M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Kolla så inte drivaxeln bottnar, du ska kunna röra den ca 1cm när den är som kortast.
Antar att ungefär samma mått gäller åt andra hållet oxå, dvs när den är som längst?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Kolla så inte drivaxeln bottnar, du ska kunna röra den ca 1cm när den är som kortast.
Jag gissar att 1cm behövs pga att när axeln blir varm och sträcker på sig lite, så blir spelet mindre. Har man väldigt lite spel i kallt tillstånd, är det kanske just detta som händer när det blir varmt.. och så pajar det??
Jag gissar bara på här..
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Klurar mer och mer på om det kan vara nånting knasigt med stötdämparna som orsakar haverierna. Snackade med en kille som tidigare rasat drivaxlar på löpande band. Nu lyckas han åka 10:or med originaldelar i drivlinan efter byte av stötdämpare till någon annan variant.
Spjuvern hade banracecoilovers och där funkade det.
Själv har jag BMW´s sk grupp n kit som även det är gjort för banåkning.
Någon som har ett par coilovers eller liknande till e30 som kan tänka sig att låna ut dem för lite tester?
Spjuvern hade banracecoilovers och där funkade det.
Själv har jag BMW´s sk grupp n kit som även det är gjort för banåkning.
Någon som har ett par coilovers eller liknande till e30 som kan tänka sig att låna ut dem för lite tester?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Låg under bilen och rotade och kolalde vinklar igår igen. Såvitt jag kan se så är blir det inga extrema vinklar och inte heller blir det för lite spel i axeln åt något håll.
Kollade på stötdämparna och på dem står det 200/200, vad var det detta innebär nu igen?
Testade att trycka ihop dem och fick då en känsla att det var rätt bra drag i dem när de trycks ut, dvs att det är mycket retur.
Borde inte mycket retur på dämparna innebära att det är ökad risk för hjulstuds?
Funderar på att köpa ett par billiga, simpla oljestötdämpare från Biltema för att testa med, de borde ha så kraftig retur.
Eller om någon har ett par standarddämpare som de kan tänkas låna ut?
Tänker jag helt galet eller kan det vara värt att testa tror ni?
Kollade på stötdämparna och på dem står det 200/200, vad var det detta innebär nu igen?
Testade att trycka ihop dem och fick då en känsla att det var rätt bra drag i dem när de trycks ut, dvs att det är mycket retur.
Borde inte mycket retur på dämparna innebära att det är ökad risk för hjulstuds?
Funderar på att köpa ett par billiga, simpla oljestötdämpare från Biltema för att testa med, de borde ha så kraftig retur.
Eller om någon har ett par standarddämpare som de kan tänkas låna ut?
Tänker jag helt galet eller kan det vara värt att testa tror ni?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
M3JONAS wrote:Låg under bilen och rotade och kolalde vinklar igår igen. Såvitt jag kan se så är blir det inga extrema vinklar och inte heller blir det för lite spel i axeln åt något håll.
Kollade på stötdämparna och på dem står det 200/200, vad var det detta innebär nu igen?
Testade att trycka ihop dem och fick då en känsla att det var rätt bra drag i dem när de trycks ut, dvs att det är mycket retur.
Borde inte mycket retur på dämparna innebära att det är ökad risk för hjulstuds?
Funderar på att köpa ett par billiga, simpla oljestötdämpare från Biltema för att testa med, de borde ha så kraftig retur.
Eller om någon har ett par standarddämpare som de kan tänkas låna ut?
Tänker jag helt galet eller kan det vara värt att testa tror ni?
Synd jag ahde ett par skärp dämpare liggandes med olja i som jag har använt på gammel 323 förut, dom skulle du kunnat prova med men jag tror du bor för långt bort ifrån gävkle.=(((
kristov wrote:Du ska inte prova vinkla diffklumpen lite?
Det ska bli lite bättre vinklar då, i varje fall för toe.
Hur ska klumpen vinklas då? SKa man shimsa ner i farmkant eller har du något annat tips?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Nu sitter jag på jobbet och kan tyvärr inte se dina bilder på bakvagnen. Men byggde inte du om bärarmarna med uniballs och grejor?
Då kan du väl ställa toe och camber på det viset?
Då kan du väl ställa toe och camber på det viset?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Skruvade dit sviktstålsaxlarna med nya knutar igår och skulle ta en liten provtur innan bilen parkerades igen. Bättre begagnade oljestötdämpare är monterade.
Vet inte om nånting är skumt med diffen, kopplar till lite lätt på 2:an och spinner iväg, kollar sen på spåren och konstaterar att hjulen börjar spinna på olika ställen, skiljer ca 2m mellan dem. Låter inte det lite skumt? Kan det ha nånting med bakvagnshaverierna att göra?
Sen händer det som inte ska hända... Kliver iväg på 2:an, hjulspinn, skickar i 3:an, orkar inte riktigt så jag sparkar till på kopplingen, Kabrak säger det och sen har jag ingen 3:a längre.
Någon som råkar ha en M5 låda liggandes som ni har tänkt att skicka iväg på sophögen så kan jag offra mig och ta hand om den
Vet inte om nånting är skumt med diffen, kopplar till lite lätt på 2:an och spinner iväg, kollar sen på spåren och konstaterar att hjulen börjar spinna på olika ställen, skiljer ca 2m mellan dem. Låter inte det lite skumt? Kan det ha nånting med bakvagnshaverierna att göra?
Sen händer det som inte ska hända... Kliver iväg på 2:an, hjulspinn, skickar i 3:an, orkar inte riktigt så jag sparkar till på kopplingen, Kabrak säger det och sen har jag ingen 3:a längre.
Någon som råkar ha en M5 låda liggandes som ni har tänkt att skicka iväg på sophögen så kan jag offra mig och ta hand om den
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
M3JONAS wrote:Skruvade dit sviktstålsaxlarna med nya knutar igår och skulle ta en liten provtur innan bilen parkerades igen. Bättre begagnade oljestötdämpare är monterade.
Vet inte om nånting är skumt med diffen, kopplar till lite lätt på 2:an och spinner iväg, kollar sen på spåren och konstaterar att hjulen börjar spinna på olika ställen, skiljer ca 2m mellan dem. Låter inte det lite skumt? Kan det ha nånting med bakvagnshaverierna att göra?
Sen händer det som inte ska hända... Kliver iväg på 2:an, hjulspinn, skickar i 3:an, orkar inte riktigt så jag sparkar till på kopplingen, Kabrak säger det och sen har jag ingen 3:a längre.
Någon som råkar ha en M5 låda liggandes som ni har tänkt att skicka iväg på sophögen så kan jag offra mig och ta hand om den
stackare börjar tycka synd om dig nu .
hoppas du tycker om att skruva lika mkt som mig då är det ju lugnt
Hehe.. va fan säger man?! Ne jag vet faktist inte längre så jag säger inget.
Du måste ju inte nödvändigtvis ha en M5 låda, det finns ju 535 lådor och dom är inte häller lika sällsynta.
Du måste ju inte nödvändigtvis ha en M5 låda, det finns ju 535 lådor och dom är inte häller lika sällsynta.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo