Page 2 of 2

Re: Bränslerör E30

Posted: 22 Mar 2015, 04:40
by bmw-slangen
Gjorde ett snabbtest med prylar jag hade i garaget.

Blev bra resultat, lär fungera finfint. Enkelt att montera och någorlunda enkelt att demontera när man behöver göra det.

Så popnit it is.



Provade med en 3.2 x 10.8 x 5.9 alunit (dia x längd x huvud) mot en 0.7 mm plåt, två 8 mm gummiklammers och en M4 bricka (4.4 mm id och 14.7 mm yd).

Är det rejält mycket tjockare plåt på något ställe kan man kanske behöva en lite längre nit.
- gummiklammers = 4 x 0.9 mm
- bricka = 1.1 mm
- plåt = 0.7 mm
- TOTALT = 5.4 mm



Image

Image

Re: Bränslerör E30

Posted: 22 Mar 2015, 09:26
by TheMan
Dedär blir ju skitbra :)

Re: Bränslerör E30

Posted: 05 Apr 2015, 23:11
by bmw-slangen
Bränslerören installerade, flöt på bra utan några större problem. Såhär i efterhand skulle jag nog valt blindnitar med längre längd då det var på gränsen (lämpligast att göra nästa gång man river ner dem eller sätter dit bränsleslangar).

Blev lite carried away och gjorde double flaring på den första änden :-)
Image


Sen blev det single flare och det kommer att fungera finfint med bränsleslang och slangklämma.
Image
Image



Behövdes inte så långa rör som jag trodde, tror varje rör var runt 190 cm långa.
Dags att fixa till resten av bränslesystemet så det kan bli uppstart av motorn inom kort - så man hinner komma ut INNAN säsongen är över!
Image

Re: Bränslerör E30

Posted: 06 Apr 2015, 11:45
by _Thor_
Det där blev både snyggt och rejält, Bra gjort! (=

Re: Bränslerör E30

Posted: 21 May 2015, 22:56
by bmw-slangen
Har en liten feedback nu efter jag monterat ihop hela bränslesystemet (snart dags för provtryckning så att säga) - kona inte så förbaskat mycket som jag gjorde :-)

Det gjorde det onödigt svårt att få på bränsleslangarna (att få av dem längre fram kommer att kräva kniv).

Gör istället en mycket "svagare" koning precis som _Thor_ gjorde. Jag hade ju ett kraftigare verktyg vilket gjorde att det inte krävdes mycket för att göra en "riktig" kona - bra i normala fall men i detta fall vill man ha en mycket "svagare" koning med mycket mindre diameter än normalt.