Page 2 of 2

Posted: 12 Jan 2007, 10:47
by JJG
Tusen tack AndreasT :D

Posted: 12 Jan 2007, 13:31
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Jag sprängde orig lamellen på 525an när jag åkte och sladdade.


Ajfan, det låter inte bra. Jag som tänkte köra med den varianten, dvs 765 platta med organisk lamell. Är det någon 240mm lamell som är bättre eller sämre än övriga? Tänkte om M5:an var bättre än 535:ans eller så.

Posted: 12 Jan 2007, 13:36
by Bmwandreas
3.8 lamellen är ofjädrad. Kör med en sån!

Posted: 14 Jan 2007, 09:06
by Hardstyler
Bmwandreas wrote:3.8 lamellen är ofjädrad. Kör med en sån!


Jag har gjort så, men fick svarva av anläggningsytan på 3.6 hjulet lite för 3.8 lamell, annars tog nitarna i på anläggningsytan mot centrumet på svänghjulet..

Posted: 14 Jan 2007, 16:18
by knotan
jag srpängde med en 240mm fjädrad lamell från en 535a(e28 tror jag)
bytte till en ofjädrad lamell från 525tds(228mm)
tyckte kopplingen "kändes" bättre å den höll så länge jag hade kvar bilen, å vad jag vet än idag. ca 700Nm å runt 1600kilo

Posted: 18 Mar 2007, 15:14
by pysselmicke
Smartast är nog ändå att handla den ofjädrade 535 e34 (240mm) lamellen.Borde ju vara billigare än m5 lamellen.

-mvh Micke-

Posted: 15 Apr 2007, 17:51
by Pimplaren
Går de att tjacka bara en lamell löst?

Mvh Oliver

Posted: 15 Apr 2007, 21:07
by M3JONAS
Hardstyler wrote:
Bmwandreas wrote:3.8 lamellen är ofjädrad. Kör med en sån!


Jag har gjort så, men fick svarva av anläggningsytan på 3.6 hjulet lite för 3.8 lamell, annars tog nitarna i på anläggningsytan mot centrumet på svänghjulet..


Då satte du nog lamellen åt fel håll... Det är större mitthål i tryckplattan än i svänghjulet.

Posted: 29 Apr 2007, 09:38
by Pimplaren
Hallå!

Går de att åka med m5 3.8koppling på m30 e28 svänghjul? eller ska man skaffa en 765platta redan nu (ska åka lätt sugtrimmat sommaren 07)

/Oliver

Posted: 29 Apr 2007, 09:38
by Pimplaren
Dubbel..

Posted: 12 May 2008, 09:09
by knotan
är det nån som har testat provtrycka denna plattan vid vilken tgjocklek som den ger maximalt lamelltryck??

ska lyfta ner mina grejjjor nu i veckan så skulel vara kul å veta...

Posted: 24 Feb 2009, 23:58
by knotan
har testat min tryckplatta nu i pressen, den va tyvär ganska högt graderad så värdena ska tas med en nya salt men gansak bra riktvärden iallafall.
max trycket låg på 9mm (+/- ett par tiondelar)
trycket vid 9 mm enligt mätaren ca 1500kg

Posted: 08 Mar 2009, 10:07
by Pimplaren
Tror min inspänning blev runt 9mm också! fick i maskin och låda så jag kunde känna på kopplingen, känns grymt!
Kopplar ut fint också.

Lagom stöddig 8)

Posted: 11 Mar 2009, 16:31
by vectramicke
Bäckis wrote:Det här med lamellens tjocklek kan man ju diskutera. Vi har kört 8mm i alla år och vi har ALDRIG haft en slirande koppling.

Med 765 plattan kan det vara klokt att åka sinter då den plattan är väldigt stark, så har man tung bil och mkt mos så kan original lamellen explodera.


Om lamellen är 8mm tjock, brukar ni åka plant svänghjul då, eller är tryckplattan eller lamellen försänkt någe i svänhjulet?

Posted: 11 Mar 2009, 20:31
by Pimplaren
vectramicke wrote:
Bäckis wrote:Det här med lamellens tjocklek kan man ju diskutera. Vi har kört 8mm i alla år och vi har ALDRIG haft en slirande koppling.

Med 765 plattan kan det vara klokt att åka sinter då den plattan är väldigt stark, så har man tung bil och mkt mos så kan original lamellen explodera.


Om lamellen är 8mm tjock, brukar ni åka plant svänghjul då, eller är tryckplattan eller lamellen försänkt någe i svänhjulet?


Ett e28 535 svänghjul är inte helt plant, anläggningsytan sticker upp 1mm.. då sintern är tunnare svarvade jag anläggningsytan till tryckplattan 1mm.
Kan koppla ur och kopplingen är lagom stöddig nu :)