Page 11 of 24

Posted: 23 Jul 2010, 09:36
by Blown M5
115f-spolarna passade perfekt i 3,6 kåpan med förlängarna:

Image

Coatade & gräddade avgashuset:

Image

Den komplicerade downpipen med spjäll är nu färdig, funkar perfekt vid test med vakum & man får hoppas den överlever värmen då den är coatad invändigt:

Image
Image

Posted: 23 Jul 2010, 10:48
by korre
Shit va fint de blir, med båda bilarna!

Har du byggt dedär spjället själv?

Posted: 23 Jul 2010, 11:26
by Bonje
Fränt med lite udda lösningar som avgasspjället tex :)
Kommer bli en sleeper och gå tyst och fint tills du pedalar ner.. :twisted:

Ett tips bara. Plaseringen av din egt sond är inte riktigt optimal..
Spetsen skall nå till mitten av porten. Som den sitter nu kommer du förmodligen få en fördröjning då den kommer kylas av materialet i kolektorn.

Posted: 23 Jul 2010, 16:08
by Blown M5
Tack, jo spjället är egen ritat men bearbetat av mekanisk verkstad.
Tanken är att styra spjället genom sm4 med en elektrisk ventil sen
så att det inte stänger mellan växlingar när motorn drar vacum, typ låsa ventilen över 3000rpm. Så länge har jag en manuell ventil i kupe´n.
Trodde inte avgastempgivarna behövde sitta längre in, men blir det segt så får man yxa till det sen.

Posted: 25 Jul 2010, 19:54
by Blown M5
Nu har borgwarnern tagit sina första andetag med hjälp av ärtan, stort tack för mail & tel support!

Image
Image

Posted: 25 Jul 2010, 20:48
by ///Peter
Oj Oj :D nu måste jag komma över på fika :D

Posted: 25 Jul 2010, 20:53
by Blown M5
Klart du ska komma å fika å torrköra :D

Posted: 25 Jul 2010, 21:32
by Krillian
då är jag den första som skall klaga. Du har ju en slangklämma som inte är likadan som de 3 andra på tryckröret ! ajabaja :lol:

Posted: 26 Jul 2010, 05:14
by Blown M5
Du anar inte hur jag letade efter en fjärde likadan klämma i alla lådor & vråer :D

Posted: 26 Jul 2010, 10:50
by BRUZZE
dåligt me uppdates från lill bilen?

Posted: 26 Jul 2010, 13:10
by Blown M5
brorsan jobbar i det dolda han, det har hänt en del med hans bil oxå. Typ rasad bakaxel gånger 2 & en sprängd zf + kardan, men nu börjar det ta sig ...

Posted: 26 Jul 2010, 13:22
by ///Peter
Blown M5 wrote:brorsan jobbar i det dolda han, det har hänt en del med hans bil oxå. Typ rasad bakaxel gånger 2 & en sprängd zf + kardan, men nu börjar det ta sig ...
Du får säga till brorsan att ta med sig en burk flytspackel till ärtan nästan gång han åker upp, blev ju ett skapligt märke i golvet :lol:

Posted: 26 Jul 2010, 17:14
by e30jimpa
får fixa det till han :).. hoppas han vågar sätta sig i bilen igen bara ;) haha

Posted: 03 Aug 2010, 16:20
by Blown M5
Brorsan har äntligen fått lite pulver under locket efter ytterligare ett avesta besök, 775whp vid 2 bar tydligen. Kan nog gå att krama ur lite till med en annan utväxling & bättre tändning.

Posted: 03 Aug 2010, 17:09
by Fernis1
Grattis jimpa, bara åka och damma av en 9sek nu i helgen på mantorp/kjula :)

Posted: 03 Aug 2010, 19:10
by BRUZZE
Blown M5 wrote:Brorsan har äntligen fått lite pulver under locket efter ytterligare ett avesta besök, 775whp vid 2 bar tydligen. Kan nog gå att krama ur lite till med en annan utväxling & bättre tändning.
grattis till siffrorna.

men hur får man mer effekt för att man ändrar utväxlingen?

Posted: 03 Aug 2010, 20:25
by Blown M5
Antar att vridet blir för högt då bänken bottnade tydligen