Page 12 of 18
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 27 Apr 2011, 00:06
by Casy
AGranlund wrote:Gött att det går framåt! Snygga kolvar btw!
Riktigt fina var dom, under allt sot iaf
Kommer passa på att lacka motorutrymmet när gamla motorn åker ur. Nyansskillnader är det värsta jag vet! Sen ska jag nog dra ett fetare rör till WGn än vad som sitter där nu. Har för mig bäckis surra om att laddtrycket var svårt att justera när WGn sitter långt bort.. nån som har erfarenhet av det? Lär hur som helst kika på det.
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 27 Apr 2011, 00:10
by RWHP
Får inte wastegaten plats under kollektorn då, så att röret gör typ en u-böj?
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 27 Apr 2011, 00:24
by Casy
Går säkert montera WGn under turbon nånstans, vet dock inte hur jag ska dra röret. Grenröret ligger nästan emot rambenet. Rent praktiskt/utseendemässigt gillar jag placeringen i dagsläget
men funktion före utseende, helt klart!
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 06 May 2011, 19:47
by Casy
Fick lite godsaker från PPF idag. PPF H-profil, lager, ringar, kompletteringssats till botten
Sen ringde en polare upp och sa att vevaxeln var klar. Hade lämnat in den för fräsning av kilspår.. sweet!
Jag började lite smått att mäta lagerspel och fick fram 7 hundringar på både ram och vev, är väl OK? Men är lite fundersam angående om det ska vara styrhylsor till ramöverfallen. Som jag förstått ska det inte va de, men hur fasen får man isåfall axiallagren rätt mot varandra? I min värld är det 100% noga att alla lager hamnar i linje med vevaxeln
Och hur pass tajt ska kolvbulten vara mot lilländen? jag har 1 hundradel i glapp nu.
Kommer säkert fler frågor, men det är dessa jag kommer på nu..
Ni får gärna läxa upp mig om jag tycks ha missat något
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 08 May 2011, 17:41
by Casy
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 08 May 2011, 17:54
by chribbe
ser fint ut. har toppen kommigt
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 08 May 2011, 18:40
by Casy
Nepp inte än, borde dyka upp på måndag
Kom på att jag vägde kolvarna oxå. Dock satt ena kolvbultsknastret kvar men vikten blev 313-314 gram. Trodde inte BMW hade sånna bra toleranser på sina kolvar. Vad väger en smidd CP-kolv?
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 08 May 2011, 21:34
by AGranlund
Kolvar brukar väl vara ganska bra invägda. Gött att det börjar närma sig
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 10 May 2011, 01:13
by Casy
AGranlund wrote:Kolvar brukar väl vara ganska bra invägda. Gött att det börjar närma sig
Det går ap-bra för mig nu, flyter på som satan
Passade på att köra ur lilländen på staken 1 hundring extra, så ikväll monterades kolvringar och stakar ihop med kolv. Och oljepumpen blev tvättad/rengjord. På fredag bankar jag ihop botten
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 10 May 2011, 09:07
by korre
Bra jobbat, fortsätt så!
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 10 May 2011, 12:22
by Casy
korre wrote:Bra jobbat, fortsätt så!
Hehe tackar
Kan någon bekräfta att vevlagerna ska dras 80nm med ARP och dess fett? Har glömt bort om de va 60 eller 80..
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 10 May 2011, 13:07
by Nisse Järnet
60 drog jag mina ARP 2000 bultar med fett iaf.
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 10 May 2011, 16:45
by Casy
Ah okej. Om ingen har några invändingar så drar jag dom 60nm
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 10 May 2011, 20:01
by Dawe_A
60nm it is!
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 10 May 2011, 20:18
by Pimplaren
Ser bra ut!
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 10 May 2011, 21:34
by Casy
Perfekt!
Undrar just hur mycket mos denna maskin klarar av
hade tänkt köra samma laddtryck som tidigare, dvs 1,5 bar. Hoppas att man får ut 500whp iaf. Vet inte om jag törs gå högre än så? Om man tänker på drivlina osv
Re: E30 325iM Turbo - 2,75L build up
Posted: 11 May 2011, 00:57
by Casy
ingen som har koll hur mycket mos en 188-diff pallar? Jag antar att bakvagnen är den svaga länken vad gäller effektuttaget