FoX 318is Turbo 612whp [Uppdate 25/8]
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
sagt och gjortDofilus wrote:svart/gul kabel 1,5mm2 är solenoid + i motorkontakten vill jag minnas.
Men det är ju bara att be en polare dutta lite på startläget och ha fluken i högsta hugg.
Idag testa jag (och en polare) att mäta i kontaktstycket samtidigt som nykeln är vriden till läge 3 "startläge"
Det kommer inte ström på någon pol, i läge 3.
En funderare jag har är om den tidigare ägaren klippt in sig vid tänndings låst för att ta strömen där?
Eller om det skulle kunna vara så att startsolinoiden har ett relä.. som kanke inte nu sitter i?, alt inte fungerar?
Men ska prova att ta bort gummit och se om jag kan hitta svart/gul kabel.
Jag har ingen org kabelhärva. Att hitta en orginal kabelhärva till en s14 motor som suttit i en 320is är kanske inte så jätte lätt.02 wrote:Ja det har jag! Till sist mätte jag på orginal kabelhärva då det även står nummer i den ändan! (e36 i alla fall) Alltså från den kontakten som är till startmotorn och sen hitta vilken som är rätt nummer vid multikontakten.
Men bra ide annars.

- bmw_fredde
Lossa gummit under kontakten å titta då? ska ju va svart gul å när du hittar den är det ju bara att mäta upp den å flytta stiftet dit...
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
man kan ju tro att jag är dum i huvudet som inte tar bort bort gummit och tittar.bmw_fredde wrote:Lossa gummit under kontakten å titta då? ska ju va svart gul å när du hittar den är det ju bara att mäta upp den å flytta stiftet dit...
Till mitt försvar så hade jag gjort som Dofilus skrev innan jag visste att han skrev.
Där med visste jag inte att jag skulle leta efter svart/gul kabel. Den ska jag leta efter nästa gång jag är i garaget.
får du inte 12v på något HON stift vid startläge så är något knas från tändningslåset till motorkontakten. Ett annat vanligt fel är att koppla in kabeln på fel stift på själva startmotorn. (finns 2 små som den passar på)
Det var ett tag sen jag kopplade detdär på axels blåa e36:a. Undra om det inte var 2st svart gula kablar i kontakten varav den ena jordade precis som scratch nämnde tidigare.
Det var ett tag sen jag kopplade detdär på axels blåa e36:a. Undra om det inte var 2st svart gula kablar i kontakten varav den ena jordade precis som scratch nämnde tidigare.
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07

Svart/gul kabel..

Summra.. rätt kopplat.
Som jag tidigare skrev om att det inte satt något stift på 18 är felaktigt. Det gör det och jag har kopplat den biten rätt. Jag tog bort gummit och följde kabeln in i bilen. Den går igenom ett kontaktstycke där den byter färg till svart och går till tändningslåset.
DET FUNKAR BARA INTE... så det fick bli en knapp så länge.
Först funka inte det heller och jag klia mig i huvudet... innan jag upptäckte att jag haft tändningen på så länge så att strömmen dragits ur.
Laddar på batteriet, drar runt motorn för att försöka få upp oljetryck. Men inte.
Ska prova imorgon med mer kräm i battriet. För man borde ju kunna få upp oljetryck med hjälp av bara startmotorn?
Tack för hjälpen Dofilus och ScratcH
- Strandholm
e på tok för trött föratt läsa ordentligt så kanske missat något obvious?
Men den kabeln är ju bara styrning, det är kanske inte styrningen det är fel på utan matningen till startmotorn?
T.ex när man stoppar i M50/S50 i e30 så måste man mata ström till reläerna på kabelhärva föratt det ska bli liv i luckan.
Men den kabeln är ju bara styrning, det är kanske inte styrningen det är fel på utan matningen till startmotorn?
T.ex när man stoppar i M50/S50 i e30 så måste man mata ström till reläerna på kabelhärva föratt det ska bli liv i luckan.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Sista gången jag startade upp motorn kopplade jag in allt och vred på nyckeln och varvade upp den, blev oljetryck direkt. Om du inte törs chansa så se till att stiften är ur så att den är kompressionslös, den nervknäckande proceduren kan ta flera minuter av vevande på startmotorn innan den går igång. Mitt tips är att bara slå igång den, den får oljetryck skitsnabbt.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Läskigt..johankihl wrote:Sista gången jag startade upp motorn kopplade jag in allt och vred på nyckeln och varvade upp den, blev oljetryck direkt. Om du inte törs chansa så se till att stiften är ur så att den är kompressionslös, den nervknäckande proceduren kan ta flera minuter av vevande på startmotorn innan den går igång. Mitt tips är att bara slå igång den, den får oljetryck skitsnabbt.
Som den är nu, så är stiften ur och jag nötte 2 minuter på starten med fräscht batteri, inget oljetryck.

Hört fler som sagt att det är svårt att få oljetryck med bara startmotorn.
Ska sammla lite mod och föröka starta på riktigt.
Pilliam wrote:Jag blev mycket nervös för att det tog så lång tid att få oljetryck i min m42 vid första starten, men till slut kom det..
Faan, jag har gjort ett riktigt startförök idag. Motorn ska funka på mappen som är i nirat, då det är tidigare kört.
Jag körde han på starten, tog ett tag innan han brumma till och starta. Varva ca 1000- 1200 varv i 2 sec, sen dog den ingen. Sen tänder han bara till lite då och då.
Inget oljetryck.. Nada.
Jag känner mig lite orolig fan man nöter och nöter.. han starta lite och hela tiden utan olja. Vet inte hur mycket jag ska försöka innan jag behöver riva och se vad som är fel.
Som jag sa.. ge den en chans till!
Kolla upp vilken mapp du har i Nirat nu. (E85 eller BF98) Bode synas på inställningarna i Wisarden..
Jag har för mig att Johan körde BF98 på slutet och inte E85.
Omk du har E85 i tanken nu och en bensinmapp så förstår jag att den inte vill starta.. Den är rätt törstig på E85, och speciellt vid kallstarter!
Fixa den biten sen borde den hoppa igång och bygga tryck på en gång!
Annars är det väl bara att reklamera motorn hos Johan
Kolla upp vilken mapp du har i Nirat nu. (E85 eller BF98) Bode synas på inställningarna i Wisarden..
Jag har för mig att Johan körde BF98 på slutet och inte E85.
Omk du har E85 i tanken nu och en bensinmapp så förstår jag att den inte vill starta.. Den är rätt törstig på E85, och speciellt vid kallstarter!
Fixa den biten sen borde den hoppa igång och bygga tryck på en gång!
Annars är det väl bara att reklamera motorn hos Johan

Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo