Page 12 of 16
Posted: 07 Mar 2011, 20:43
by Mikael c
Jag hade en sk bmw expert som skulle hjälpa mej på 90 talet och byta kammar i min is som spräckte toppen på samma ställe.
Den lyckades han inge vidare med blev inte bra igen hoppas det går bättre för din del.
Posted: 07 Mar 2011, 20:53
by Pilliam
Ja fick det svetsat idag, och de höll för 40nm så nu är det bara hoppas de fortsätter hålla..
Det känns som att min topp är något måndagsex. jag har dragit sönder alla gängorna till ventilkåpan så där sitter det insatsgängor, samt några andra gängor som gett med sig. Och då har jag momentdragit som bmw säger...
Posted: 07 Mar 2011, 20:58
by Pimplaren
Ultradrygt med gängpaj
Posted: 07 Mar 2011, 21:27
by Pilliam
Pimplaren wrote:Ultradrygt med gängpaj
Man blir ju matt i hela kroppen när man känner att spärrskaftet borde gå trögt men det inte gör det.
Posted: 07 Mar 2011, 22:07
by Pimplaren
Pilliam wrote:Pimplaren wrote:Ultradrygt med gängpaj
Man blir ju matt i hela kroppen när man känner att spärrskaftet borde gå trögt men det inte gör det.
I hear you.
Men som tur är finns Helicoil!
Posted: 07 Mar 2011, 22:24
by Martinssonn
min istopp var likadan, allt till kamdrivningen gick typ runt, likaså ventilkåpan.
Posted: 07 Mar 2011, 22:26
by dannejonsson84
Jag har också gängpaj på några ventilkåpsbultar på min m42...
Posted: 07 Mar 2011, 22:36
by Nisse Järnet
Jag lyckades inte dra runt en enda skruv i M42an jag byggde
Årsm -90, kanske finns olika gjutningar? Eller så är dom bara känsliga.
Posted: 08 Mar 2011, 13:01
by Pilliam
Nisse Järnet wrote:Jag lyckades inte dra runt en enda skruv i M42an jag byggde
Årsm -90, kanske finns olika gjutningar? Eller så är dom bara känsliga.
Min är också -90. Det måste vara din som är ett riktigt praktexempel
Martinssonn, hur löste du det? rev allt och satte i insatsgängor? sjukt drygt
Posted: 09 Mar 2011, 15:49
by Nilas
minst hälften av mina gängor till ventilkåpan är paj...m42 årsmodell 91
Posted: 09 Mar 2011, 21:17
by Crille74
Har haft 3st is med m42, har aldtig haft gängpaj på nått i toppen?
Posted: 09 Mar 2011, 21:56
by Bonje
Det är många som drar sönder de där gängorna, och jag förstår inte riktigt varför?
Tittar man på hur skruvarna till ventilkåpan ser ut så är dom lite speciella, med ett plan i änden på gängan som ett anlägg mot toppen.
När man drar skruvarna komprimeras den tjocka gummipackningen. När det tar stopp, då är det STOPP! Med fräscha ytor och packning skall det vara tätt..
Fortsätter man istället att dra ytterligare, ja då följer gängorna i toppen med upp.
Posted: 09 Mar 2011, 22:29
by Pilliam
Bonje wrote:Det är många som drar sönder de där gängorna, och jag förstår inte riktigt varför?
Tittar man på hur skruvarna till ventilkåpan ser ut så är dom lite speciella, med ett plan i änden på gängan som ett anlägg mot toppen.
När man drar skruvarna komprimeras den tjocka gummipackningen. När det tar stopp, då är det STOPP! Med fräscha ytor och packning skall det vara tätt..
Fortsätter man istället att dra ytterligare, ja då följer gängorna i toppen med upp.
Ja har dragit de med moment enligt bmw, därför tycker jag det är märkligt.
Men jag har inte bytt gummipackningen under brickan, så de kan ju vara gamla och trötta, men jag tycker inte det ska spela sån himla roll.
Jag menar,
någon marginal lär det ju vara mellan bmws rekomenderade moment och bristningsgränsen
motorn är i och igång nu iaf!
Till helgen ska vi se om vi lyckas köra en sväng på isen. ja tog en sväng runt kvarteret och så länge höll bitarna!
Posted: 10 Mar 2011, 11:25
by Nisse Järnet
Härligt
Filma
Posted: 10 Mar 2011, 14:06
by Bonje
Fan va nice, håller tummarna för en bra dag på isen!
Posted: 12 Mar 2011, 13:13
by Pilliam
Strul!
Min LC-1 mätare blinkar bara och LED-kalibreringslampan lyser inte.
Kan någon dra en slutsats av det?
Kan man felsöka LC-1 enheten? Den får 12V och allt ska vara rätt inkopplat (den har fungerat..)
Jag misstänker att LC-1 enheten är paj..?
JAG SKULLE JU LIGGA BRETT NU!!!
Posted: 12 Mar 2011, 13:24
by Pilliam
Jag har kopplat den till dator men får ingen kontakt.