AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ingenjören som kom lösningen att ta upp kraft riktad uppåt/neråt med EN!! bult i fel ledd borde skjutas.

Den där bulten är en anledning nog så god att skita i att bygga på E36 :twisted:
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Bäckis, att enbart skjuta han räcker nog fan inte.
Lär ta en gassvets å sakta men säkert värma upp hans kulor , därefter lite lätt smekning i 40tons pressen, gärna långsamt, Avslutningsvis genom att sätta återledaren på TIG:en på ena kulan å gå över med elektroden på andra med fullkräm så det kitlas ordentligt. Därefter kan väl bössan plockas fram. :twisted:. Om det var en "han" d.v.s :wink:
Last edited by AndreasT on 22 Jul 2007, 22:55, edited 1 time in total.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Haha nu blev jag rädd för dig Andreas... :shock:
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

:D
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

jag tror på att byta bussningarna som håller diffen och själva diffbryggan till alu! då ska det faan inte kunna brytas åt nått håll! jag ska svarva såna i vinter om ja orkar...
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Jag kör med M16 på 3,2 bakvagn med helt stum plast bussning med rostfri hyllsa i.. Precis som fredde skriver, sitter det stumt blir det inte samma bryt påfrestningar på just bulten.. Funkar kalas än så länge för mig iallafall..

Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Nu har jag hunnit riva ner diffen å inhandlat ett par nya skruvar.
Svetsade på sexkantsmutter på ändan, så jag kan gänga ur den på plats om det inträffar igen. Tror orsaken till den gick av var helt enkelt slarv med åtdragningsmomentet av mig. Tyckte höra mig någont dunk från bakvagnen ibland och kan mycket väl skruven som hade för dålig förspänning. Nu är den dragen med närmare 200Nm. Går den sönder igen får det bli ett stag som tar upp kraften och avlastar skruven, samt hårdare bussningar som ni påpekat.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Finns det inte en färdig bracket för det där?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Vipe
Posts: 314
Joined: 28 Feb 2006, 02:53
Location: Mo i Rana, Norge

Post by Vipe »

Nisse Järnet, jo det finns :wink:

Image

Koster typ $199 från vacmotorsport.com + frakt..
1995 BMW 328i 600whp/800nm
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Ja får väl göra nåt liknande stag ifall skruven går av igen.
Fick äntligen mina 1000cc spridare igår så blev mappning med direkten.
Ibland blir man irriterad äver alla medtrafikanter på motorvägen och fiskör, fattar dom inte man mappar bilen hehe. :P.
Mappad den till 1.9bar på etanolen sedan drog vi förbi Götplatsen, hittade denna bild därifrån:

Image

Så nu har jag vart och inhandlat lite dioder, knappar etc, för koppla in launchcontroll, shiftlight och skall labba lite med laddtrycksstyrningen så man kan vara med å leka lite på näterna. Vill även få rutorna tonade baktill, någon som kan tipsa om bra och billigt ställe runtom Gbg?
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

bilen är riktigt stilren, så det ska vara! hur blev det med dem nya spridarna nu, lirade dem bättre med vemset? får man inte bättre kontroll på spridarna om man sätter ett förkopplingsmotstånd så att kretsen blir hög-ohmig istället?
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tackar. Jo det blev bra med dem nya spridarna, ligger på 90-95 % duty så får höjja grundtrycket lite mer ifall jag vill ladda över 1.9bar.
Men effekten som är nu räcker fint för gatåka :lol:
Desa fungerar lika bra som 880cc spridarna så inga problem med tomgång eller låglast körning. Jo det är rekomenderat och jag använder förkopplingsmotstånd med lågohms för att få bättre kontroll över dem.
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

kul att det fungerar som det ska, ska bli kul att se lite bromspapper! ska du köra ngt på strippen?
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Post by bumper »

Bilen ser riktigt bra ut.

1,9 bar är inte illa. :o
User avatar
salis
Posts: 412
Joined: 08 May 2006, 21:05
Location: Stockholm

Post by salis »

Denna skall tydligen fungera bra, dock inte testat den själv. Men d e ju samma princip som ni pratar om att svarva upp själva. Om det nu blir av så är jag med på att köpa en uppsättning!

http://www.turnermotorsport.com/image/d ... FF_E36.pdf
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Har mappat tändning nu och slutade på 10-15 mer grader generellt och nu går bilen fruktansvärt bra.
Bara 4:an å 5:an som man har chans att få fäste på. Körde blackrace idag, slirar nåt så fruktansvärt och 60 fot:ar på 2.3 :(.
Slutade med bästa repa på 8.5@161km/h på 1.6bar innan bakvagnen sa upp sig och nåt gick sönder, troligen en drivaxel återstår att se ikväll :cry:.
Sluthastigheten ger hint om det finns mos iallafall :P

Har även överjävliga problem med att få i växlarna, får rycka å slita som ett djur. Kör hockeypuckar som bussningar, å svarva nya bussningar i delrin till spakstället men endåså är det problem. Kopplingen tar ganska långt ner och funderar om den ej kopplar ur ordentligt, har luftat ordentligt men kanske kan göra så kopplingen tar högre upp?
Last edited by AndreasT on 12 Aug 2007, 21:24, edited 1 time in total.
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

din bil e faktisk stil ren, härlig slutfart kul att det funkar

mvh
Team Boost Performance

+358405680216
Post Reply