The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Koenig

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Lindberg_
Posts: 73
Joined: 17 Oct 2012, 17:47
Location: Holmsund/Umeå

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by Lindberg_ »

Mycket intressant faktiskt :D Skulle va roligt att få se nå dynopapper på den.
Undrar hur högt lufttryck dom kör med, känns ju som att de måste va ganska högt eftersom man kunde varva upp till 20,000 rpm :?
E30 m20b27 turbo
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Insid

Post by johankihl »

Snurrbo wrote:Är det bara jag som tänker. (luftläckage = motorras) ?. :?
Luftläckage borde betyda stängda ventiler, då rasar ju inget :)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Snurrbo
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 15:55
Location: Sölvesborg

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by Snurrbo »

Jag tänkte snarare på att om det skulle vara någon form av mindre luftläcka så pneumatiken inte hänger med. Ventilerna öppnar/stänger för sakta :wink:
User avatar
Robin Olivi
Posts: 93
Joined: 25 Dec 2012, 15:43
Location: Västerås

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by Robin Olivi »

Lindberg_ wrote:känns ju som att de måste va ganska högt eftersom man kunde varva upp till 20,000 rpm :?
Det är nog vad som är möjligt, sen om det är så driftsäkert är ju en annan sak. :-)

Saaben dom byggt om har ja gått 6000 mil med det systemet så det verkar ju funka. Men man vill ju se mer av detta nu. :D
AKA Oliven
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by Karel021 »

Detta är väl Saabs uppfinning.. som dom kom på för några år sedan eller ??
User avatar
Robin Olivi
Posts: 93
Joined: 25 Dec 2012, 15:43
Location: Västerås

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by Robin Olivi »

Det är inte variabel kompression du tänker på? Det höll dom iaf på med för några år sedan.
AKA Oliven
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: The Future of the Internal Combustion Engine - Inside Ko

Post by cerveza »

Det gick ju sådär med det experimentet :)
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Post Reply