Page 12 of 16
Posted: 29 Jan 2010, 06:08
by jimm_y
ser bra ut som vanligt du kämpar på du

Posted: 29 Jan 2010, 12:28
by Keepan
jimm_y wrote:ser bra ut som vanligt du kämpar på du

Man får ju ligga i om man ska få åka nån räserbil i sommar, bilen bygger ju inte sig själv

Posted: 29 Jan 2010, 15:29
by balobas
fan va najs med en update!
Posted: 30 Jan 2010, 03:17
by M-pirre-M
härligt å se ett projekt med lite glöd i!
du skulle investera i en "riktig" svets så skulle du få mkt finare fogar!
kämpa på! detta ska följas:D
Posted: 16 Feb 2010, 00:13
by Keepan
M-pirre-M wrote:härligt å se ett projekt med lite glöd i!
du skulle investera i en "riktig" svets så skulle du få mkt finare fogar!
kämpa på! detta ska följas:D
Tack för kommentaren. Kul att du uppskattar det
Beror nog mer på svetsaren än hårdvaran men håller på att fixa riktig gastub med gasklocka ihop med den erfarenheten man börjar få så tror jag det kan börja likna något tillslut

Posted: 16 Feb 2010, 00:13
by Keepan
Dags att damma av tråden igen. Väntar fortfarande på burbyggaren och har haft fullt upp med en ny isbil men får inte den skiten att gå ordentligt så nu försöker jag bara bli av med den... Någon som är intresserad av att få problem så kika in Sälj sektionen så hittar ni en dålig E30 där
Men ni vill inte veta mina problem, ni vill se om jag gör något på bilstackarn!
Efter allt isbil meckande där vi kört in framändan i garaget så har allt skräp hamnat vid bygget så fick börja med att röja bort det där för att komma åt fronten igen och kika lite på rosten.

Någon tidigare har byggt någon liten låda på båda sidor bakom främre hjulhuset. Nu har det rostat hål i dem med så ska försöka få bort dem och åtgärda rosten som lär finnas där bakom också.

Intressant...

När man låg där under hitta man ju lite underredsmassa och annat som blivit kvar på balkarna... Så kan man ju inte ha det, ska bort!

Borde fräsha upp motorrummet också och ta bort skarv kittet och så nu när tid finns.

Andra sidan har samma lilla låda
Blev ingen action idag, bara gjorde plats och kikade på vad man bör göra. Hoppas på att få något gjort imorgon istället

Posted: 16 Feb 2010, 00:28
by PegiPax
Ser jäkla bra ut =) Dom där sk lådorna du prata om är orginala så du vet =) Har för mej att det är lyftpunkter ? Rätta mej om jag har fel..
Posted: 16 Feb 2010, 19:53
by Resgard
Det är domkrafts fästen
Posted: 16 Feb 2010, 21:58
by Keepan
PegiPax och Resgard, ni har helt rätt. Frågat om dem tidigare till andra och fått som svar att dem inte har det på sina bilar där av mitt antagandet att dem var ditsvetsade efteråt.
Men vem behöver domkraftsfästen anyway

Posted: 16 Feb 2010, 22:44
by Resgard
När jag rostlagade sket ja i att svetsa dit nya. Har ju balken precis innanför som man lyfter i.
Posted: 21 Feb 2010, 23:48
by Keepan
Resgard wrote:När jag rostlagade sket ja i att svetsa dit nya. Har ju balken precis innanför som man lyfter i.
Precis, bara onödigt och rosten lär komma tillbaka med dem där.
Posted: 21 Feb 2010, 23:48
by Keepan
Ok, en vecka har gått igen då. Blivit lite progress som jag tänkte man kunde dela med sig av.
I fredags ringde jag runt som en galning för att hitta en riktig gastub till svetsen och tillslut blev det AGA som hjälpte mig med den. Tuben gick på 2300, fylld, och det kompletterade jag med en billig gasklocka från Jula för 300 och voilá så blev det genast roligare att svetsa
Trodde inte AGA jobbade med privatpersoner men det var inget problem med att köpa av dem, bra bemötande fick man på köpet,
Sist snackade jag ju om dem hemmagjorda lådorna som visade sig vara fabriksbyggt av BMW, nåt sorts domkraftsfäste apperently. Kapat bort båda nu iallafall och på förarsidan var detta det välkomnande man fick

Slipade jag bort rosten för att se vad som var vad och fick kapa rätt friskt...

Efter kapningen... Schysst med lufthål för att hålla fotsvetten borta va? Borde va standard
Bakom lådan på passagerarsidan såg det bättre ut, var mest jag som gjorde 2 hål när jag våldade bort lådan. Men lite finns där och laga också.
Sen fanns där rost under fjäderbenstornet på passagerarsidan som måste kapas bort och lagas så fortsatte med kapen där också...

Från andra sidan efter jag börjat kapa. Måste dock borra ur svetspunkterna där också för att inte sabba överlappningen och där fick jag nog ikväll
Fick syn på en nyblästrad och spraylackad framvagn i veckan så gav ett bud på 200 kr för att kanske spara mig lite arbete och det accepterades så plötsligt bar det iväg och hämta den. Fin söting, frågan är om man borde komplettera färgen med typ hammarlack? Är ju lite utsatt ställe.
Annars var det allt för mig ikväll... Återkommer i veckan när jag börjat lägga igen hålen!
Posted: 22 Feb 2010, 16:09
by baumgardt
hur mycket har projektet kostat dig i dagsläget ?
Posted: 25 Feb 2010, 23:42
by Keepan
baumgardt wrote:hur mycket har projektet kostat dig i dagsläget ?
Mycket bra fråga, ska försöka räkna ihop det när jag blir uttråkad någon gång
Är också intresserad. Skulle tippa runt 60 lökar iaf.
Posted: 25 Feb 2010, 23:42
by Keepan
Back to action! Tänkte visa lite vad jag haft för mig dem senaste dagarna och det har flutit på rätt bra om jag får säga det själv.
Börjar med att visa lite rengöring på värmepaketet som kommit in för analys när vi mecka vinterbil. Lite chill att jobba inne utan att behöva frysa i garaget. Värme elementet fick sig en dush och lite puts och samma sak med resten av paketet

Blev ju lite förvånad när man fick se en säkring ramla ut därifrån, intressant om man skulle veta hur den hittat dit

Putsa insidan ren också från allt damm som bildas där genom åren. Blev inte helt klar med den där innan man fick annat för sig så värmepaketet kommer vi komma tillbaka till. Har nog bestämt mig för att använda den om det fortfarande passar med nya motorn och torped "modifikationerna"

Fick ett litet brev också med lite fanboy-art som ska hängas upp i garaget inom kort

Köptes av en kille från rejsa för 200 kr + frakt.

Har lyckats kassera ännu en vinkelslip från biltema under dagarna. Den börja ge gnistor och gick ojämnt i varv så in och byta igen utan problem så detta blir verision 3.0

När jag kapade bort gaspedalen tidigare så kapade jag underifrån och där såg det ut som man kapat bort all rost men icke när man ser på ovansidan som ni ser på bilden nedan, inte ok. Friskt kapat hälften vunnet brukar de låta i skallen när man står med slipen så jag tog lite till för att va på den säkra sidan

And voilá... Snart är det mer hål än bil

Mitt i alla trevligheter med rostlagning så dök DHL upp med lite porr från sponsorn Street Performance. Sånt gör en knappast ledsen.

Som ett barn på julafton sliter man upp paketet och inser att allt jag beställde blivit rätt också, inte illa pinkat! 12 kg/mm fram och 16 kg/mm bak... Det borde ge en ganska livlig röv hoppas jag

Grrrrh!

Back to da rostlagning! Så här blev det att se ut från motorrummet efter helsvetsning av hålet där framme innan splipning osv.

Och insidan i hjulhuset efter slipning, redo för rostskydd

Där kom rostskyddet på plats, givetvis på båda sidor

Följer upp den rosten jag började laga på bakbänken för en mindre evighet och måste säga att resultatet ser bra ut för att va nybörjare. Bara rostskydda igen
Och ett stycke översiktsbild avslutar vi med för ikväll

Posted: 26 Feb 2010, 00:10
by Krillian
Skönt att du fortfarande kämpar på. Ser bra ut och väghållningspaketet tackar man inte nej till

Posted: 08 Mar 2010, 02:31
by Keepan
Ok, lite vad som hänt här hos mig senaste tiden.
Började med att laga hålet som blivit vid gaspedalen. Har haft svårt att hitta tunn bilplåt hos någon plåtslagare eller smed så fick kapa loss en bit från gamla bakskärmarna igen och skrapa ren. Efter en del filande satt den helt ok på plats

Började svetsa den men hade problem med genombränningar igen. Det är en jäkla balansgång..
Sen rätt som det var fick jag tag i vinkelslipen och gav mig på reservhjulsbaljan.. Före:

Efter:

Ingen som är sugen på en fin badbalja med 2 stora hål i? Hört att dem ska va kanon att bada spädbarn trots hålen...
Vad är det som händer här?? Joo det är helt sant, bilen kom slutligen iväg till en burbyggare
Hände under söndagen här (idag om man räknar min tid

), fick hjälp av farsan och två polare som var bakis till trots. Det tackar man för! Bilen hamnade tillslut i Oxelösund där en man vid en namn Sebbe kommer göra sitt bästa för att få den snyggt installerad. Han är schysst nog och har lovat bjuda er på lite uppdateringen här i fortsättningen under hans arbete.
Förjäkla skönt det känns och slippa se på bilen ett tag och kunna städa upp garaget ordentligt!
Vid flytten tog vi tag i varsitt hörn av bilen och lyfte helt enkelt upp den på flaket bara, den var lite för bred så den fick åka på plankor istället väl fastspänd!

Vi måste varit ett trevligt inslag i trafikbilden
Här har den hittat sitt nya hem
Vad jag förstod skulle den bli flyttad senare men lokalerna var ju helt klart trevliga om jag får säga det själv, där fanns plats iallafall
Mycket mer kan jag inte tillägga nu annat än Lycka till Sebbe
