[Shomakie] E30 M20B25 Turbo -88 [365whp 500wnm]

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Bonje wrote:Han tänker på att du har ett pulssplitt grenrör, men sen blandar du pulserna mellan bankarna i röret till WG:n i alla fall.

Om man ska få full effekt av pulssplitt (snabbare spoolup säger teorin) ska man inte blanda pulserna. Så antingen kör man dubbla WG. Eller sätter en skiljevägg där rören går samman om man kör med en WG.

Vad det blir för skillnad vet man bara om man orkar prova båda delarna... Funkar kommer det göra än då.


ok =)

Blev lite orolig att det nu i sista byggetappen skulle vara felbyggt så in åt helvete :shock:
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Ännu ett steg närmare uppstart...

Bilderna får tala för sig....

Image

Image

Image

Image

Kvar nu:
Oljereturen från turbon, bränslepumpens + till ms:et och varvsignalen....=)
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

jo så jag menade,för nu är ju hela ide´n med pulsplit bortkastat..
men men de funkar säkert bra ändå..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Live update:

Kontrollmätt alla funktioner från sprutet och kopplat in de sista så funktionerna, bränslepump och hittade även på varvsignalen...

Med 12amp så snurrade bränslepumpen på fint och kom upp i över 3 bar så btr öppnade och allt cirkulerade runt, allt gick bra förutom en slangklämma till soppan en var åtdragen och sprutade lite =)

Image


Äntligen så ska man få ut och mosa lite ;)
Image
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

En dag till i garaget....började bra och fick ihop maskin, fick upp oljetryck osv...

Vid halv 8 kom karel och teddan för att starta...fick ingen som helst varvsignal från hallgivaren...testade en del olika avstånd men inget funkade...så imorrn är det en till skitdag i garaget med mer felsökning...

Nån som har nån koll på vad som kan vara fel?

Är ett ms v2.2
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Tror jag vet vad som kan vara problemet...enligt folk på ms forumet så funkar inte ms v2.2 och hallgivare nå bra...så det blir nog att beställa ett ombyggnadskit så jag kan köra med original vrgivaren...
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

ser bra ut som fan mackan! hoppas du får fyr på the black pearl snart!
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Snart så!

Beställde ombyggnadskittet för vr givare till ms:et idag så han skulle skicka imorrn...så nu hoppas ja att detta var felet =)

Så i helgen ska det nog mullra där hemma vid garaget iaf ;)
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Finally =)

Fick igång den idag efter lite strul...med det nya kortet för vr givare så fick vi varvsignal i mt men sen så fick vi inge gnista...jäkla balle tänkte jag!!

Började felsöka och drog loss alla tändkablar när vi till sist ser att det "bara" var säkringen som gått...jobb i onödan som sagt!

Vid 8 så kom karel, ted och jakobsson tillbaka efter lite käk och vi koppla in allt...vred om och det var nu nära, väldigt nära att den ville hoppa igång....

Gick fett som fan och efter att tagit bort 1:ans stift så var den full av soppa och så hade jag knackat stiften till 0.4 som var lite väl lite.

Fick loss 1:an, 5:an och 6:ans stift men de andra satt turbon ivägen så får skaffa en kort förlängare imorrn och knacka till dem till 0.7 med...

Sen så raslade den igång...gick skitfint, lite ventiljustering men annars inget...

Så nu ska den finmappas lite...

En liten skitfilm bara...inte så häftigt precis =) bara glad att den lever!!!

http://s206.photobucket.com/albums/bb30 ... 080821.flv
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Tk Motorsport ;)
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Karel021 wrote:Tk Motorsport ;)


Glömde det =)
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Coolt att den är startad // pettaz
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Flyttat in i garaget nu så ett par bilder och så garagepolarens nyinköpta 320 touring som det ska letas ner en b25:a i helgen..

Image

Image

Image

Image
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Har problem med resets av sprutet så vid 0.5 så klipper den av...men jag har nu felsökt lite och kanske hittat problemet...

Började att jorda om tändspolen och kollade gapen på stiften och knackade dem till 0.5...

Ut och varmkörde lite och tryckte sen på med 3:ans växel i och FY HELVETE vad det släppte loss, noll grepp! men i samma stund så lossnade tryckröret från turbon så...

Har bara mekat tillbaka det men kan behöva fixa lite hårdare motorfästen...kan bli ett par hockeypuckar =)

Påbörjat att byta bromsarna fram..

Image
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Bytta till ngk resistorstift idag och tog sen ut den på en sväng...inga resets av sprutet längre och går jäkligt bra =) nada grepp!

tyvärr så sköt den tryckrör som en annan byter kallingar...men svetsade dit lite loppor så dem ska nu fan sitta kvar...

nya bromsarna:
Image
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Efter att ha haft problem med skenande ladd så portade jag utgången från wg mot dp så nu ligger laddet på 1.35bar...

bytte lamporna bak också =)

Image

Image

Image


http://s206.photobucket.com/albums/bb30 ... 300718.flv
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Kapat av nedre delen av bakspoilern och enligt mitt tycke så kommer det bli mycket snyggare än innan!!

Image

Image

Image

Grabbarna börjar isolera dörrarna med =)
Image
Post Reply