M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Kolla så inte drivaxeln bottnar, du ska kunna röra den ca 1cm när den är som kortast.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Kolla så inte drivaxeln bottnar, du ska kunna röra den ca 1cm när den är som kortast.


Antar att ungefär samma mått gäller åt andra hållet oxå, dvs när den är som längst?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nje så mycket fjädrar den aldrig, känn hur den är i alla tänkbara fjädringsvägar.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Bmwandreas wrote:Kolla så inte drivaxeln bottnar, du ska kunna röra den ca 1cm när den är som kortast.

Jag gissar att 1cm behövs pga att när axeln blir varm och sträcker på sig lite, så blir spelet mindre. Har man väldigt lite spel i kallt tillstånd, är det kanske just detta som händer när det blir varmt.. och så pajar det??

Jag gissar bara på här.. 8)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Klurar mer och mer på om det kan vara nånting knasigt med stötdämparna som orsakar haverierna. Snackade med en kille som tidigare rasat drivaxlar på löpande band. Nu lyckas han åka 10:or med originaldelar i drivlinan efter byte av stötdämpare till någon annan variant.
Spjuvern hade banracecoilovers och där funkade det.
Själv har jag BMW´s sk grupp n kit som även det är gjort för banåkning.
Någon som har ett par coilovers eller liknande till e30 som kan tänka sig att låna ut dem för lite tester?
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Du skulle inte kunna pröva med org dämpare och fjädrar då? Måste de vara coilovers? :)..
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Låg under bilen och rotade och kolalde vinklar igår igen. Såvitt jag kan se så är blir det inga extrema vinklar och inte heller blir det för lite spel i axeln åt något håll.
Kollade på stötdämparna och på dem står det 200/200, vad var det detta innebär nu igen?
Testade att trycka ihop dem och fick då en känsla att det var rätt bra drag i dem när de trycks ut, dvs att det är mycket retur.
Borde inte mycket retur på dämparna innebära att det är ökad risk för hjulstuds?
Funderar på att köpa ett par billiga, simpla oljestötdämpare från Biltema för att testa med, de borde ha så kraftig retur.
Eller om någon har ett par standarddämpare som de kan tänkas låna ut?

Tänker jag helt galet eller kan det vara värt att testa tror ni?
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Du ska inte prova vinkla diffklumpen lite?

Det ska bli lite bättre vinklar då, i varje fall för toe.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

M3JONAS wrote:Låg under bilen och rotade och kolalde vinklar igår igen. Såvitt jag kan se så är blir det inga extrema vinklar och inte heller blir det för lite spel i axeln åt något håll.
Kollade på stötdämparna och på dem står det 200/200, vad var det detta innebär nu igen?
Testade att trycka ihop dem och fick då en känsla att det var rätt bra drag i dem när de trycks ut, dvs att det är mycket retur.
Borde inte mycket retur på dämparna innebära att det är ökad risk för hjulstuds?
Funderar på att köpa ett par billiga, simpla oljestötdämpare från Biltema för att testa med, de borde ha så kraftig retur.
Eller om någon har ett par standarddämpare som de kan tänkas låna ut?

Tänker jag helt galet eller kan det vara värt att testa tror ni?



Synd jag ahde ett par skärp dämpare liggandes med olja i som jag har använt på gammel 323 förut, dom skulle du kunnat prova med men jag tror du bor för långt bort ifrån gävkle.=(((
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

kristov wrote:Du ska inte prova vinkla diffklumpen lite?

Det ska bli lite bättre vinklar då, i varje fall för toe.


Hur ska klumpen vinklas då? SKa man shimsa ner i farmkant eller har du något annat tips?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Nu sitter jag på jobbet och kan tyvärr inte se dina bilder på bakvagnen. Men byggde inte du om bärarmarna med uniballs och grejor? :?
Då kan du väl ställa toe och camber på det viset?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Det där babblet om klumpen kan du glömma, det spelar ingen roll mer än för knutkorset på kardan hur den sitter.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Skruvade dit sviktstålsaxlarna med nya knutar igår och skulle ta en liten provtur innan bilen parkerades igen. Bättre begagnade oljestötdämpare är monterade.
Vet inte om nånting är skumt med diffen, kopplar till lite lätt på 2:an och spinner iväg, kollar sen på spåren och konstaterar att hjulen börjar spinna på olika ställen, skiljer ca 2m mellan dem. Låter inte det lite skumt? Kan det ha nånting med bakvagnshaverierna att göra?

Sen händer det som inte ska hända... Kliver iväg på 2:an, hjulspinn, skickar i 3:an, orkar inte riktigt så jag sparkar till på kopplingen, Kabrak säger det och sen har jag ingen 3:a längre. :(

Någon som råkar ha en M5 låda liggandes som ni har tänkt att skicka iväg på sophögen så kan jag offra mig och ta hand om den ;)
niklas g
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 17:02
Location: borlänge

Post by niklas g »

M3JONAS wrote:Skruvade dit sviktstålsaxlarna med nya knutar igår och skulle ta en liten provtur innan bilen parkerades igen. Bättre begagnade oljestötdämpare är monterade.
Vet inte om nånting är skumt med diffen, kopplar till lite lätt på 2:an och spinner iväg, kollar sen på spåren och konstaterar att hjulen börjar spinna på olika ställen, skiljer ca 2m mellan dem. Låter inte det lite skumt? Kan det ha nånting med bakvagnshaverierna att göra?

Sen händer det som inte ska hända... Kliver iväg på 2:an, hjulspinn, skickar i 3:an, orkar inte riktigt så jag sparkar till på kopplingen, Kabrak säger det och sen har jag ingen 3:a längre. :(

Någon som råkar ha en M5 låda liggandes som ni har tänkt att skicka iväg på sophögen så kan jag offra mig och ta hand om den ;)


stackare :( börjar tycka synd om dig nu .
hoppas du tycker om att skruva lika mkt som mig då är det ju lugnt :wink:
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

jag vet en kille som ha en m5 låda för 1500:-
men då är de dålig synkring på 2:an och 3:an eller om de va 5:an..
Men de kanske du är beredd att byta för de priset?

Mvh
Uffe
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Hehe.. va fan säger man?! Ne jag vet faktist inte längre så jag säger inget. :shock:

Du måste ju inte nödvändigtvis ha en M5 låda, det finns ju 535 lådor och dom är inte häller lika sällsynta.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Ligger en 535 låda i mitt garage som garanterat är billig. Skicka PM om du är intresserad så kan jag ta med den till stockholm på Måndag.
Post Reply