Page 13 of 28
Posted: 24 Mar 2008, 21:50
by RoDe
sparco har ju två varianter på den ratten. en som bygger ca:9cm ut och en annan som bygger ca:6cm ut. vilkan har du?
har du provsuttit i bilen med nya ratten? hamnar den inte för högt upp eftersom den bygger utåt en hel del?
Posted: 24 Mar 2008, 22:12
by pelko
Jag har den som bygger 90mm.
Den hamnar precis perfekt, jag är ganska lång och den sitter helt klockrent.
Om man skulle tycka att den satt för högt upp så är det bara att schimsa rattstången, den sitter simpelt fast med två muttrar under brädan typ. Man kommer lätt åt.
Mvh Mathias
Posted: 27 Mar 2008, 23:20
by pelko
Tog lite bilder idag på det jag har gjort dem tre senaste dagarna, fan vad allt ska ta tid. Idag blev det inget gjort på BMWn men ni ser vad jag gjorde på dem sista bilderna. VEMS'et har inte dykt upp, ska ringa Jörgen imon och se vad som händer, vill ha skiten nu.
Fick även lite saker utav en "polare", utöver detta kommer det hem 8st fina saker snart
Bilder:
Bussningar till växellådan.
Biltemas ANALPLUGGAR till avgasfästen, fan vad sur jag blev. Hängde upp allt och skakade lite i det så lossade tre stycken bultar, dem har fan rostat på insidan och dom ska vara helt nya. Ska byta dom till likadana som jag la dit för lådan.
Fronten sitter där, gjort nya fästen för lampor, grill osv.
Fästena i golvet för den nya fronten.
IC och kylare på plats. Ska dock dit ett stag mellan IC och den övre balken.
Ny manlig IC. 4" utgångar, ska dock inte användas nu.
Fick även en kollektor, dock med fyra rör. Ska bygga om den för två till rör.
Oljefläns till turbon.
Allt uppifrån.
Den nya växellådsbalken med bussningar.
Här ser ni vad jag gjorde idag. Började tillsammans med ett par polare att bygga en snabb "moppe" med massa överblivna delar. Hoppas på runt 20hk och 45kg. Vätskekyld och 70cc.
Mvh Mathias
Posted: 27 Mar 2008, 23:29
by Rudolf
Ratten vet jag sitter som en käftsmäll.... Har ju en själv i E30n. Dock har jag ett snapoffnav nu också
Posted: 27 Mar 2008, 23:51
by moonzhine
haru svarva kuddarna till lådan själv eller är dom köpt..isf vart?
Posted: 28 Mar 2008, 00:00
by pelko
moonzhine wrote:haru svarva kuddarna till lådan själv eller är dom köpt..isf vart?
Biltema, 29kr styck eller något liknande. Mycket hårdare än org.
Mvh Mathias
Posted: 28 Mar 2008, 00:47
by Scrazher
Ser mycket bra ut det här!
Lite nyfiken på front-bygget måste jag säga!
Hur gör du med fästen för lyktor och plastdelarna i fronten?
Vill gärna se lite mer bilder, men vi kan ta det via pm om så önskas!
//Scrazher
Posted: 28 Mar 2008, 00:58
by pelko
Scrazher wrote:Ser mycket bra ut det här!
Lite nyfiken på front-bygget måste jag säga!
Hur gör du med fästen för lyktor och plastdelarna i fronten?
Vill gärna se lite mer bilder, men vi kan ta det via pm om så önskas!
//Scrazher
Tack. Vi kan ta det här
Lyktorna är inga problem att fästa, det sitter tre fästpunkter original men en på varje sida försvinner om man ska ha IC'n som jag då silikonslangen tar emot på vä-sidan (med dubbla lyktor) och på högersidan försvinner helhjuset helt.
Men ett fäste fäster man i karossen, sitter i inner-framskärmarna. Det andra fästet sitter ungefär 2-3cm nedanför den översta balken i fronten. Så man får svetsa ut en distans på ca 4cm som man sedan skruvar fast lyktan i. Då blir det totalt att lyktorna sitter i två st fästen vardera.
Angående plastdetaljerna så ska jag bygga ihop alla tre delar till en, ska alltså fästa mittendelen (njurarna) med dem andra två plastdelarna runt lamporna. Sedan så vet jag inte riktigt hur jag ska fästa plasten i fronten, men det finns massa alternativ. Mindre bultar eller osynliga buntband är nog det lättaste.
Jag är inte helt klar med dom småfästena men får se vad jag hinner med imorgon, kan posta lite bilder på hur det blir sedan.
Mvh Mathias
Posted: 28 Mar 2008, 07:58
by Nisse977
Det ser bra ut Pelko!! Fint med nya avgassystemet också. Jag byggde ju bara med 2,5 tum efter katten... kanske var lite för litet.....? Men det är ju bara en racecat och en fullflödesdämpare i vägen så det kanske funkar ok ändå. Extraktorn är 6x1,5 tum sen till 2x2", så det är väl lite fetare än original.
Går de där gängstängerna rakt igenom växellådskuddarna eller sticker det ut en på varje sida var för sig?
/N
Posted: 28 Mar 2008, 12:05
by pelko
Tack Nisse
Det bör la fungera med 2.5" också, det märker man ju om inte annat.
Jag försökte kolla om det var stänger rakt igenom bussningarna till lådan men jag tror dom bygger som samma konstruktion som avgasupphängningarna, alltså inte genomgående. Får hoppas att dom håller och inte blir som avgasupphängningarna vid lite belastning ...
Mvh Mathias
Posted: 28 Mar 2008, 14:55
by Nisse977
Nä de där sexkantiga upphängningarna var inget bra du
De där till växellådan håller nog bättre får vi hoppas!
Ditt bygge ser jättebra ut! Imponerande att du bygger så mycket. Själv är jag ca 10 år äldre och bygger inte om lika mycket
Jag gör väl dock mer med motorn istället
Posted: 28 Mar 2008, 23:07
by pelko
Tack igen
Ja idag gick en till sån upphängning sönder så någon på Biltema ska få höra den hårda sanningen.
Det är rätt svårt att bygga när man inte har körkort för man vet inte hur man ska prioritera. Nu har det blivit lite av vad man har kommit åt för saker. Men men, efter denna sommaren får jag se hur jag gör. Om man ska satsa på chassi eller öppna motorn seriöst, allt handlar om pengar som de flesta vet
Mvh Mathias
Posted: 29 Mar 2008, 01:37
by pelko
Blev en heldag idag igen även fast man inte fick något nämnvärt gjort, det tar tid när jag måste använda saken bakom pannan.
Avgassystemet blev klart, återstår ett fäste och helsvetsning. Gasen tog slut, lika lämpligt som vanligt.
Fick även lackat fuelrailen en gång till samt den övre balken på den nya fronten. Dem gamla gummi-motorkuddarna ersattes med fyrkantsprofiler och m10 gängstång, stumt är gott.
Bilder:
Lackade fronten och fuelrailen.
Byggde klart avgaset. Detta mystiska hål är guld värt, hade svurit mycket annars.
Hyffsat rak dragning, ser fan ut bakom bakaxeln med alla skarvar
Sedan tappade man lusten, blev hungrig och trött ... Den gamla stereon fick smaka på stryk.
Ville komma igång, ringde en polare och så steg lusten lite igen med hög och grym musik.
Skylthållaren monterades.
Motorkuddarna.
Blir fina svetsar då man svetsar utan gas
Mvh Mathias
Posted: 29 Mar 2008, 01:57
by pelko
Lekte lite med kameran också:
Mvh Mathias
Posted: 31 Mar 2008, 01:36
by pelko
Får nog ge ett lite halvtråkigt besked nu och det är att jag kommer att sälja allt som har med turbo att göra. Detta för att projektet i fråga redan har spårat ur för mycket, så ekonomin räcker inte till. Har varken fast inkomst eller miljadärer till föräldrar så jag har två val, det ena är att bygga klart med turbo men då kommer jag inte ha råd att köra, dyrt med två bilar ...
Det andra är att köra sugmotor iår och ha goa pengar till bensin och även kunna använda bruksbilen dagligen utan att behöva leva på dom sista kronorna hela tiden.
Inte så svårt enligt mig.
Så planerna är nu att installera VEMS'et, montera den nya bränslepumpen och köpa ett coooolt öppet filter. Detta tillsammans med en ganska schysst mapp i VEMS'et borde ändå resultera i över 200hk. Och 200hk i 1000kg bil blir nog ändå en rolig förstabil som man kan sladda med.
Inget utav det arbetet jag hittills har gjort kommer gå "förlorat" utan att jag ska köra sugmotor innebär enbart att bilen kommer bli start och körklar betydligt snabbare.
Jag tycker själv det suger att jag måste överge turbo för iår men jag måste lyssna på verkligheten en stund
Säljesannons på turbosakerna:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... 124#147124
Mvh Mathias
Posted: 31 Mar 2008, 03:26
by Jonte_smte
jag vet exakt hur det känns !!! jag var i ditt läge för några år sedan.. det är inget fel med att ta "sug år"
http://www.garaget.org/jonte_smte
Posted: 31 Mar 2008, 07:01
by Nisse977
Självklart kan du köra sugmotor ett år
Bara roligt att sen kunna bygga vidare efter ett tag. Och som du säger så är inte 200hk i 1000kg bil helt tråkigt!
Jag körde Anderstorp med 200 sughästar och 1220kg bil på 2,02min så det kan rulla på ganska ok ändå.