Page 2 of 2
Re: Sv: Funderingar accusump
Posted: 30 Sep 2014, 13:34
by Niklas Sandström
Det fungerar inte så som att det är en ventil som öppnar först under 0,5bar. Utan man fyller luftsidan med 0,5bar det gör så fort det finns olja i accusumpen har den ett tryck på minst 0,5bar. När man startar motorn och trycket överstiger det i accusumpen så kommer kolven flytta sig och luftsidan krymper och komprimerar luften ännu mer. Så har du ett oljetryck på 5bar kommer det komprimera luften till 5bar också om inte kolven bottnar, sjunker sedan trycket i motorn kommer accusumpen trycka ut olja tills det är samma tryck i luftsidan på den också.
Re: Funderingar accusump
Posted: 30 Sep 2014, 14:00
by mojje
finns ingen vits med att använda en accusump utan magnetventil och tryckvakt om man inte kör på strippen och typ går från 5 bar till 0 på typ 2 sek, kör man med endast förtrycket som referens så kommer den funka som ett vanligt sump så länge du inte får riktiga hastiga tryckfall under höga varvtal, kör man med en tryckvakt i serie med magnetventilen så kommer man inte använda accen alls i onödan och den kommer vara laddad med typ 5-6bar, om man sedan av någon anledning kommer under säg tex 2 bar så kommer den släppa lös all lagrad energi på 5 bar direkt
och då har man bet bättre oljetryck under perioden man behöver den. och styr man magnetventilen med tel en analog 5v sensor till oljetrycket kan man få till det riktigt optimalt
och ha sätta olika kreterier då den ev skall laddas och tömmas, iaf i maxxecu sprutet som jag använder mig av.
Re: Funderingar accusump
Posted: 25 Oct 2015, 20:56
by Falaffel
Gammal tråd de här men de är intresant.
Men jag säger precis som Mattias gör.
Du har samma tryck på luft sidan som oljetrycket.
Att man använder sig av tex 0.5bar förtryck är för att inte kolven ska just bottna.
Den här filmen visar detta hyffsat bra.
https://www.youtube.com/watch?v=vyaGoj60A6s
Re: Funderingar accusump
Posted: 26 Oct 2015, 07:15
by Staffe
Falaffel wrote:Gammal tråd de här men de är intresant.
Men jag säger precis som Mattias gör.
Du har samma tryck på luft sidan som oljetrycket.
Att man använder sig av tex 0.5bar förtryck är för att inte kolven ska just bottna.
Den här filmen visar detta hyffsat bra.
https://www.youtube.com/watch?v=vyaGoj60A6s
Byggde torrsump istället
Kommer fortfarande inte överens
med hur bra den är när du kör gata eller kör in i depån
eller liknande. Utan styrning så kommer motorn gå
överfylld på lägre varv på motorn.. Med styrning
från sprut som nämnts så funkar det säkert bättre
Men man adderar mer som kan strula.
Re: Funderingar accusump
Posted: 28 Oct 2015, 15:55
by Brox
Tyckte videon förklarade väldigt enkelt och bra... det är en pneumatisk lösning som är väldigt simpel och bra då den agerar som en extra "oljepump" när det behövs..