Page 12 of 48
Posted: 10 Jun 2010, 16:07
by pro_mille
Fick min nya fördelare idag som jag beställde på ebay, 720kr ink. frakt
Nu är motorn klar för att lyftas i bilen.
Blir nog på söndag, får växellådan då.
Posted: 10 Jun 2010, 18:25
by Jag Heter Jimmy
ser fint ut! är detta motorn till gto'n?
Gilla hillbilly dumpen!! asnice ju
Posted: 10 Jun 2010, 21:21
by pro_mille
Jag Heter Jimmy wrote:ser fint ut! är detta motorn till gto'n?
Gilla hillbilly dumpen!! asnice ju
Japp det är motorn till GTOn, den ska ihop först.
Tar och mekar ihop Chevan i lugn o ro efter GTOn.
Posted: 10 Jun 2010, 22:00
by rocket
OT: hvor kan man få tak i en slik jet motor som satt på de sparkene du har bilde av???
Posted: 12 Jun 2010, 14:29
by pro_mille
Blev rätt lugnt med mekandet igår och idag.
Målade på motorrummet idag, ser någe bättre ut.
Glömde ta en bild på hur det såg ut innan.
Ska måla om i skuffen med senare.
Nu är det bara och vänta på lådan.
Posted: 13 Jun 2010, 20:08
by pro_mille
Var över till Anders på AE Bil&Transmission i Dunker utanför Malmköping.
http://www.aetransmission.se/
Anders hade servat min TH400 låda.
Vi körde lådan i testbänken.
konvertern på plats
Lådan uppe i bänken.
Man ser motorvarvet, kardanvarvet, systemtrycket i lådan och konverter trycket.
Lådan fungera fint, 165psi i oljetryck under belastning och under låglast så var det 100psi.
Var kul och se hur testbänken fungerar
Ska lyfta i motor och låda imorrn bitti.
Posted: 13 Jun 2010, 21:04
by Holm
rocket wrote:OT: hvor kan man få tak i en slik jet motor som satt på de sparkene du har bilde av???
Du lär nog bygga en själv
Här hittar du e som byggt sparkarna i funäs.
http://mobackenracing.se/
Posted: 14 Jun 2010, 14:53
by pro_mille
Nu är motor och låda äntligen på plats.
Ett par kassa mobiltel bilder...
Var bra trångt att få dit "headerserna" en av dom mittre bultarna är inte lätt att få dit.
Posted: 15 Jun 2010, 21:48
by pro_mille
Ny tank är under tillverkning.
Ska placeras mellan hjulhusen i skuffen, blir en sump som går ner
till skuffgolvet som ligger 150mm längre ner.
Påfyllning av rotgas på gång
Posted: 17 Jun 2010, 00:41
by pro_mille
Tillverkning av sump till tanken.
Borde väl räcka med två ca.70x50mm hål plus ett 30mm hål som soppatillförsel in i sumpen.
Fick smalna av lite på sidorna av tanken pga. bakluckegångjärnsfästen.
Fyller på rotgasen på hålet som ska bli anslutning för returen i bränslesystemet.
Posted: 17 Jun 2010, 18:45
by pro_mille
Passade på att meka med tanken idag.
Svarvade först nipplar till pumpen och returen.
Arvo svetsade dit nipplarna och stöden under tanken.
Blir en Eliminator pump till bränslesystemet.
Posted: 19 Jun 2010, 23:03
by pro_mille
Var en sväng till garaget idag, började tillverka tankpåfyllning.
Hade en gammal fuelcell lock som passade bra
fick göra en rostfri plåt till den.
Tog en bra stund att borra och slipa till den, punktade dit en plåtsarg runt den.
Ska punkta på ett 2.5tums rör mellan den och tanken.
Sedan ska en ring svarvas till tankarmaturen så jag får dit den.
flotörens pinne ska förlängas oxå.
Posted: 20 Jun 2010, 00:04
by M635 forever
Pontiac i all ära.....men vad hände med BelAiren!?
Posted: 21 Jun 2010, 21:10
by pro_mille
M635 forever wrote:Pontiac i all ära.....men vad hände med BelAiren!?
BelAiren ska börjas med igen direkt när Pontiacen rullar
Fick inte motorblocket till den i tid så det passade bra att köpa en bil till.
Tillverkade klart påfyllningen idag efter jobbet.
Får se hur det går att tanka med denna lösning.
Nu ska rören helsvetsas.
Ska svarva ett par svetsringar till tankarmaturen imorrn.
När dom är svetsade ska tanken tryckprovas och betas efter det.
Posted: 22 Jun 2010, 20:59
by pro_mille
Idag svarvade jag till flänsar till tankarmaturen.
Borrade 4st hål som gängades till M6 på flänsen som svetsades i tanken.
Övre flänsen håller ner armaturen mot oringen under den.
Så här sitter det ihop.
Imorrn ska jag ta och tryckprova tanken, sedan ska den betas.
Ska försöka hinna över till Persåker en sväng med, behöver ett par NPT - AN plugg.
Posted: 27 Jun 2010, 21:51
by pro_mille
Startade GTOn idag, ville starta den med öppna "headers", vilket vrål
Byggde ihop avgassytemet efter det, blev två stycken Apple dämpare längst bak.
Får helsvetsa det imorrn gasen tog slut idag så klart.
Posted: 28 Jun 2010, 18:50
by stiiiv_
[quote="pro_mille"]Startade GTOn idag, ville starta den med öppna "headers", vilket vrål
Byggde ihop avgassytemet efter det, blev två stycken Apple dämpare längst bak.
Får helsvetsa det imorrn gasen tog slut idag så klart.[/quote
hörde att ni hade starta GTOn idag med henke va ner på jobbet och skvallra
lät fint sa han