Bonjes 318is Turbo - Blåst pyramidring!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hehe.. det blir inget köra till helgen så mycket kan jag lova. Har jag tur så kanske jag får skruva loss ett fjäderben i helgen. Då kan jag på ett vettigt sätt kan mäta ut hur adaptrarna till bromsoken ska se ut.
Rent spontant så känner jag mig ganska nöjd med det jag har åstakommit i år trots att jag blev pappa under semestern. Mot alla odds så fick bilen bromsad till slut. Jag har till och med fått en provtur.
Att fortsätta ägna tid i garaget nu käns onödigt och det frestar bara på förhållandet i onödan. tiden till bilen har blivit väldigt begränsad nu när man har barn.. Att åka till garaget efter jobbet käns som det bara är att glömma.. När helgen kommer så är det ju rätt bra om man kan avlasta lite hemma. Så är det, och det är inget jag kan göra åt de!
Jag säger inte att det inte blir någe mer åka i år, det vill jag låta vara osagt. Där i mot lovar jag att den ska vara KLAR i vår om inte annat.
Rent spontant så känner jag mig ganska nöjd med det jag har åstakommit i år trots att jag blev pappa under semestern. Mot alla odds så fick bilen bromsad till slut. Jag har till och med fått en provtur.
Att fortsätta ägna tid i garaget nu käns onödigt och det frestar bara på förhållandet i onödan. tiden till bilen har blivit väldigt begränsad nu när man har barn.. Att åka till garaget efter jobbet käns som det bara är att glömma.. När helgen kommer så är det ju rätt bra om man kan avlasta lite hemma. Så är det, och det är inget jag kan göra åt de!
Jag säger inte att det inte blir någe mer åka i år, det vill jag låta vara osagt. Där i mot lovar jag att den ska vara KLAR i vår om inte annat.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
I dag fick man permis och åkte raka vägen till garaget!
Nu har jag skruvat ner ena fjäderbenet, för att jag enklare ska kunna mäta och greja för att få till adaptrarna till bromsoken.
Jag gick ner i smörjgropen för att kolla en grej, och möttes av den här synen.. Förresten, vad är det vätska som finns i flera olika färger och som smakar sött. Brukar förekomma INUTI motorer och inte UTANFÖR!! Svar: Glykol
Jag hittar inget annat ställe än topplockspackningen som kan läcka på baksidan av toppen.
Enda sedan bromsningen har jagh funderat varför den trycker ur sig vatten ur expantionskärlet vid effekt effektuttag. Om den läcker komp in i kylsystemet så borde väl pckningen blåsa sönder på en gång? Eller kan det småläcka på det här viset?
Nu har jag skruvat ner ena fjäderbenet, för att jag enklare ska kunna mäta och greja för att få till adaptrarna till bromsoken.
Jag gick ner i smörjgropen för att kolla en grej, och möttes av den här synen.. Förresten, vad är det vätska som finns i flera olika färger och som smakar sött. Brukar förekomma INUTI motorer och inte UTANFÖR!! Svar: Glykol
Jag hittar inget annat ställe än topplockspackningen som kan läcka på baksidan av toppen.
Enda sedan bromsningen har jagh funderat varför den trycker ur sig vatten ur expantionskärlet vid effekt effektuttag. Om den läcker komp in i kylsystemet så borde väl pckningen blåsa sönder på en gång? Eller kan det småläcka på det här viset?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
wuffee.
Jag var väldigt nogrann när jag limmade och monterade såväl packningen och toppen, så det tror jag inte på.
Johan.
Mmm... jag ska efterdra toppen en gång till.
Motorn går ju som en klocka, så det skulle kännas lite sådär att riva isär och eventuellt konstatera att det inte är någe fel. Då lär man väl åka på att köpa en ny MLS packning för en halv förmögenhet helt i onödan.
Hur är det förresten, ska MLS vara återanvändbara?
Jag var väldigt nogrann när jag limmade och monterade såväl packningen och toppen, så det tror jag inte på.
Johan.
Mmm... jag ska efterdra toppen en gång till.
Motorn går ju som en klocka, så det skulle kännas lite sådär att riva isär och eventuellt konstatera att det inte är någe fel. Då lär man väl åka på att köpa en ny MLS packning för en halv förmögenhet helt i onödan.
Hur är det förresten, ska MLS vara återanvändbara?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Även om ytskicktet är skadat kan man återanvända packningen, tag packningsborttagning och rengör packningen så den blir fri från packningsmedel, köp sedan coppergasket på sprayburk och spraya ett jämt lager på alla ytor, smacka ihop, har vart med och återanvänt ett flertalmls packningar=fler än 10 motorer iaf utan problem.
har aldrig testat locktight på packningarna, endast coppergasket i spraytform på eventuella spacers mellan skikten, har heller aldrig vart med om problem med mls....
Förstår inte varför man ska limma en packning som kommer med packningsbeläggning från fabrik???
har aldrig testat locktight på packningarna, endast coppergasket i spraytform på eventuella spacers mellan skikten, har heller aldrig vart med om problem med mls....
Förstår inte varför man ska limma en packning som kommer med packningsbeläggning från fabrik???
St3v3 wrote:Sitter inte nån insexplugg bak på toppen som det kan ha runnit ifrån?
Jo det sitter en plugg där bak. Men vad jag kan se så har det inte kommit någe där i från.
Jag ska varmköra, efterdra ARP bultarna igen och hoppas på det bästa. Skulle jag se att det läcker i alla fall, då har jag tänkt att trycksätta kylsystemet med kompressorn. Kan jag få det att sippra då, så är det enklare att lokalisera vart det kommer i från.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
I dag fick jag svar på oljeprovet som jag lämnade på kemilabbet på jobbet. Inga spår av glyckol i oljan. Det var tom mindre vatten i den begagnade oljan än den nya.
Skönt, då vet jag att det inte läcker vatten in i motorn i alla fall.
Skönt, då vet jag att det inte läcker vatten in i motorn i alla fall.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Bromsuppdateringar har skett!
Tanken var att först bara göra en provisorisk okadaper för att använda som mall, och någe att mäta upp hålbilden på. Sen rita upp den i CAD och sen låta CNC fräsa adapters ur ett stycke.
Men jag kom på att... " vafan jag kan ju lika gärna göra två provisoriska som jag kan använda tills dom riktigt är klara " Smart som fan!
Kolla bara va porriga dom blev sen då..
Såhär ser det ut monterat på fjäderbenet
I morgon eller på söndag ska jag åka till garaget och montera, och på måndag bär det av till Industri Partner för att pressa bromsslang.
Jag tror det kommer kännas lite tryggare att köra med bromsar hädan efter..
Tanken var att först bara göra en provisorisk okadaper för att använda som mall, och någe att mäta upp hålbilden på. Sen rita upp den i CAD och sen låta CNC fräsa adapters ur ett stycke.
Men jag kom på att... " vafan jag kan ju lika gärna göra två provisoriska som jag kan använda tills dom riktigt är klara " Smart som fan!
Kolla bara va porriga dom blev sen då..
Såhär ser det ut monterat på fjäderbenet
I morgon eller på söndag ska jag åka till garaget och montera, och på måndag bär det av till Industri Partner för att pressa bromsslang.
Jag tror det kommer kännas lite tryggare att köra med bromsar hädan efter..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
ser kalas ut bonje! tänkte lyssna med dej om vilken vev man kan använda för att stroka m42´an? polarn har ju smidda kolvar och ska köpa smidda stakar under vintern och han klagar på sent ladd mm så ja tänkte att man får väl göra va man kan för att få slut på missnöjet och helst innan han får för sej att köpa stakar till original veven
mvh
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Jasså ni tycker dom ser bra ut? Njaa... lite för mycket grovsmide lock för min smak
Kom på att jag kanske bara ska cada upp dom lite i lite smuttare utförande och sedan laserskära plattor.. Då kanske det inte tar hela vintern innan dom blir klara.
Johan. M44 veven har 83,5 mm slag och ska passa. Men den ser lite skum ut och har triggerskivan inne i motorn..
Kolla på den här sidan, har finns det mycke intressant att läsa om M42.
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... hlight=m42
Kom på att jag kanske bara ska cada upp dom lite i lite smuttare utförande och sedan laserskära plattor.. Då kanske det inte tar hela vintern innan dom blir klara.
Johan. M44 veven har 83,5 mm slag och ska passa. Men den ser lite skum ut och har triggerskivan inne i motorn..
Kolla på den här sidan, har finns det mycke intressant att läsa om M42.
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... hlight=m42
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo