Page 2 of 3

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 10 Nov 2014, 18:52
by Nisse Järnet
Ja den går fint! 1 bar blir nog lagom :)

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 11 Nov 2014, 14:34
by Clew
För att få lite ordning på framvagnen har jag beställt hem detta kit:
Image

Originalbussningar till länkarmarna är för mjuka, och hårda bussningar där är inget vidare med tanke på hur länkarmarna rör sig, då kommer det att uppstå brytningar.
Skulle även vilja bygga om till vanlig styrväxel istället för snäcka, men där har jag mkt att lära mig om hur det ska byggas för att slippa bump-steer osv, så det får vara så länge...
Någon som har vettiga tips där får gärna säga till :)

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 11 Nov 2014, 15:08
by TheRoadrunner
Blir ju riktigt bra det här! Detta kommer att följas. :)

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 11 Nov 2014, 18:07
by Nisse Järnet
Var hittar man sån rolig bussning? :)

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 12 Nov 2014, 09:42
by Clew
Nisse Järnet wrote:Var hittar man sån rolig bussning? :)
Dessa är från http://mooseheadengineering.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De står som slut i webshoppen men han svarade på mail att han kunde ordna fram ett par, men att han gör det vid sidan om jobbet och har lång leveranstid.
Inväntar svar på exakt hur lång tid det är...

Det finns även en kille i tyskland som gör motsvarande: http://www.ebay.com/itm/320949480647" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessa är tätade också så jag överväger att köpa såna istället. Komplett sats pressade i nya länkarmar.

Båda går att få till E34/E32/E31 också, skiljer i bredden mellan monteringspunkterna i framvagnsbalken bara.

Sedan finns det e32 750 och e31 850 som har kulleder istället för bussningar original, dessa bör passa med mindre modifikationer i E28 länkarmar, eller kanske passar hela länkarmen så att man får aluminium länkarmar också?

Har lite research att göra!

EDIT: Nu har jag gjort lite research. Lite förvirrande eftersom amerikanerna envisas med att kalla dom upper control arm och lower control arm, när de egentligen båda är lower. Men när de säger upper menar de den bakre och lower den främre.
Den bakre är ju den som får mest stryk och som mestadels bidrar till att hjulet fladdrar runt hej vilt vid belastning.
För att få det perfekt kommer jag att köpa de bakre länkarmarna med kulleder från ebaylänken ovan och sedan köpa nya främre länkarmar till e32 750 vilka passar rakt av och har en kulled. De finns på ebay för ca 50€. Då blir det tight och fint för ca 300€ plus frakt allt som allt med helt nya länkarmar.

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 12 Nov 2014, 21:29
by stefffe87
Clew wrote:
Nisse Järnet wrote:Var hittar man sån rolig bussning? :)
Dessa är från http://mooseheadengineering.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De står som slut i webshoppen men han svarade på mail att han kunde ordna fram ett par, men att han gör det vid sidan om jobbet och har lång leveranstid.
Inväntar svar på exakt hur lång tid det är...

Det finns även en kille i tyskland som gör motsvarande: http://www.ebay.com/itm/320949480647" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessa är tätade också så jag överväger att köpa såna istället. Komplett sats pressade i nya länkarmar.

Båda går att få till E34/E32/E31 också, skiljer i bredden mellan monteringspunkterna i framvagnsbalken bara.

Sedan finns det e32 750 och e31 850 som har kulleder istället för bussningar original, dessa bör passa med mindre modifikationer i E28 länkarmar, eller kanske passar hela länkarmen så att man får aluminium länkarmar också?

Har lite research att göra!

EDIT: Nu har jag gjort lite research. Lite förvirrande eftersom amerikanerna envisas med att kalla dom upper control arm och lower control arm, när de egentligen båda är lower. Men när de säger upper menar de den bakre och lower den främre.
Den bakre är ju den som får mest stryk och som mestadels bidrar till att hjulet fladdrar runt hej vilt vid belastning.
För att få det perfekt kommer jag att köpa de bakre länkarmarna med kulleder från ebaylänken ovan och sedan köpa nya främre länkarmar till e32 750 vilka passar rakt av och har en kulled. De finns på ebay för ca 50€. Då blir det tight och fint för ca 300€ plus frakt allt som allt med helt nya länkarmar.
Är det inte gummibussning på e32? Som jag har förstått det så är det väl bara e31 som har kulled. Om man jämför priserna på dessa länkarmarna, så är e31 minst dubbelt så dyra. Borde inte det ha att göra med denna bussning?

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 13 Nov 2014, 09:53
by Clew
stefffe87 wrote: Är det inte gummibussning på e32? Som jag har förstått det så är det väl bara e31 som har kulled. Om man jämför priserna på dessa länkarmarna, så är e31 minst dubbelt så dyra. Borde inte det ha att göra med denna bussning?
Du har nog rätt där, jag såg en bild på en 750-länkarm som hade denna kulled ,men bilder på ebay ska man ju kanske inte lita på.
Enligt ETK har e32 750 samma länkarm som alla e34or, så det är nog en vanlig bussning...
Då blir det E31 länkarmar istället, de var inte oskäligt dyra iaf. Samma länkarmar på alla E31 iaf kom jag fram till.

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 10 Dec 2014, 23:58
by Jockew
Kommit fram till vilket bromsservo som funkar bäst?

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 15 Dec 2014, 08:56
by Clew
Jockew wrote:Kommit fram till vilket bromsservo som funkar bäst?
Jag kör med Renault Clio -02 servo. Det var litet och smidigt och fanns billigt att köpa.
Passar i bultmönstret mot torpedväggen och mot huvudcylinder, längden på pinnarna på varje sida fick justeras lite.

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 15 Dec 2014, 09:32
by Clew
Update!

Svetsad oljeretur (AN10):
Image

Motorn är snart klar, måste få en insugskam svarvad och lite fler delar tvättade bara.
Image

Såhär blev grenröret, fattas bara wastegaterör nu:
Image

Joni testade att lägga lite betpasta på min TIAL-wastegate som var rödeloxerad:
Image

Lite puts på det så blir det fint:
Image

Vill inte ha några blåa/röda detaljer, ska vara enkelt och stilrent i motorutrymmet.
Tack till Joni (BusE) än en gång för all hjälp!

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 15 Dec 2014, 21:28
by BusE
vackert! staget på grenröret måste ju bort!

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 16 Dec 2014, 09:41
by Clew
BusE wrote:vackert! staget på grenröret måste ju bort!
Självklart, men jag var så sugen på att prova lite :)

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 19 Dec 2014, 22:01
by Jockew
Clew wrote:
Jockew wrote:Kommit fram till vilket bromsservo som funkar bäst?
Jag kör med Renault Clio -02 servo. Det var litet och smidigt och fanns billigt att köpa.
Passar i bultmönstret mot torpedväggen och mot huvudcylinder, längden på pinnarna på varje sida fick justeras lite.
Kör du bosch eller ate?

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 20 Jan 2015, 16:23
by Clew
Jockew wrote:
Clew wrote:
Jockew wrote:Kommit fram till vilket bromsservo som funkar bäst?
Jag kör med Renault Clio -02 servo. Det var litet och smidigt och fanns billigt att köpa.
Passar i bultmönstret mot torpedväggen och mot huvudcylinder, längden på pinnarna på varje sida fick justeras lite.
Kör du bosch eller ate?
Minns faktiskt inte... Har slipat rent och målat om den, kan inte se några märkningar på det längre.

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 20 Jan 2015, 16:26
by Clew
Dags för uppdatering!

Grenrör färdigsvetsat:
Image

Efter planing av flänsar och blästring, lite färg på det:
Image

Lindat med "titan"-bandage:
Image

Monterat på motorn:
Image

Modifierad arm för kopplingen:
Image

Lättat M20-svänghjul med 618 tryckplatta och 6-puckad fjädrad sinterlamell. Svänghjulet omsvarvat för maximalt inspänningstryck.
Image

Motor och växellåda ihopmonterade:
Image

Motor på plats. Äntligen!
Image


Inväntar nya ARP-bultar (drog av en) innan jag kan montera kammarna.
Som tur är lyckades jag få ut den trasiga bulten, så jag byter en och en då toppen redan är dragen på övriga bultar.

Sprut och spridare är beställt, det blev MS3 Extra och Siemens Deka 875cc spridare.
Ska försöka hinna med att bygga downpipe, wastegaterör, tryckrör och kylsystem innan dess :)

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 17 Apr 2016, 19:20
by OscarC
Hur går det? :)

Re: E28 518i M50 Turbo

Posted: 30 Jun 2017, 10:58
by Clew
OscarC wrote:Hur går det? :)
Har inte orkat uppdatera något här, men bilen har funkat i över två år nu, bara tankat, bytt olja och vridit på nyckeln i princip!
Har mappat den själv till 1bar, men har inte bänkat den än. Men den känns väldigt pigg för en ganska standard 2,5l M50B25 så det ska bli intressant.

Är nöjd med det mesta, speciellt grenröret, det blev väldigt annorlunda motorljud tycker jag.
Men det finns lite småpill att göra så den är avställd nu för att montera E36-framvagn och regbesikta som ombyggt fordon.


Lägger väl in lite gamla bilder och filmer för att hålla tråden vid liv :)

Typ färdigt motorrum
Image

Första start!
https://www.youtube.com/watch?v=TFdnR2UXRFQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Första provturen!
https://www.youtube.com/watch?v=BXlT7E6nzt4" onclick="window.open(this.href);return false;

Lite börn!
https://www.youtube.com/watch?v=qlFM-r3dn9U" onclick="window.open(this.href);return false;

Försökta filma ett pull på trean med telefonen, blev väl sådär :P
https://www.youtube.com/watch?v=SUo8bOp5wCk" onclick="window.open(this.href);return false;