BMW e30 327 TIC

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

tobbe tlrecond

Post by tobbe tlrecond »

Misano wrote:Vart köper ni dessa coils? Ser riktigt fint ut!

jag undrar åxo vart finns dom att köpa :roll:
Tobbe. L
Mob 070-5631319

7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
Andreas K

Post by Andreas K »

ett riktigt racechassi är ruskigt hårt. Mitt chassi som nog är mer grupp A än grupp N och det kan man knappt rucka på jämfört med det H/R kit jag hade innan som var åt grupp n hållet. Det kunde man gunga lite på.

Fjäderkonstanter från en DTM bil ex. är inte direkt översättningbart till en vanlig e30 och inte en m3a heller eftersom man ändrat något på utväxlingsförhållandena. Bak har man en mindre svepvinkel på bryggan (samma vinkel som m-coupen) och fram har man ju en helt annan typ av bärarm vilken har annat geometri. Fast det blir ju ingan gigantiska skillnader förstås eftersom man ändrar utväxlingen ytterst lite.
Butchermardin

Post by Butchermardin »

Till er som undra om AVO så har jag köpt mina utav Pär Hansson på BMP Automotive i Gävle!

Nu i helgen har det hänt en del. Vi började med att bygga klart innerskärmen, bara att malla till med pappersbitar och sedan klippa till plåtbitar efter mallarna.

Image

Sedan punktade vi dit dem på några ställen på varje plåtbit, sedan körde vi med karosseristicksågen i alla skarvar för att få ungefär 1mm glipa mellan plåtarna.

Image

Sedan var det bara att sätta igång och "helsvetsa", några punkter åt gången och sedan kyla med tryckluft så det inte slår sig allt för mycket.

Image

Sen idag har vi kapat och trixat med bakskärmen fär att få ordning på alla linjer upp och ner och hit och dit. Mallar är gjorda är gjorda till alla "springor", men först ska vi göra lika långt på vänster bakskärm som vi gjort med höger innan det svetsas något mer!

Image

Image

Image

Image

Image

Sen har jag skaffat mig ett par bromsok till mina nya frambromsar. Små smidiga saker från Porsche Cayenne/ VW Touareg :wink: Skall paras ihop med skivor liknande de på bilden som jag lånat av en god vän.

Image

Image
Mvh Martin Söderlind
Fear This

Post by Fear This »

ser jävligt trevligt ut! lär få rum me feta svålar efter breddningen :)
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Blir grymt!

Jag tror ni kommer få spackla lite på bakskärmarna, men det är ju bara roligt :)
Jimmy Larsson

Post by Jimmy Larsson »

Det här blir en jävla fet E30!!
Blir den lika bred framåt eller blir der orginal där?
Butchermardin

Post by Butchermardin »

Tack för alla positiva kommentarer! :)

Lite spackel lär det ju gå åt, men målet är att få det så bra som möjligt (med vår ringa kunskap) redan plåtmässigt! Sen är det ju som sagt skönt att det mesta går att lösa med spackel. :wink:

Ang. framskärmarna kommer även dem att breddas eftersom det inte kommer att finnas tillräckligt med plats mellan fälg och fjäderben när jag fått på coilover-kitet!

Känns skönt att kunna säga att det faktiskt går framåt med projektet nu igen, motivationen är på topp så räkna med lite mer konsekventa uppdateringar här! :)
Mvh Martin Söderlind
Butchermardin

Post by Butchermardin »

Har faktiskt inte legat på latsidan. :wink: Samma visa på vänster sida, först av med skärmajäveln!

Image

Kapa upp hjulhuset och bredda ut det ca 65mm. :shock:

Image

Göra mallar i papp och sedan klippa ut i plåt och punkta dit.

Image

Image

Till sist "helsvetsa"

Image

Sen kapade vi skärmen i 3 delar och punktade upp dem på bilen. För att sedan kunna rulla ut bilen utanför garaget så fick vi smälla ihop ett coilover-fäste till så vi kunde få dit dämparna på bägge sidor. Sagt och gjort, när vi sedan fick ut bilen så passade vi på att kolla så att alla linjer blivit raka och att vi inte fått en massa konstiga knäckar i plåten.

Image

Image

Bara att konstatera att det ser ganske fett ut med 275: or på en e30 :D Ridehighten är dock inte helt perfekt på bilderna, den kommer att vara någon cm högre!

Image

Image

Återkommer framåt nästa helg med mer updates!
Mvh Martin Söderlind
Nobbe

Post by Nobbe »

Men dra ballen i gruset! Blir riktigt bra det där! brutalt som fan. Fattar inte hur man vågar bara :D
Overcharged

Post by Overcharged »

blir ju riktigt nicigt det här! fett med 275:or 8)
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
Bonje

Post by Bonje »

Ja fiii faan så jävla brutal den blir!! :D :D Sjukt ballt!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
peppe
Moderator

Post by peppe »

En till Bead-lock inspirerad E30 breddning med andra ord :)

Blir riktigt snyggt må jag säga.
AndersJ

Post by AndersJ »

Imponerande :) Blir du klar till sommaren?
/Anders
E30 EVO 335
BRUZZE

Post by BRUZZE »

ser riktigt nice ut...

skulle också vilja ha ngt liknande istället för m3 breddningen som alla har.

hur får man skärmen att bli sådär "välvd"?
worre

Post by worre »

verkar som att det blev riktigt poppis att bredda sådär
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
Butchermardin

Post by Butchermardin »

Tack åter igen för alla positiva kommentarer! :)

Har rivit ner framvagnen i veckan och byggt om fjäderbenen, kommer bilder imorgon när det är klart! Kommer med största sannolikhet bygga om framskärmarna lite för att bättre harmonera med de nu breddade bakskärmarna. Dock blir det ju inga 65mm per sida där fram :wink:

Angående bakskärmarna så är det ju självklart att man användt "bead-lock" som inspiration, men har gjort något eget utav det för att rätta till vissa saker som exempelvis listen som på hans breddning lutar uppåt i bakkant (mot skärmkanten) men som på min "drängstorp:a-breddning" :wink: är helt spikrak. Så att det skulle vara någon kopiering som jag kan antyda på vissa, det köper jag icke :wink:
Mvh Martin Söderlind
peppe
Moderator

Post by peppe »

Är nog ingen som tycker du copy catat något så du kan nog vara lugn.
Post Reply