Page 2 of 4

Posted: 06 Jan 2006, 20:44
by s2_i_e30
amplefy: vilka ormar :)

Posted: 06 Jan 2006, 21:19
by TurboFall
Amplify wrote:
TurboFall wrote:
skurt wrote:
TurboFall wrote:Jag skiter nog i att besikta,beror på när mitt block e klart osv,är det klart i sista sekund så skiter jag i det. :D
bara 600:- böter så det kan jag leva med. 8)


Som jag fattat det så är det även en "anmärkning" som typ fortkörning...

kanske, men inte kortet iaf


Beror på hur många överträdelser du har. Efter ett antal så kan länsstyrelsen få för sig att göra en omprövning om du ska ha körkort eller inte.

Har redan fått en varning :oops: , ähh, vi får se, man ska ha en riktig otur om man skulle torska, man behöver ju inte stå och burna utanför snuthuset direkt :D (eller va faan,varför inte :twisted: )

Posted: 07 Jan 2006, 02:14
by peppe
Alltså, bes. är en stor fråga för mig. Eller igentligen inte eftersom jag kommer nog aldrig åka dit. Men ponera.

1. Dumpa turbon, göra en böjj och slänga ihop med downpipe. Errh, nej det går inte för jag har 3½" system med sidepipe.

Lösning, orginalgrenrör och avgas.

2. Ingen tank, skuffen fylld med "brandfarliga" prylar

Lösning, finns ingen tänker inte bygga om hela bilen.

3. Tryckrör, slangar e.t.c.

Lösning, skruva lite.

e.t.c. problem efter problem, e.t.c.

Lösning på allt?: Åk dit med turbo, säg att han får snyta ur den ordentligt före han besiktar?

Posted: 07 Jan 2006, 11:02
by Fido85
Anders Elenius wrote:Nåt som e bra med Finland iaf. Att det går att besikta med Turbo...:)
Hur blir det för dig Fido85 ska du besikta med turbo? Lite väl ny är väl e36:an eller?


näääj fan ja skiter nog i det...Vtt testet kostar 1600€ (ca 15000) kronor och det är ej garanterat att det går igneom så då får dom pengarna så blir det att försöka igen r så nej tack...det blir som alla andra gör här :) plockar bort turbon och bygger nåt hemma gjort dit sålänge :D

Posted: 07 Jan 2006, 11:56
by bubbel
jag ska prova och besikta med turbon i.. kan ju inte bli annat än en ombesiktning

justera avgasvärdena innan och ha bukplast, vrida ner laddet och bättra till i motor rummet och sen prova och besikta på nån sunkig bilprovning :)

Posted: 07 Jan 2006, 12:11
by M3JONAS
Det som kan hända vid en upptäckt av turbo tex är att besiktningsmannen kan kräva en registreringsbesiktning där dte ska finnas intyg från tillverkaren att motor etc är i originalskick, det är inte helt lätt att fixa.

Samma sak kan hända vid en flygande besiktning av polisman.

Föreläggande om registreringsbesiktning heter det visst.

Posted: 07 Jan 2006, 12:31
by bubbel
oj.. hade inte en aning om :?
tack för varningen :D

Posted: 07 Jan 2006, 21:19
by TurboFall
Jag tror att det är bättre att inte besikta alls en att åka in med turbo :oops:

Posted: 07 Jan 2006, 21:51
by NORMIND
M3JONAS wrote:Det som kan hända vid en upptäckt av turbo tex är att besiktningsmannen kan kräva en registreringsbesiktning där dte ska finnas intyg från tillverkaren att motor etc är i originalskick, det är inte helt lätt att fixa.

Samma sak kan hända vid en flygande besiktning av polisman.

Föreläggande om registreringsbesiktning heter det visst.



har en polare som fick det på sin audi s4a turbo quattro.. stog nått om att det var fel motor i bilen... han stälde av bilen i 2mån så det skulle bli ny bes sen besade han på ett annat ställe och bilen gick igenom och inte en enda pryl var bytt..

så ibland spelar det inte ens nån roll om man har det grejor som ska sitta där...

Posted: 08 Jan 2006, 04:07
by peppe
NORMIND wrote:
M3JONAS wrote:Det som kan hända vid en upptäckt av turbo tex är att besiktningsmannen kan kräva en registreringsbesiktning där dte ska finnas intyg från tillverkaren att motor etc är i originalskick, det är inte helt lätt att fixa.

Samma sak kan hända vid en flygande besiktning av polisman.

Föreläggande om registreringsbesiktning heter det visst.



har en polare som fick det på sin audi s4a turbo quattro.. stog nått om att det var fel motor i bilen... han stälde av bilen i 2mån så det skulle bli ny bes sen besade han på ett annat ställe och bilen gick igenom och inte en enda pryl var bytt..

så ibland spelar det inte ens nån roll om man har det grejor som ska sitta där...


Audi turbo = ingen misstänker något / orkar bry sig, motorn utrustad med turbo från fabrik.

BMW turbo = alla bryr sig motor jäveln lämmnar gött med effekt och var inte tänkt till turbo.

Vart kommer en S4:a som slank igenom bes. med i bilden?

Posted: 08 Jan 2006, 09:28
by iron m///
jag toskade på besiktningen när jag regade men bil dock var turbo och grenrör bortra. hade ett öppet filter på bara och dumpen satt kvar på tryckröret på insugsidan. han sa att de var turbo i dena motorn å jag frågade var men de svarade han inte på fick dra i väg till bmw i jönköping å skaffa papper på att motorn var orginal annars hade den alldrig gått genom besiktningen. ganska surt att dom kan göra så här.. hade man inte varit trogen bmw orginal handlare så hade de varit stopp för mitt bygge där.. då dom jag köper delar av bmw så klart bara skrev ut ett fint papper jag kunde lämna :lol: då kom man ganska billigt undan men alla kanske inte har sån flax.. jag tar bort allt denna gång. men vet inte hur jag gör nästa år då de sitter en 3,5liters i e30in å autronic!

några förslag......

Posted: 08 Jan 2006, 11:30
by Aleex
själv brukar man bara sätta dit orginal grenrör o avgassytem... Men varje gång så e de lotteri känns det som iallafall...
jag har ju orginaltanken kvar så man slipper bekymmra sig för de...
Men sist när kah besikta så körde jag in den på besikningen med mina 640 cc spridare o turbomappen.... Jag hade ett co värde på 9.5.....
Han bara fråga om den va renoverad, ja sa jag. Han sa då ställ ner de sen när du har kört in motorn......

Men i år blir det ej att besikta ellerblir det andra plåtar

Posted: 08 Jan 2006, 11:31
by worre
min e30 har då gått igenom med m30 flera ggr nu. ända man har problem med är ju att grisen stoppar en för toning av sidorutor och så får man om besiktning.. konstigt att den går igenom varje gång med svarta rutor :roll:

Posted: 09 Jan 2006, 01:32
by FoX
om man har 2 tex. röda e30.. vore man ful om man beställde en extra uppsättning skyltar och montera, så båda hade samma reg.nr?

förutsatt att den ena org. bilen går igenom är skattad och påställd..
jag menar ur ofta kollar de chassi nr?.. kanske på besiktningen men då har du ju org.bilen?

det är säkert bedrägeri eller förfalskning.. men det är nog rätt svårt att bli på kommen?

minus- en extra bil som är liknade din projektbil!?

Posted: 09 Jan 2006, 02:43
by peppe
FoX wrote:om man har 2 tex. röda e30.. vore man ful om man beställde en extra uppsättning skyltar och montera, så båda hade samma reg.nr?

förutsatt att den ena org. bilen går igenom är skattad och påställd..
jag menar ur ofta kollar de chassi nr?.. kanske på besiktningen men då har du ju org.bilen?

det är säkert bedrägeri eller förfalskning.. men det är nog rätt svårt att bli på kommen?

minus- en extra bil som är liknade din projektbil!?


En flygande besiktning och du sitter där för urkunsförfalskning ( stavning? )

Då är det ju bättre att chansa och köra obes. och ta bötern den dagen dom gör en QP på dig. Hellre det än måsta träffa store bror.

Posted: 09 Jan 2006, 06:18
by bmw_fredde
TurboFall wrote:Jag tror att det är bättre att inte besikta alls en att åka in med turbo :oops:


Å besiktar du inte alls så stannar snuten dig så fort dom ser dig!
jag har blivit tagen av snuten med turbo i bilen och ja fick helt vanlig ombesiktning!

Posted: 09 Jan 2006, 06:25
by bmw_fredde
Jag har totalkrashat en e30 med turbo in i ett träd också för länge sen!
och då skulle dom sätta dit mig för turbon!
men det finns nån regel om att man får ändra bilen och köra en månad utan att besiktiga, typ en provkörnigstid.. och eftersom dom inte kunde bevisa när ja satt i turbon så kunde dom ingenting göra :D