F-busen - BMW 325is bruksbil

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Tjena!
Jag har stoppat i en M42motor från E36 i min E30, meeeeen jag rer inte ut kabelhärvan som går från motorn o in till instrumenten.
Detta måste ju du ha löst med din M50motor, har du några scheman på vilka stift i E30ns kontakt som är till vad?
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

jag kopplade enligt detta:

http://www.akgmotorsport.com/e30convpins.html

Jag fick dock inte styrningen till bränslepumpen att fungera, resten funkar som det ska
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Besiktade den i fredags, fick 2a på avsaknad av kat. Nu blir det konbanekörning med den imorgon i brist på annan färdig bil :)

Bilder:
http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=202733
http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=202726
http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=202734

Vart ska man lägga upp bilder utan att skpa krångligt konto??
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

japp, har man en bil utan katalysator kan man slänga i en komplett motor som har kataysator och bara regga in den. är samma med volvos, går itne att besiktiga tex en -82:aGL med b21et, för volvo vill heller inte ge några avgasintyg/certifieringshistorien.

det funkar på alla märken vilket är bra :)
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Även om det är 320 från början?
Last edited by fulingbusen on 10 Jul 2006, 10:46, edited 1 time in total.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Säg att det är en 320 motor då ;)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

ja, det skulle ju gå om BMW i stan gick med på att skriva att det är en 2 liters motor. BMW måste tydligen skriva på att motorn är org, annars går det ej att regga den.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Släng i en 320 motor då, få BMW att skriva på och sen byt till 2.5 :D tadaa :roll:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

ok, får göra så
Last edited by fulingbusen on 10 Jul 2006, 10:47, edited 1 time in total.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

fulingbusen wrote:ja, det skulle ju gå om BMW i stan gick med på att skriva att det är en 2 liters motor. BMW måste tydligen skriva på att motorn är org, annars går det ej att regga den.


Det behöver dem inte alls det!
inte när du katalysatorkonverterar.
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

jasså? det låter ju perfekt!
Last edited by fulingbusen on 10 Jul 2006, 10:48, edited 2 times in total.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

japp, det är jag 100 på.

tex en volvo 240 med förgasarmotor,(typ-82 eller liknande) kan man slänga i en komplett b230ftmed katalysator osv, utan att behöva några intyg! gäller alla märken, så länge man katalysatorkonverterar så går det fritt igenom :) är 100% säker på det.
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Om jag bara kunde få tag på SBP...
Last edited by fulingbusen on 10 Jul 2006, 10:49, edited 1 time in total.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

men det gäller väl bara om du tec har en bil nyare än -89.

katalystorkonvertering ska INTE kräva komponentbesiktning+avgaspapprena.

jag harsjälv kollat upp dettaför itne alls länge sen, therealpinto som är sfro besiktningsman sa också att det är grönt så länge man katkonverterar.
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

ok, ska ringa till sbp i stan för säkerhets skull. Ringde 0771-600800 förut
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Dom svarar ju aldrig...
Last edited by fulingbusen on 10 Jul 2006, 10:44, edited 1 time in total.
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

finns en tråd på TPC om detta... En kille som jobbar åt SFRO som beskrivit konverteringar av olika årsmodeller med allt vad gäller avgasintyg mm.. ska kolla ikväl så kan jag länka upp den..
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Post Reply