Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKIN I!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, DAGS FÖR M50!!

Post by Dajb »

fan vad glad man kan bli för att läsa en topic, dags för m50, de e de jag vill se i alla som kör m20, att dom bara ger upp de skrotet och kör vidare med någon ordentlig motor istället :)

Stort lycka till, m50 är den rätta vägen för turbo bmw :)


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
zalsson
Posts: 262
Joined: 17 Mar 2006, 12:01
Location: Gällivare

Sv: Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, DAGS FöR M50!!

Post by zalsson »

DSK08 wrote:UPDATE!
Sålde även mitt Autronic SM4 och ska beställa hem ett VEMS i helgen.. Fortsättning följer... 8)
Vad går ett vems loss för? "Anpassad för m50?"
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, DAGS FÖR M50!!

Post by DSK08 »

Dajb wrote:fan vad glad man kan bli för att läsa en topic, dags för m50, de e de jag vill se i alla som kör m20, att dom bara ger upp de skrotet och kör vidare med någon ordentlig motor istället :)

Stort lycka till, m50 är den rätta vägen för turbo bmw :)


Mvh
Hehe kul o höra! Förhoppningsvis är motorn ihop och igång inom en månad och funkar betydligt driftsäkrare än M20in.. Blir oöppnat sommaren ut, och ev smitt i vinter vi får se!

Jag vet inte vad VEMS "anpassat för M50" går loss på, men jag kommer ta hem det utan härva för att vi ska löda ihop det med bmw originalhärvan istället. Men med de nödvändiga funktionerna samt bluetooth funktionen kommer det gå loss på ca 8000kr när man beställer från Ungern..

Mvh
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
zalsson
Posts: 262
Joined: 17 Mar 2006, 12:01
Location: Gällivare

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, DAGS FÖR M50!!

Post by zalsson »

DSK08 wrote:
Dajb wrote:fan vad glad man kan bli för att läsa en topic, dags för m50, de e de jag vill se i alla som kör m20, att dom bara ger upp de skrotet och kör vidare med någon ordentlig motor istället :)

Stort lycka till, m50 är den rätta vägen för turbo bmw :)


Mvh
Hehe kul o höra! Förhoppningsvis är motorn ihop och igång inom en månad och funkar betydligt driftsäkrare än M20in.. Blir oöppnat sommaren ut, och ev smitt i vinter vi får se!

Jag vet inte vad VEMS "anpassat för M50" går loss på, men jag kommer ta hem det utan härva för att vi ska löda ihop det med bmw originalhärvan istället. Men med de nödvändiga funktionerna samt bluetooth funktionen kommer det gå loss på ca 8000kr när man beställer från Ungern..

Mvh
okey, drar iväg så pass för ett Vems.
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, DAGS FÖR M50!!

Post by DSK08 »

Nu har det hänt lite grejer iaf!

VEMS är beställt! :mrgreen:

Image

Sen har jag även fått en köpare på min nuvarande motor samt hittat M50 och lite annat godis som kommer köpas i slutet av denna månad!

Receptet det får bli nu är:

M50B25iv
Dubbla insugskammar
Cooperring
ARP
Holset HX40 (kommer i mitten på Augusti, första mappningen blir med nuvarande GT35)
Ombyggt 328 grenrör
Racetermostat
Eventuellt en Precision WG

Vi siktar på att inte överstiga 1bar och 400-450whp.

To be continued... 8)
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, MEGAUPDATE!!!

Post by DSK08 »

Nuuuu jävlar är det dags för en update efter många månader borta!

Det har hänt en hel del sen sist, så ska försöka minnas det rätt och lägga upp det snyggt...

Det började med att jag fick hem mitt efterlängtade VEMS-sprut som skulle ligga i väntan på M50!

Image

Sen så slopades planerna med att hinna smacka ihop en oöppnad M50 innan säsongens slut då det sket sig med äffären, samt att tiden inte skulle räcka till... Så då stod det still ett tag igen..

Sen fick jag äntligen tag i ett garage tack vare min vän Christian, så då var det bara att traila dit åbäket! Tack till Nicklas och Martin som hjälpte mig med detta!

Image

Samma kväll som bilen kom till garaget så var Christian och Lappen där, så vi bestämde oss för att riva toppen och kolla läget där då vi förmodade att den var sprucken..

Toppen av..

Image

Image

Vi kunde nu konstatera att toppen var sprucken, i överfallen... Så då fick bilen stå ett par dagar, skönt att äntligen ha fått garage iaf!

Image

Image

Men nu var det dags för ett ryck! Fick tag i en ny topp, böt viskofläkt, tändkablar, soppaledningar, kylarslangar, lackade insug m.m. svart, tändstift, luftfilter osv, bilen SKULLE hinna köras lite till inann säsongen tog slut, oavsett vad! Även om det var med M20..

Här sätts den nya toppen ihop, pga tidsbrist m.m. så valde vi att inte svetsa den..

Image

Sen kom Lappen och Simon förbi en kväll, och det mesta sattes ihop!

Image

Image

Image

Image

Image

Styvt chassie? :wink:

Image


Tillslut fick vi allt att lira ganska bra, jag drog ut och körde en del och var överlycklig över att den faktiskt funkade igen. Men efter ca 4 timmars körning så hände det värsta, jag sköt toppen/packningen igen........... Det återstår att se om det är toppen eller packningen som gått, men den blandar iaf olja och vatten igen.. Så då fick den stå i garaget i nästan 2 månader igen då jag har tappat hoppet helt just nu och säsongen är slut..

Image

Men NU är det dags för nya tag! Har bytt garage, fått dit bilen, och M20 samt Megasquirt ska ur, så allt sånt är till salu nu.. Sedan ska en M50 införskaffas, och om allt går som det ska så är planen att köra helsmidd M50B25 strokad till 2,8L @5-600whp nästa säsong!

Bild från nya garaget bredvid polarens extremt fina 525 Turbo

Image

Image

Såhär står hon nu i väntan på en ordentlig makeover.. :wink:

Image

Over and out!
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
User avatar
Kennie
Posts: 28
Joined: 20 Aug 2011, 01:22

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, MEGAUPDATE!!

Post by Kennie »

Vart är breddningen köpt? ACM/SPM?
//M
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, MEGAUPDATE!!

Post by DSK08 »

Kennie wrote:Vart är breddningen köpt? ACM/SPM?
Ingen aning, den är från Zender iaf och går inte att få tag i längre... :wink:
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
cstrand
Posts: 97
Joined: 20 Apr 2011, 17:13
Location: tibro

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, MEGAUPDATE!!

Post by cstrand »

Vad ska du ha för ms et? Säljer du härvan med eller ska du ha den till vemset?
Bmw 740. e30 327 turbo
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, MEGAUPDATE!!

Post by DSK08 »

cstrand wrote:Vad ska du ha för ms et? Säljer du härvan med eller ska du ha den till vemset?
Pm:a mig så kommer vi överrens om något!

Mvh
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, UPDATE!

Post by DSK08 »

Tänkte slänga in en liten update nu, det har inte hänt så jättemycket förutom att jag jobbat ca 7 dagar i veckan för att skramla ihop stålarna till nya maskinen som ska byggas.. Så allt lär ta fart nu efter nyår är tanken!

I brist på annat så testades lite olika fälgar på skoj..

M5 Throwing stars

Image

Image

M5 fälgarna såldes sen till Erikjakan, så då testades ett par Y-rondell som jag nu funderar på att renovera upp.. Ev polera upp banan och lacka centrum guldiga!

Image

Image

Ja bilen är höjd för tillfället, så ingen idé att kommentera det, fitment och ride-height justeras när nya maskinen är på plats!

Den nya maskinen är iaf hämtad nu! :mrgreen: Nu ska den bara rivas och få lite värre innehåll.. 8) Den som gissar rätt på vad det är för maskin får en guldstjärna!

Image
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
martin.j0hansson
Posts: 402
Joined: 20 May 2011, 20:21
Location: Nybro

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, UPDATE!

Post by martin.j0hansson »

klart du ska ha yrondeller till henne! annars köper jag dom gärna och utökar min samling till min e30 :)
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: E30 Widebody M20B27 Turbo, UPDATE!

Post by Jens92 »

m54b30 ?
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M54B30 Turbo, UPDATE!

Post by DSK08 »

Jens92 wrote:m54b30 ?
Korrekt! 8)
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
User avatar
Sarja88
Posts: 944
Joined: 14 Aug 2012, 15:42
Location: Stockholm

Re: E30 Widebody M54B30 Turbo, UPDATE!

Post by Sarja88 »

nice work :D
Tony Sarja
0735611651

http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;

Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
User avatar
DSK08
Posts: 366
Joined: 07 Dec 2012, 21:04
Location: Tullinge

Re: E30 Widebody M54B30 Turbo, UPDATE!

Post by DSK08 »

Just nu händer inte så mycket, utan håller på att förbereda för att göra en stor beställning på en massa godis.. Men kolvar är iaf beställt nu! Blev CP 84,5mm med 10 i komp :mrgreen:
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
User avatar
åkeson
Posts: 151
Joined: 19 Mar 2009, 18:11
Location: Tibro
Contact:

Re: E30 Widebody M54B30 Turbo, UPDATE!

Post by åkeson »

AAAhh trevligt med fler m54b30 i e30! :D :D Jag hängde i min idag faktiskt !

Blir de helsmidd eller ?
Post Reply