Page 11 of 48
Posted: 01 Jun 2010, 02:13
by pro_mille
Blev inget mekande med mina bilar i helgen.
Var istället och mekade Viper åt Lillis i Kjula.
Idag har jag däremot mekat mer med Pontiac motorn.
Gradade in kammen, använder en 18tums gradskiva.
Monterade sedan på bröstkåpan och vattenpumpen.
Kollade en gång till att kammen stog rätt enligt "svängdämparen" som egentligen är bara en massiv stålklump för kompressordrivningen.
Ställde in kammen på 108grader intake lobe centerline, 2grader före.
Har svarvat en styrning för triggerhjulet.
Nu ska trigger fäste tillverkas, blir lite trixigt.
Ska fräsa det av denna aluklump.
Posted: 01 Jun 2010, 21:39
by pro_mille
Hämtade hem GTOn idag
Schysst stuk på bilen heh he
Började tillverka triggerfästet.
Lär inte svikta, ska fräsas ner någe efteråt.
Posted: 02 Jun 2010, 20:14
by pro_mille
Fräste klart triggerfästet idag.
Ska köpa försänkta skruv till fästet.
Lättade fästet lite.
Lite puts med bandslipen och glasblästring så är fästet klart.
Posted: 02 Jun 2010, 21:08
by Tox
Fiin ny buuuurn bil
Jobba jobba heh
Posted: 03 Jun 2010, 09:50
by Pimplaren
Räcker det inte med ett brutalt åk??
Farsan har berättat mycket historier om en GTO som de åkte förr... jävligt feta bilar!
Posted: 03 Jun 2010, 21:09
by pro_mille
Tox wrote:Fiin ny buuuurn bil
Jobba jobba heh
Mekar för fullt
Pimplaren wrote:Räcker det inte med ett brutalt åk??
Farsan har berättat mycket historier om en GTO som de åkte förr... jävligt feta bilar!
Jodå det räcker men fick så bra erbjudande så jag var tvungen att köpa GTOn
Fräste till lite mer på triggerfästet.
Svarvade ner triggerskivan så jag fick 1mm mellan givare och tänderna.
Triggerskivan är 129mm i diameter.
Borrade tre försänkta M6 hål i kompressorhubben för att fästa triggerskivan med.
Tillverkade även en ny nollmarkering.
Målade sedan bröstkåpa och vattenpump.
Posted: 03 Jun 2010, 21:12
by Pimplaren
Duktig du är.. jag är svin avis
Posted: 04 Jun 2010, 17:59
by pro_mille
Pimplaren wrote:Duktig du är.. jag är svin avis
Tackar!
Mekade ihop bottendelen helt idag.
Var lite trixigt att få till oljestickans nedre rör.
Skruvade även i ARP topp-pinnbultarna och målade blocket.
Posted: 06 Jun 2010, 18:17
by pro_mille
Jag och Henke tog och rensade ur bilen och tvättade av den.
Monterade sedan på rallywheelsen från BelAiren.
Posted: 06 Jun 2010, 18:20
by peppe
Jag gillar triggerfästet, snacka om rock solid!
Posted: 06 Jun 2010, 18:21
by Christian.N
Jäklar vad schysst! Är nåt sånt man vill ha
Posted: 06 Jun 2010, 19:46
by Pimplaren
Elak kärra:)
Posted: 07 Jun 2010, 03:24
by pro_mille
peppe wrote:Jag gillar triggerfästet, snacka om rock solid!
Ja den blev lite extra stabil
Christian.N wrote:Jäklar vad schysst! Är nåt sånt man vill ha
Pimplaren wrote:Elak kärra:)
Tackar!
Posted: 07 Jun 2010, 21:06
by pro_mille
Började montera ihop topparna idag.
Mirade säten, kanalerna är inte portade bara tillputsade under sätet.
Lite större rostfria ventiler.
Ventilfjädrarna.
Ena toppen klar.
Monterade på den oxå, tar den andra imorrn.
Posted: 08 Jun 2010, 20:46
by pro_mille
Mekade ihop den andra toppen idag.
Henke kom och hjälpte till idag, vi fick meka isär lyftarna
och göra rent dom, var fullt med vattenblandat olja i dom.
Nu funkar lyftarna fint
Posted: 09 Jun 2010, 17:32
by rocket
hva heter arrangementet som var i fünesdalen, og hvor finner man mer info om det? så skikkelig gromt ut! bra prosjekt og!
Posted: 09 Jun 2010, 20:04
by pro_mille
rocket wrote:hva heter arrangementet som var i fünesdalen, og hvor finner man mer info om det? så skikkelig gromt ut! bra prosjekt og!
Det heter SpeedWeekend
http://www.landracing.se/index.php
Skvalpplåten under insuget glasblästrade jag av inatt, målade på det och monterade den.
Insuget glasblästrades oxå.
Insuget är lite omgjort för att passa till Dyers kompressorn.
HillBilly dump
Kollade hur Edelbrock förgasaren passar på insuget, inte bra med denna glipa.
Fräste till en adapterplatta.