Page 2 of 3
Posted: 03 Jan 2006, 20:36
by Peter_1982
Tjena!
Jag har stoppat i en M42motor från E36 i min E30, meeeeen jag rer inte ut kabelhärvan som går från motorn o in till instrumenten.
Detta måste ju du ha löst med din M50motor, har du några scheman på vilka stift i E30ns kontakt som är till vad?
Posted: 03 Jan 2006, 22:21
by fulingbusen
jag kopplade enligt detta:
http://www.akgmotorsport.com/e30convpins.html
Jag fick dock inte styrningen till bränslepumpen att fungera, resten funkar som det ska
Posted: 20 May 2006, 23:00
by fulingbusen
Besiktade den i fredags, fick 2a på avsaknad av kat. Nu blir det konbanekörning med den imorgon i brist på annan färdig bil
Bilder:
http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=202733
http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=202726
http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=202734
Vart ska man lägga upp bilder utan att skpa krångligt konto??
Posted: 20 May 2006, 23:47
by Zwofurti
japp, har man en bil utan katalysator kan man slänga i en komplett motor som har kataysator och bara regga in den. är samma med volvos, går itne att besiktiga tex en -82:aGL med b21et, för volvo vill heller inte ge några avgasintyg/certifieringshistorien.
det funkar på alla märken vilket är bra
Posted: 20 May 2006, 23:49
by fulingbusen
Även om det är 320 från början?
Posted: 21 May 2006, 11:41
by Nisse Järnet
Säg att det är en 320 motor då
Posted: 21 May 2006, 13:33
by fulingbusen
ja, det skulle ju gå om BMW i stan gick med på att skriva att det är en 2 liters motor. BMW måste tydligen skriva på att motorn är org, annars går det ej att regga den.
Posted: 21 May 2006, 17:23
by Nisse Järnet
Släng i en 320 motor då, få BMW att skriva på och sen byt till 2.5
tadaa
Posted: 21 May 2006, 22:10
by fulingbusen
ok, får göra så
Posted: 21 May 2006, 23:29
by Zwofurti
fulingbusen wrote:ja, det skulle ju gå om BMW i stan gick med på att skriva att det är en 2 liters motor. BMW måste tydligen skriva på att motorn är org, annars går det ej att regga den.
Det behöver dem inte alls det!
inte när du katalysatorkonverterar.
Posted: 22 May 2006, 06:34
by fulingbusen
jasså? det låter ju perfekt!
Posted: 22 May 2006, 07:31
by Zwofurti
japp, det är jag 100 på.
tex en volvo 240 med förgasarmotor,(typ-82 eller liknande) kan man slänga i en komplett b230ftmed katalysator osv, utan att behöva några intyg! gäller alla märken, så länge man katalysatorkonverterar så går det fritt igenom
är 100% säker på det.
Posted: 22 May 2006, 12:11
by fulingbusen
Om jag bara kunde få tag på SBP...
Posted: 22 May 2006, 12:37
by Zwofurti
men det gäller väl bara om du tec har en bil nyare än -89.
katalystorkonvertering ska INTE kräva komponentbesiktning+avgaspapprena.
jag harsjälv kollat upp dettaför itne alls länge sen, therealpinto som är sfro besiktningsman sa också att det är grönt så länge man katkonverterar.
Posted: 22 May 2006, 13:18
by fulingbusen
ok, ska ringa till sbp i stan för säkerhets skull. Ringde 0771-600800 förut
Posted: 22 May 2006, 13:28
by fulingbusen
Dom svarar ju aldrig...
Posted: 22 May 2006, 14:29
by kallevedlund
finns en tråd på TPC om detta... En kille som jobbar åt SFRO som beskrivit konverteringar av olika årsmodeller med allt vad gäller avgasintyg mm.. ska kolla ikväl så kan jag länka upp den..