ett riktigt racechassi är ruskigt hårt. Mitt chassi som nog är mer grupp A än grupp N och det kan man knappt rucka på jämfört med det H/R kit jag hade innan som var åt grupp n hållet. Det kunde man gunga lite på.
Fjäderkonstanter från en DTM bil ex. är inte direkt översättningbart till en vanlig e30 och inte en m3a heller eftersom man ändrat något på utväxlingsförhållandena. Bak har man en mindre svepvinkel på bryggan (samma vinkel som m-coupen) och fram har man ju en helt annan typ av bärarm vilken har annat geometri. Fast det blir ju ingan gigantiska skillnader förstås eftersom man ändrar utväxlingen ytterst lite.
Till er som undra om AVO så har jag köpt mina utav Pär Hansson på BMP Automotive i Gävle!
Nu i helgen har det hänt en del. Vi började med att bygga klart innerskärmen, bara att malla till med pappersbitar och sedan klippa till plåtbitar efter mallarna.
Sedan punktade vi dit dem på några ställen på varje plåtbit, sedan körde vi med karosseristicksågen i alla skarvar för att få ungefär 1mm glipa mellan plåtarna.
Sedan var det bara att sätta igång och "helsvetsa", några punkter åt gången och sedan kyla med tryckluft så det inte slår sig allt för mycket.
Sen idag har vi kapat och trixat med bakskärmen fär att få ordning på alla linjer upp och ner och hit och dit. Mallar är gjorda är gjorda till alla "springor", men först ska vi göra lika långt på vänster bakskärm som vi gjort med höger innan det svetsas något mer!
Sen har jag skaffat mig ett par bromsok till mina nya frambromsar. Små smidiga saker från Porsche Cayenne/ VW Touareg Skall paras ihop med skivor liknande de på bilden som jag lånat av en god vän.
Lite spackel lär det ju gå åt, men målet är att få det så bra som möjligt (med vår ringa kunskap) redan plåtmässigt! Sen är det ju som sagt skönt att det mesta går att lösa med spackel.
Ang. framskärmarna kommer även dem att breddas eftersom det inte kommer att finnas tillräckligt med plats mellan fälg och fjäderben när jag fått på coilover-kitet!
Känns skönt att kunna säga att det faktiskt går framåt med projektet nu igen, motivationen är på topp så räkna med lite mer konsekventa uppdateringar här!
Har faktiskt inte legat på latsidan. Samma visa på vänster sida, först av med skärmajäveln!
Kapa upp hjulhuset och bredda ut det ca 65mm.
Göra mallar i papp och sedan klippa ut i plåt och punkta dit.
Till sist "helsvetsa"
Sen kapade vi skärmen i 3 delar och punktade upp dem på bilen. För att sedan kunna rulla ut bilen utanför garaget så fick vi smälla ihop ett coilover-fäste till så vi kunde få dit dämparna på bägge sidor. Sagt och gjort, när vi sedan fick ut bilen så passade vi på att kolla så att alla linjer blivit raka och att vi inte fått en massa konstiga knäckar i plåten.
Bara att konstatera att det ser ganske fett ut med 275: or på en e30 Ridehighten är dock inte helt perfekt på bilderna, den kommer att vara någon cm högre!
Har rivit ner framvagnen i veckan och byggt om fjäderbenen, kommer bilder imorgon när det är klart! Kommer med största sannolikhet bygga om framskärmarna lite för att bättre harmonera med de nu breddade bakskärmarna. Dock blir det ju inga 65mm per sida där fram
Angående bakskärmarna så är det ju självklart att man användt "bead-lock" som inspiration, men har gjort något eget utav det för att rätta till vissa saker som exempelvis listen som på hans breddning lutar uppåt i bakkant (mot skärmkanten) men som på min "drängstorp:a-breddning" är helt spikrak. Så att det skulle vara någon kopiering som jag kan antyda på vissa, det köper jag icke