Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Varför tappar taunusen så mkt där efter 6500? Är turbon i botten, mottryck?
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Daniel86 wrote:Varför tappar taunusen så mkt där efter 6500? Är turbon i botten, mottryck?
Japp. Det satt lilla GT40 på den med 56mm kompressor
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Hade varit lika kul att se en graf som jämför va alla har i vrid...
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
silverryggen wrote:En liten tillrättaläggning. Martin Scherp har likadan turbo som nisse Järnet.
mvh
Och pojken drog till med en 9,43 239kmh i Tierp idag. Gott spakat!!
Den e inte lång men den e smal
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
+1KristianP wrote:Hade varit lika kul att se en graf som jämför va alla har i vrid...
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Vrid är ju inte så viktigt egentligen, är ju effekten som driver bilen framåt
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Tänkte mest så man får en bild hur motorn är på lägre varv,inget nödvändigt bara kul att se.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Vad gör att Mickes går på markant tidigare motför dom andra tro? Dom andra ligger ju indentiskt.
________________________
Johan Lindberg 070-3537834
Johan Lindberg 070-3537834
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Utan vrid får du häller ingen effekt! En motor med lite vrid är häller inge kul, så vrid ska det vara! Därför jag bygger V12 med dubbla turbos!Mikael S wrote:Vrid är ju inte så viktigt egentligen, är ju effekten som driver bilen framåt
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Det är mycket effekt tidigt du menar faktisktJoachim wrote:Utan vrid får du häller ingen effekt! En motor med lite vrid är häller inge kul, så vrid ska det vara! Därför jag bygger V12 med dubbla turbos!Mikael S wrote:Vrid är ju inte så viktigt egentligen, är ju effekten som driver bilen framåt
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Exakt!Mikael S wrote:Det är mycket effekt tidigt du menar faktisktJoachim wrote:Utan vrid får du häller ingen effekt! En motor med lite vrid är häller inge kul, så vrid ska det vara! Därför jag bygger V12 med dubbla turbos!Mikael S wrote:Vrid är ju inte så viktigt egentligen, är ju effekten som driver bilen framåt
Har fått den frågan förut, men faktum är att om en motor exempelvis har en viss procent mer vrid vid ett visst varvtal jämfört mot en annan motor, så kommer den ha exakt samma procentuella skillnad i effekt vid detta varvtal. Alltså är vrid och effektkurva lite samma sak, bara framräknade på olika sätt kan man säga. (kanske dåligt förklarat....)
Last edited by Nisse977 on 14 Jul 2013, 10:21, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Det var bra förklarat,men ändå kul att se en vridkurva då jag inte vet hur man räknar....
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Sten wrote:Det var bra förklarat,men ändå kul att se en vridkurva då jag inte vet hur man räknar....
Vridmoment = (7024 * hk) / varvtalet
Erikjakan har t.ex ca 850nm vid 5000varv
Och eftersom det är helt matematiskt och lika oavsett motor så är det bara titta på effektkurvan och den som har mest effekt vid t.ex 3500 varv har också mest vrid där
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Det var ännu enklare förklaratMikael S wrote:titta på effektkurvan och den som har mest effekt vid t.ex 3500 varv har också mest vrid där
Om man kikar på sista grafen på förra sidan så ser man att Erikzzon har dubbelt så mycket effekt som Nissejärnet vid 4000rpm. Utan att jag kikar på bänkpapprena så bör därmed Erikzzon har dubbelt så mycket vrid vid 4000rpm också
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Aha,tackar!
Ska aldrig tjata om "vrid" nå mer !
Ska aldrig tjata om "vrid" nå mer !
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Är topparna bättre på m54orna? Tänkte på erikzzons fina effektkurva, är ju något man suktar efter med snarlik setup. m50b30 6766.
Åker han du dubbla insugskammar från iv?
Vet du hur dom vart ställda med 100% ?
Åker han du dubbla insugskammar från iv?
Vet du hur dom vart ställda med 100% ?
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Mikael S wrote:Sten wrote:Det var bra förklarat,men ändå kul att se en vridkurva då jag inte vet hur man räknar....
Vridmoment = (7024 * hk) / varvtalet
Erikjakan har t.ex ca 850nm vid 5000varv
Och eftersom det är helt matematiskt och lika oavsett motor så är det bara titta på effektkurvan och den som har mest effekt vid t.ex 3500 varv har också mest vrid där
Just det jag menar... Bara at det är lite omvänd... en bromsbänk mäter bara vrid, effekten räknar den ut!
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;