare på VEMS installationen, då har du ju det till godo (när) du väl kör på turboinstallation.
Det går att få rätt bra med pulver ur en m50b25 sugis med.

Jag tänkte hoppa över att äta den här månaden för att köpa större turbo :P

Posted: 31 Mar 2008, 10:00
by Pimplaren
Synd! men som sagt, 200hk är prima förstabil! min m535i hade det :)

Tjacka VEMS och kör det på bruksbilen, sortera ut ev fel och lär dig mappa lite så blir det perfekt när turbon väl kommer :twisted:

Posted: 31 Mar 2008, 12:42
by pelko
Tack för sympatin grabbar :D

Ska fundera på hur jag gör med VEMS, det är beställt men visserligen väldigt försenat så vi får se.

Mvh Mathias

Posted: 31 Mar 2008, 13:48
by Krillian
behåll den..

satsa på nästa sommar istället :)

du kan nog fan njuta i volvon för visst har du kvar de fina ljudbygget?

Posted: 31 Mar 2008, 13:56
by pelko
Jo jag har kvar det mesta, saknar en schysst bas och ett välljudande steg innan alla komponenterna finns.

Mvh Mathias

Posted: 31 Mar 2008, 15:47
by moonzhine
hur blire egentligen med vibrationer och ljud när man monterar motorn stumt?funderar oxå på att göre de men vill inte att de ska låta o skramla allt för mkt :)
är väl ganska lugnt så länge lådan sitter med kuddar kanske..

Posted: 31 Mar 2008, 18:03
by Thörn
jah har delrin i motorfästena, låter inte mycket, men när jag bytte växellådskuddarna till junior hockeypuckar, fy satan vad det började sjunga då.
Verkar som om växellådan ger massor av resonans om den inte är riktigt gummiupphängd.

Posted: 01 Apr 2008, 20:26
by pelko
Har velat fram och tillbaka men det blir VEMS i kärran, hoppas man kan få ut någon ponny extra.

Mvh Mathias

Posted: 01 Apr 2008, 20:37
by PaparaZZi
pelko wrote:Har velat fram och tillbaka men det blir VEMS i kärran, hoppas man kan få ut någon ponny extra.

Mvh Mathias


nämen vad faaan håller du på med nu, klart du skall bygga turbo färdigt alltså! :wink:

Posted: 01 Apr 2008, 20:53
by pelko
Du kan sponsra med 10-15k så lovar jag att bygga klart ;)

Mvh Mathias

Posted: 05 Apr 2008, 00:51
by pelko
Åkte till garaget idag men det blev att bygga avgassystem på polarens bil, med andra ord blev det nada gjort med BMW'n. Fick hem en sugande Spalfläkt, vevhusfilter, luftfilter, Volvo 360 kylare, silikonslangar och lite annat småbök idag också.

Igår fick bilen komma ner på marken igen. 9cm mellan tråg och mark är väldigt lågt, har svetsat en ram under tråget så man inte kör sönder det. Inga bilder tyvärr.

Sedan var vi och köpte oss en vätskekyld Kemppi TIG, ska bli kul att lära sig den så man får till lite schysttare svetsar. Tänkte ge mig på att bygga en "burk" för vevhusventilaionen när vi har skaffat gas till TIG'en.

Kommer en update efter morgondagens arbete.

Bilder:

Lutfitret.
Image

Vevhusfiltret.
Image

Spalfläkten.
Image

Kylaren.
Image

Silikonslangarna från do88.se.
Image

Avgasröret på polarens bil som vi snickrade ihop ikväll.
Image

Bilen på marken. 125cm till taket från marken. Ser inte så låg ut på bilderna dock.
Image

Image

Ett par bilder på svetsen.
Image

Image

Mvh Mathias

Posted: 05 Apr 2008, 11:20
by Krillian
oj oj, liknar bil igen ;)

så det blir sug denna sommarn?

svetsen ser ruskigt fin ut.. köpte själv en kemppi 2100 mig här om dagen.. Fina saker det :)

Posted: 06 Apr 2008, 01:13
by pelko
Japp blir att köra sugmotor, får se om man kan plocka ut lite mer än org med VEMS.

Mvh Mathias

Posted: 06 Apr 2008, 10:03
by Krillian
det är nog skitsamma om du får nån hk mer, tror den lär flytta på sig ändå :) bra mycket bättre än org ;)

vad återstår?

Posted: 06 Apr 2008, 12:21
by pelko
Montera styrsystem, dra ny gasvajer, köpa mindre bromsservo, kylarslangar, generator och remmen, lacka motorrummet, ansluta org grenrör mot avgas. Det för att starta, sedan ska alla bussningar i bakvagnen bytas till delrin.

Mvh Mathias

Posted: 06 Apr 2008, 20:30
by St3v3
Vänd på avgasklamret..