Page 2 of 5

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, DAGS FÖR M50!!

Posted: 11 Jul 2013, 21:23
by Dajb
fan vad glad man kan bli för att läsa en topic, dags för m50, de e de jag vill se i alla som kör m20, att dom bara ger upp de skrotet och kör vidare med någon ordentlig motor istället :)

Stort lycka till, m50 är den rätta vägen för turbo bmw :)


Mvh

Sv: Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, DAGS FöR M50!!

Posted: 11 Jul 2013, 22:38
by zalsson
DSK08 wrote:UPDATE!
Sålde även mitt Autronic SM4 och ska beställa hem ett VEMS i helgen.. Fortsättning följer... 8)
Vad går ett vems loss för? "Anpassad för m50?"
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, DAGS FÖR M50!!

Posted: 13 Jul 2013, 11:46
by DSK08
Dajb wrote:fan vad glad man kan bli för att läsa en topic, dags för m50, de e de jag vill se i alla som kör m20, att dom bara ger upp de skrotet och kör vidare med någon ordentlig motor istället :)

Stort lycka till, m50 är den rätta vägen för turbo bmw :)


Mvh
Hehe kul o höra! Förhoppningsvis är motorn ihop och igång inom en månad och funkar betydligt driftsäkrare än M20in.. Blir oöppnat sommaren ut, och ev smitt i vinter vi får se!

Jag vet inte vad VEMS "anpassat för M50" går loss på, men jag kommer ta hem det utan härva för att vi ska löda ihop det med bmw originalhärvan istället. Men med de nödvändiga funktionerna samt bluetooth funktionen kommer det gå loss på ca 8000kr när man beställer från Ungern..

Mvh

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, DAGS FÖR M50!!

Posted: 13 Jul 2013, 22:53
by zalsson
DSK08 wrote:
Dajb wrote:fan vad glad man kan bli för att läsa en topic, dags för m50, de e de jag vill se i alla som kör m20, att dom bara ger upp de skrotet och kör vidare med någon ordentlig motor istället :)

Stort lycka till, m50 är den rätta vägen för turbo bmw :)


Mvh
Hehe kul o höra! Förhoppningsvis är motorn ihop och igång inom en månad och funkar betydligt driftsäkrare än M20in.. Blir oöppnat sommaren ut, och ev smitt i vinter vi får se!

Jag vet inte vad VEMS "anpassat för M50" går loss på, men jag kommer ta hem det utan härva för att vi ska löda ihop det med bmw originalhärvan istället. Men med de nödvändiga funktionerna samt bluetooth funktionen kommer det gå loss på ca 8000kr när man beställer från Ungern..

Mvh
okey, drar iväg så pass för ett Vems.

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, DAGS FÖR M50!!

Posted: 16 Jul 2013, 20:42
by DSK08
Nu har det hänt lite grejer iaf!

VEMS är beställt! :mrgreen:

Image

Sen har jag även fått en köpare på min nuvarande motor samt hittat M50 och lite annat godis som kommer köpas i slutet av denna månad!

Receptet det får bli nu är:

M50B25iv
Dubbla insugskammar
Cooperring
ARP
Holset HX40 (kommer i mitten på Augusti, första mappningen blir med nuvarande GT35)
Ombyggt 328 grenrör
Racetermostat
Eventuellt en Precision WG

Vi siktar på att inte överstiga 1bar och 400-450whp.

To be continued... 8)

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, MEGAUPDATE!!!

Posted: 06 Nov 2013, 01:22
by DSK08
Nuuuu jävlar är det dags för en update efter många månader borta!

Det har hänt en hel del sen sist, så ska försöka minnas det rätt och lägga upp det snyggt...

Det började med att jag fick hem mitt efterlängtade VEMS-sprut som skulle ligga i väntan på M50!

Image

Sen så slopades planerna med att hinna smacka ihop en oöppnad M50 innan säsongens slut då det sket sig med äffären, samt att tiden inte skulle räcka till... Så då stod det still ett tag igen..

Sen fick jag äntligen tag i ett garage tack vare min vän Christian, så då var det bara att traila dit åbäket! Tack till Nicklas och Martin som hjälpte mig med detta!

Image

Samma kväll som bilen kom till garaget så var Christian och Lappen där, så vi bestämde oss för att riva toppen och kolla läget där då vi förmodade att den var sprucken..

Toppen av..

Image

Image

Vi kunde nu konstatera att toppen var sprucken, i överfallen... Så då fick bilen stå ett par dagar, skönt att äntligen ha fått garage iaf!

Image

Image

Men nu var det dags för ett ryck! Fick tag i en ny topp, böt viskofläkt, tändkablar, soppaledningar, kylarslangar, lackade insug m.m. svart, tändstift, luftfilter osv, bilen SKULLE hinna köras lite till inann säsongen tog slut, oavsett vad! Även om det var med M20..

Här sätts den nya toppen ihop, pga tidsbrist m.m. så valde vi att inte svetsa den..

Image

Sen kom Lappen och Simon förbi en kväll, och det mesta sattes ihop!

Image

Image

Image

Image

Image

Styvt chassie? :wink:

Image


Tillslut fick vi allt att lira ganska bra, jag drog ut och körde en del och var överlycklig över att den faktiskt funkade igen. Men efter ca 4 timmars körning så hände det värsta, jag sköt toppen/packningen igen........... Det återstår att se om det är toppen eller packningen som gått, men den blandar iaf olja och vatten igen.. Så då fick den stå i garaget i nästan 2 månader igen då jag har tappat hoppet helt just nu och säsongen är slut..

Image

Men NU är det dags för nya tag! Har bytt garage, fått dit bilen, och M20 samt Megasquirt ska ur, så allt sånt är till salu nu.. Sedan ska en M50 införskaffas, och om allt går som det ska så är planen att köra helsmidd M50B25 strokad till 2,8L @5-600whp nästa säsong!

Bild från nya garaget bredvid polarens extremt fina 525 Turbo

Image

Image

Såhär står hon nu i väntan på en ordentlig makeover.. :wink:

Image

Over and out!

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, MEGAUPDATE!!

Posted: 06 Nov 2013, 13:57
by Kennie
Vart är breddningen köpt? ACM/SPM?

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, MEGAUPDATE!!

Posted: 06 Nov 2013, 14:32
by DSK08
Kennie wrote:Vart är breddningen köpt? ACM/SPM?
Ingen aning, den är från Zender iaf och går inte att få tag i längre... :wink:

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, MEGAUPDATE!!

Posted: 24 Nov 2013, 15:48
by cstrand
Vad ska du ha för ms et? Säljer du härvan med eller ska du ha den till vemset?

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, MEGAUPDATE!!

Posted: 24 Nov 2013, 17:26
by DSK08
cstrand wrote:Vad ska du ha för ms et? Säljer du härvan med eller ska du ha den till vemset?
Pm:a mig så kommer vi överrens om något!

Mvh

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, UPDATE!

Posted: 29 Dec 2013, 20:15
by DSK08
Tänkte slänga in en liten update nu, det har inte hänt så jättemycket förutom att jag jobbat ca 7 dagar i veckan för att skramla ihop stålarna till nya maskinen som ska byggas.. Så allt lär ta fart nu efter nyår är tanken!

I brist på annat så testades lite olika fälgar på skoj..

M5 Throwing stars

Image

Image

M5 fälgarna såldes sen till Erikjakan, så då testades ett par Y-rondell som jag nu funderar på att renovera upp.. Ev polera upp banan och lacka centrum guldiga!

Image

Image

Ja bilen är höjd för tillfället, så ingen idé att kommentera det, fitment och ride-height justeras när nya maskinen är på plats!

Den nya maskinen är iaf hämtad nu! :mrgreen: Nu ska den bara rivas och få lite värre innehåll.. 8) Den som gissar rätt på vad det är för maskin får en guldstjärna!

Image

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, UPDATE!

Posted: 29 Dec 2013, 20:39
by martin.j0hansson
klart du ska ha yrondeller till henne! annars köper jag dom gärna och utökar min samling till min e30 :)

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, UPDATE!

Posted: 30 Dec 2013, 01:29
by Jens92
m54b30 ?

Re: E30 Widebody M54B30 Turbo, UPDATE!

Posted: 30 Dec 2013, 01:52
by DSK08
Jens92 wrote:m54b30 ?
Korrekt! 8)

Re: E30 Widebody M54B30 Turbo, UPDATE!

Posted: 30 Dec 2013, 09:17
by Sarja88
nice work :D

Re: E30 Widebody M54B30 Turbo, UPDATE!

Posted: 18 Jan 2014, 18:34
by DSK08
Just nu händer inte så mycket, utan håller på att förbereda för att göra en stor beställning på en massa godis.. Men kolvar är iaf beställt nu! Blev CP 84,5mm med 10 i komp :mrgreen:

Re: E30 Widebody M54B30 Turbo, UPDATE!

Posted: 19 Dec 2014, 06:08
by åkeson
AAAhh trevligt med fler m54b30 i e30! :D :D Jag hängde i min idag faktiskt !

Blir de helsmidd eller ?