Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Daniel86 »

Varför tappar taunusen så mkt där efter 6500? Är turbon i botten, mottryck?
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Mikael S »

Daniel86 wrote:Varför tappar taunusen så mkt där efter 6500? Är turbon i botten, mottryck?

Japp. Det satt lilla GT40 på den med 56mm kompressor
KristianP
Posts: 40
Joined: 23 May 2010, 00:47

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by KristianP »

Hade varit lika kul att se en graf som jämför va alla har i vrid... :D
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by silverryggen »

silverryggen wrote:En liten tillrättaläggning. Martin Scherp har likadan turbo som nisse Järnet.

mvh

Och pojken drog till med en 9,43 239kmh i Tierp idag. Gott spakat!!
Den e inte lång men den e smal
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Sten »

KristianP wrote:Hade varit lika kul att se en graf som jämför va alla har i vrid... :D
+1
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Mikael S »

Vrid är ju inte så viktigt egentligen, är ju effekten som driver bilen framåt
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Sten »

Tänkte mest så man får en bild hur motorn är på lägre varv,inget nödvändigt bara kul att se.
Limpdjur
Posts: 79
Joined: 17 Dec 2005, 18:50
Location: Bollnäs

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Limpdjur »

Vad gör att Mickes går på markant tidigare motför dom andra tro? Dom andra ligger ju indentiskt.
________________________
Johan Lindberg 070-3537834
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Joachim »

Mikael S wrote:Vrid är ju inte så viktigt egentligen, är ju effekten som driver bilen framåt
Utan vrid får du häller ingen effekt! En motor med lite vrid är häller inge kul, så vrid ska det vara! :) Därför jag bygger V12 med dubbla turbos! :D
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Mikael S »

Joachim wrote:
Mikael S wrote:Vrid är ju inte så viktigt egentligen, är ju effekten som driver bilen framåt
Utan vrid får du häller ingen effekt! En motor med lite vrid är häller inge kul, så vrid ska det vara! :) Därför jag bygger V12 med dubbla turbos! :D
Det är mycket effekt tidigt du menar faktiskt :)
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse977 »

Mikael S wrote:
Joachim wrote:
Mikael S wrote:Vrid är ju inte så viktigt egentligen, är ju effekten som driver bilen framåt
Utan vrid får du häller ingen effekt! En motor med lite vrid är häller inge kul, så vrid ska det vara! :) Därför jag bygger V12 med dubbla turbos! :D
Det är mycket effekt tidigt du menar faktiskt :)
Exakt! :mrgreen:

Har fått den frågan förut, men faktum är att om en motor exempelvis har en viss procent mer vrid vid ett visst varvtal jämfört mot en annan motor, så kommer den ha exakt samma procentuella skillnad i effekt vid detta varvtal. Alltså är vrid och effektkurva lite samma sak, bara framräknade på olika sätt kan man säga. (kanske dåligt förklarat....)
Last edited by Nisse977 on 14 Jul 2013, 10:21, edited 1 time in total.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Sten »

Det var bra förklarat,men ändå kul att se en vridkurva då jag inte vet hur man räknar....
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Mikael S »

Sten wrote:Det var bra förklarat,men ändå kul att se en vridkurva då jag inte vet hur man räknar....



Vridmoment = (7024 * hk) / varvtalet

Erikjakan har t.ex ca 850nm vid 5000varv

Och eftersom det är helt matematiskt och lika oavsett motor så är det bara titta på effektkurvan och den som har mest effekt vid t.ex 3500 varv har också mest vrid där
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse977 »

Mikael S wrote:titta på effektkurvan och den som har mest effekt vid t.ex 3500 varv har också mest vrid där
Det var ännu enklare förklarat :D


Om man kikar på sista grafen på förra sidan så ser man att Erikzzon har dubbelt så mycket effekt som Nissejärnet vid 4000rpm. Utan att jag kikar på bänkpapprena så bör därmed Erikzzon har dubbelt så mycket vrid vid 4000rpm också :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Sten »

Aha,tackar!

Ska aldrig tjata om "vrid" nå mer :wink: !
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by ippe »

Är topparna bättre på m54orna? Tänkte på erikzzons fina effektkurva, är ju något man suktar efter med snarlik setup. m50b30 6766.

Åker han du dubbla insugskammar från iv?

Vet du hur dom vart ställda med 100% ?
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Joachim »

Mikael S wrote:
Sten wrote:Det var bra förklarat,men ändå kul att se en vridkurva då jag inte vet hur man räknar....



Vridmoment = (7024 * hk) / varvtalet

Erikjakan har t.ex ca 850nm vid 5000varv

Och eftersom det är helt matematiskt och lika oavsett motor så är det bara titta på effektkurvan och den som har mest effekt vid t.ex 3500 varv har också mest vrid där

Just det jag menar... Bara at det är lite omvänd... en bromsbänk mäter bara vrid, effekten räknar den ut! :)
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply