Page 12 of 24

Posted: 12 Dec 2007, 15:43
by Vision79
Nee jag gör inget mer på den nu utan det som är gjort får vara som det är osv :)

vill bara smocka ihop allt snaaart.

Posted: 12 Dec 2007, 17:11
by mcdonaldsmannen
Ser ut som det är ganska mycket taget på styrningarna, är inte det lite risky?

/ Jhonas

Posted: 12 Dec 2007, 17:46
by Bäckis
Risky??

När jag gör en topp där det får kosta så tar jag ur styrningarna, portar färdigt och sen antingen svarvar vi en ny styning kortare eller så svarvar vi den konisk.

Portar man med styrningen i så slipar jag ofta bort allt som sticker ut sen monterar vi sleeves i.

Har man en styrning med rätt spel i så spelar det ingen roll om man kortar den några mm.

Posted: 12 Dec 2007, 18:06
by Vision79
Bäckis wrote:Risky??

När jag gör en topp där det får kosta så tar jag ur styrningarna, portar färdigt och sen antingen svarvar vi en ny styning kortare eller så svarvar vi den konisk.

Portar man med styrningen i så slipar jag ofta bort allt som sticker ut sen monterar vi sleeves i.

Har man en styrning med rätt spel i så spelar det ingen roll om man kortar den några mm.


Det är monterat med sleeves..

Posted: 12 Dec 2007, 18:45
by mcdonaldsmannen
Hur fungerar det där med sleeves?

/ Jhonas

Posted: 12 Dec 2007, 19:28
by Bäckis
Man tar upp styrningen invändigt och pressar i en hylsa som brotchas till rätt mått.

Billigare och mkt enklare än att byta styrningar.

Posted: 12 Dec 2007, 19:51
by mcdonaldsmannen
Bäckis wrote:Man tar upp styrningen invändigt och pressar i en hylsa som brotchas till rätt mått.

Billigare och mkt enklare än att byta styrningar.


Okej, smart.

Tack för svar.

/ Jhonas

Posted: 13 Dec 2007, 17:09
by Vision79
Ngt från den här bilen kommer hamnar i min bil....

http://www.garaget.org/video/6mggopigalmh

:lol:

Posted: 13 Dec 2007, 17:16
by Bäckis
Alltså, den maskinen måste vara så fruktansvärt felmappad. Med den svartröken går motorn på 10.0 eller fetare i AFR.

Bra snyt, men bra mkt pulver på grönbete med sån mappning.

Får man gissa att du ska ha den turbon istället? Om ja, varför?

Posted: 13 Dec 2007, 19:03
by Vision79
Bäckis wrote:Alltså, den maskinen måste vara så fruktansvärt felmappad. Med den svartröken går motorn på 10.0 eller fetare i AFR.

Bra snyt, men bra mkt pulver på grönbete med sån mappning.

Får man gissa att du ska ha den turbon istället? Om ja, varför?


Motorn är INTE körd löst hos Kenneth Andersson som jag skrev nyss han kör med lustgas i starten och launch...motorn mappas på banan så den går väll kanske inte optimalt..men lamda ligger rätt iaf.

Bara kalkylera lite med vikten (1087 med förare)...slutfarten (265-271km/h) och ET (8,4) så får du fram en siffra på den :) , men han gissade på ca 500hk..pratade nyss med honom..o han hälsade!

Bra spool i snurran , mindre format...klarar 4-siffrigt...ja..overkill men jag tror den är bättre än S472 helt enkelt annars skulle jag inte byta.

Posted: 13 Dec 2007, 19:39
by Bäckis
Jag sa inte att det var lite pulver, gjorde jag?

En motor som ryker svart på det viset går fetare än 10.0. Vi har testat rätt mkt för skojs skulle och det där är fett och lamdba ligger inte rätt.

Svart rök kan bara komma från fet blandning, och man ser knappt bilen när den går iväg.

Posted: 13 Dec 2007, 19:43
by Vision79
Bäckis wrote:Jag sa inte att det var lite pulver, gjorde jag?

En motor som ryker svart på det viset går fetare än 10.0. Vi har testat rätt mkt för skojs skulle och det där är fett och lamdba ligger inte rätt.

Svart rök kan bara komma från fet blandning, och man ser knappt bilen när den går iväg.


Nix du sa bara att en del var på grönbete...och det stämmer troligtvis ganska bra.

Man kan ju bara fundera vilka tider han kommer sätta med fjutt 4:an när bilen går rakt och bättre i mappen...7:an finns där...synd på det sketna chassiet bara.

Posted: 13 Dec 2007, 20:05
by Bäckis
Nog är en sjua inom räckhåll, helt klart.

Jag fattar inte riktigt hur den kan gå så illa iväg när den ska ha ett proffsbyggt chassie? Antar att dom försökt justera väldigt mkt för att få till det, men vi ses och pratar så sällan då jag inte håller på med den där jobbiga sporten seriöst längre.

Posted: 13 Dec 2007, 20:33
by Pimplaren
Vision79 wrote:Ngt från den här bilen kommer hamnar i min bil....

http://www.garaget.org/video/6mggopigalmh

:lol:


Bärarm höger fram?

Jävla snyt, tur att man är uppvuxen i jakan!

Posted: 13 Dec 2007, 21:02
by Bäckis
Tog till en kalkylator som brukar stämma skitbra:

http://www.ajdesigner.com/phphorsepower ... epower.php

Med 271 blås(då är det ju lite gas med som sagt), så har han använt ca 840hk.

Alltså, det är effekt på annat håll än i maskinen :)

Något måste hänt efter bromsningen, men största problemet för att få till en sjua är ju i vilket fall chassiet.

Jag försöker inte på något vis förringa prestationen men du skrev att jag skulle räkna på det, so here you go.

Posted: 13 Dec 2007, 21:14
by Vision79
Bäckis wrote:Nog är en sjua inom räckhåll, helt klart.

Jag fattar inte riktigt hur den kan gå så illa iväg när den ska ha ett proffsbyggt chassie? Antar att dom försökt justera väldigt mkt för att få till det, men vi ses och pratar så sällan då jag inte håller på med den där jobbiga sporten seriöst längre.


Proffsbyggt chassie?? vem har påstått d?...Micke S som byggt det..skulle inte vilja påstå ngt sådant som att det skulle vara d :)...enda som är proffs är väll kanske bakvagnen då som är en Mark Williams :) men inget annat...aldrig sett dom justerat ngt chassie under 2007 iaf...labbat lite med däcktrycket..

Ja 840hk (whp?) är ju fint d :)...Christell behövde 1900hk för att åka en hög 7:a..;)


Nog tjötat om d nu...min tråd handlar om min bil inte Jakan´s gamla snytare :)