ang 765 plattan

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

JJG
Posts: 43
Joined: 18 Jul 2006, 10:54
Location: B-HOLM

Post by JJG »

Tusen tack AndreasT :D
2.2 bar är lagom...ELLER?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Jag sprängde orig lamellen på 525an när jag åkte och sladdade.


Ajfan, det låter inte bra. Jag som tänkte köra med den varianten, dvs 765 platta med organisk lamell. Är det någon 240mm lamell som är bättre eller sämre än övriga? Tänkte om M5:an var bättre än 535:ans eller så.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

3.8 lamellen är ofjädrad. Kör med en sån!
User avatar
Hardstyler
Posts: 160
Joined: 20 Nov 2005, 22:30

Post by Hardstyler »

Bmwandreas wrote:3.8 lamellen är ofjädrad. Kör med en sån!


Jag har gjort så, men fick svarva av anläggningsytan på 3.6 hjulet lite för 3.8 lamell, annars tog nitarna i på anläggningsytan mot centrumet på svänghjulet..
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

jag srpängde med en 240mm fjädrad lamell från en 535a(e28 tror jag)
bytte till en ofjädrad lamell från 525tds(228mm)
tyckte kopplingen "kändes" bättre å den höll så länge jag hade kvar bilen, å vad jag vet än idag. ca 700Nm å runt 1600kilo
pysselmicke
Posts: 30
Joined: 14 May 2006, 22:15
Location: Trollhättan

Post by pysselmicke »

Smartast är nog ändå att handla den ofjädrade 535 e34 (240mm) lamellen.Borde ju vara billigare än m5 lamellen.

-mvh Micke-
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Går de att tjacka bara en lamell löst?

Mvh Oliver
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Hardstyler wrote:
Bmwandreas wrote:3.8 lamellen är ofjädrad. Kör med en sån!


Jag har gjort så, men fick svarva av anläggningsytan på 3.6 hjulet lite för 3.8 lamell, annars tog nitarna i på anläggningsytan mot centrumet på svänghjulet..


Då satte du nog lamellen åt fel håll... Det är större mitthål i tryckplattan än i svänghjulet.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Hallå!

Går de att åka med m5 3.8koppling på m30 e28 svänghjul? eller ska man skaffa en 765platta redan nu (ska åka lätt sugtrimmat sommaren 07)

/Oliver
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Dubbel..
Last edited by Pimplaren on 11 Mar 2009, 20:29, edited 1 time in total.
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

är det nån som har testat provtrycka denna plattan vid vilken tgjocklek som den ger maximalt lamelltryck??

ska lyfta ner mina grejjjor nu i veckan så skulel vara kul å veta...
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

har testat min tryckplatta nu i pressen, den va tyvär ganska högt graderad så värdena ska tas med en nya salt men gansak bra riktvärden iallafall.
max trycket låg på 9mm (+/- ett par tiondelar)
trycket vid 9 mm enligt mätaren ca 1500kg
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Tror min inspänning blev runt 9mm också! fick i maskin och låda så jag kunde känna på kopplingen, känns grymt!
Kopplar ut fint också.

Lagom stöddig 8)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
vectramicke
Posts: 524
Joined: 30 Aug 2006, 14:40
Location: Åland

Post by vectramicke »

Bäckis wrote:Det här med lamellens tjocklek kan man ju diskutera. Vi har kört 8mm i alla år och vi har ALDRIG haft en slirande koppling.

Med 765 plattan kan det vara klokt att åka sinter då den plattan är väldigt stark, så har man tung bil och mkt mos så kan original lamellen explodera.


Om lamellen är 8mm tjock, brukar ni åka plant svänghjul då, eller är tryckplattan eller lamellen försänkt någe i svänhjulet?
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

vectramicke wrote:
Bäckis wrote:Det här med lamellens tjocklek kan man ju diskutera. Vi har kört 8mm i alla år och vi har ALDRIG haft en slirande koppling.

Med 765 plattan kan det vara klokt att åka sinter då den plattan är väldigt stark, så har man tung bil och mkt mos så kan original lamellen explodera.


Om lamellen är 8mm tjock, brukar ni åka plant svänghjul då, eller är tryckplattan eller lamellen försänkt någe i svänhjulet?


Ett e28 535 svänghjul är inte helt plant, anläggningsytan sticker upp 1mm.. då sintern är tunnare svarvade jag anläggningsytan till tryckplattan 1mm.
Kan koppla ur och kopplingen är lagom stöddig nu :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply