Page 2 of 5

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 26 Jun 2013, 20:44
by Robin Olivi
Frän bil. :-)

Ska du bygga om så stoppa i något som får plats. Så du slipper kapa i karossen och att den går att återställa till originalskick.

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 26 Jun 2013, 22:53
by 23GTR.se
H-e så cool bil! Grattis! Jag har kikat på Hakos i flera år men än så länge har det inte blivit nåt köp. Men en dag så...

Vad gäller motor så finns det bara ett alternativ om du frågar mig. Det är en L28 som möjligtvis strokas till 3,0 eller 3,1 liter. Jag tycker ju att en Hako ska ha en sugmotor så då tycker jag att en RB26 som har dubbelturbo original vore helt fel. Men det är ju inte min bil så du gör naturligtvis precis som du vill. :)

Vad gäller reggningen så blir det väl liiite krångligare med en -72a istället för en -69-71? Eller har dem ändrat reglerna? Jag har för mig att det var nåt med bl.a. bälteskraven som skilde?

Om du behöver nåt till bilen så får du höra av dig. Jag har en uppsättning nya skärmemblem liggandes bland annat. :)

Lägg gärna in fler bilder. Vore kul att se inredningen.

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 29 Jun 2013, 06:41
by M_Tyson
Kul att se att det finns lite intresse för bilen.
Har två snabba frågor.
Finns det någon som vet om man får ha vita blinker i fram och röda i bak på en 72:a?
Är det någon som gör framvagnsinställningar i Östhammars trakten?

Bilder på och i bilen kommer snart.

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 29 Jun 2013, 09:58
by OskarssonsGTR
Är det runda eller avlånga lysen du har bak ? Peter på 23GTR kan säkert få fram nåt. Sökte lite snabbt på Ebay bara.Kanske passar,passar inte

http://www.ebay.com/itm/NISSAN-DATSUN-S ... c9&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/itm/NISSAN-DATSUN-S ... 3f&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 29 Jun 2013, 11:09
by M_Tyson
Det jag menade om skenet får vara blinkande vitt framåt och blinkande rött bakåt då blinkers och positionsljus
är i samma lampa typ 5/21w. Likt jänke bilar.

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 29 Jun 2013, 15:52
by 23GTR.se
Jag antar att du redan sett och kanske är reggad på forumet på http://www.japanesenostalgiccar.com" onclick="window.open(this.href);return false;? Där finns nog den största samlade kunskapen om Hakos utanför Japan.

Jag har en del böcker om C10-orna så om du undrar nåt specifikt kanske jag kan få fram det i dem om du inte hittar infon online. Bara att höra av sig om du vill att jag ska kolla upp nåt i dem.
OskarssonsGTR wrote:Peter på 23GTR kan säkert få fram nåt.
Nja, Perra heter jag, men annars var det rätt. :D

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 29 Jun 2013, 16:14
by OskarssonsGTR
23GTR.se wrote:
OskarssonsGTR wrote:Peter på 23GTR kan säkert få fram nåt.
Nja, Perra heter jag, men annars var det rätt. :D
Per,Peter är ju nästan samma iaf :)

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 04 Jul 2013, 09:52
by M_Tyson
Nån som kan hjälpa med ett bra alternativ på bälten till baksätet, måste tydligen finnas minst midjebälte bak på års.m. -72 och nyare.....om jag förstått allt rätt.

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 04 Jul 2013, 13:09
by Sarja88
E30ns mitt bälte ?

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 05 Jul 2013, 09:15
by M_Tyson
Jag pratade med en ingenjör igår från bilbesiktningen och det kanske slutar med dispens från transportstyrelsen.
Men reg bes beställd. 26/7 bär det av mot gävle.

Ska kolla E30 tipset om det inte blir dispens.

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 06 Jul 2013, 14:47
by Andy_b
mmmm nu vart man glad när man käser detta och jobbar i byggnaden brevid bilprovningen :)

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 12 Jul 2013, 16:26
by M_Tyson
Jag fick en ny regtid den 17/7 i Gävle. På morgonen. Då drar jag en tut när jag kommer.
Skulle behöva ställa framvagnen innan men får kanske ta det sen.
Ha lite tålamod med bilderna, dom kommer. Vill hinna tvätta och snygga till den lite innan.
Har rivit ur baksäte och klädsel på c- stolpar. Det kommer att bli en. Ny klädsel inne så småningom.
Någon som vet några schyssta fälgar och stolar får gärna pm:a.

M.A.D CC Skyline -72

Posted: 12 Jul 2013, 20:18
by AsLoT
Så jäkla fina dessa.
Orginalstuk i all ära men ja tror faktiskt det skulle passa med onödigt mycket effekt i en sån där me ;)

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 13 Jul 2013, 10:31
by M_Tyson
Ja så kan det vara. Framtiden är inte huggen i sten. :)

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 15 Jul 2013, 10:40
by 23GTR.se
M_Tyson wrote:Någon som vet några schyssta fälgar och stolar får gärna pm:a.
Jag är ju väldigt traditionell av mig när det gäller dem här bilarna och tycker att Watanabe som du har på är ultimata. Sen kan man diskutera bredder, offset och diameter, men om man får till rätt proportioner så är dem svårslagna. Du kan se lite inspiration på hur det ser ut med olika storlekar om du scrollar ner en bit på den här sidan:

http://www.rs-watanabe.co.jp/userspage_new/nissan.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad gäller stolar så finns det några coola varianter som ser ut som 70-tals racestolar. T.ex. dem här:

Image

AsLoT wrote:Så jäkla fina dessa.
Orginalstuk i all ära men ja tror faktiskt det skulle passa med onödigt mycket effekt i en sån där me ;)
Man får tänka på att bilen hade max 130hk original. Om man då hinkar i en maskin med kanske 400hk så är risken att chassit är alldeles för mjukt för att klara det. Det kan nog behövas en del förstyvningar och förstärkningar. Inte heller bromsarna är ju nån höjdare original...

Förresten, är det en GT eller GT-X? Det är svårt att se på bilderna.

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 18 Jul 2013, 09:20
by M_Tyson
Igår var det dags för reg. bes. i Gävle. Började med att bakre avgasupphängningen gick av efter 5 mil, så fick stanna vid väg-grenen och kolla om det gick att hänga upp igen men då gummit torkat sönder så var det bara att glömma. Lösningen fick bli snöret från huvtröjan. Det höll hela vägen dit och hem.
Väl framme i sista stund så möttes jag av en entusiastisk besiktningsman som började prata Skyline med mig. Kändes skönt. Efter en extra testrunda så kom han tillbaka med beskedet att öppen vevhusventilation inte är tillåtet på bensinbilar efter 1969. Det är lätt fixat. Lånar Z:as så länge.
Sedan vill han att jag ordnar ett papper på effekten så det inte överstiger 20% ökning.

Sen är det nya bakdäck och en fyrhjulsinställning som behövs.
Ska även prata med transportstyrelsen om dispens på att slippa bälten i bak. Besiktningsmannen sa att han kunde godkänna bilen med en passagerare, men då det finns ett baksäte och att total vikten inte ställer till bekymmer så känns det bättre att kolla först.


Vet du vad dessa säten heter och går att få tag på?
Jag tror att det var en GT-X, för det jag fick fram som var skillnaden är enports eller tvåports förgasare. Och jag tror att han fick fram att det skulle varit en tvåportare.
Jag har inte lärt mig så mycket Japanska än :)

Re: M.A.D CC Skyline -72

Posted: 18 Jul 2013, 20:33
by 23GTR.se
M_Tyson wrote:Vet du vad dessa säten heter och går att få tag på?
Jag tror att det var en GT-X, för det jag fick fram som var skillnaden är enports eller tvåports förgasare. Och jag tror att han fick fram att det skulle varit en tvåportare.
Jag har inte lärt mig så mycket Japanska än :)
Nej, jag vet tyvärr inte vad sätena heter men det finns andra man kan köpa som ser liknande ut om man inte hittar exakt dem där. Jag antar att du redan känner till dem största firmorna i Japan som säljer delar till Hakos? Dem är ju inte så vassa på Engelska men har du lyckats köpa en Hako där borta så borde du redan ha kontakter så att du kan få hem delar också.(?) :)

Synd att det strulade en del med besiktningen men det verkar ju snabbt fixat.

Ang. GT eller GT-X: har du fönsterhissar eller inte?

Du får gärna höra av dig om du behöver info på nåt sätt. Jag har en del böcker om C10-modellerna och har koll på dem flesta reservdelsfirmorna i Japan som är nåt att ha. Jag har letat Hako i 3-4 år men inte hittat rätt bil vid rätt tillfälle så därför har jag inte köpt någon än, men det kommer... :)

Image