Page 2 of 7

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 16 Dec 2012, 21:34
by Sten
Inte bytt motor alltså?

Räknas effekten efter tjänstevikt eller tomvikt?

Ingen SFRO besiktare som hänger här?
Finns ju annars en på Sävarforumet.

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 16 Dec 2012, 21:42
by Loordan
nej min motor är vad det ska vara M50b25. och det är väll det det kommer stå i papprena med isf. fast med 2.8 vev men det är ju ointressant då det är står 2.5L på blocket:)

Sv: Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 16 Dec 2012, 21:46
by johan_e36
Loordan wrote:nej min motor är vad det ska vara M50b25. och det är väll det det kommer stå i papprena med isf. fast med 2.8 vev men det är ju ointressant då det är står 2.5L på blocket:)



jag fick inte sätta turbo på orginalmotorn. fick inte stroka den till 2.8l heller. var tvungen ha en m52b28 för att få igenom de..

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 17 Dec 2012, 16:10
by Nemesis_turbo
största problemet är väll att plocka ihop ett bränsle system som är certifierat och godkänt för e85?

någon som har koll på vad för intyg osv som krävs där?

går det bra med ppfs an slang? som är gummi och inte certad för e85 men funkar med e85 bevisat utan problem?

räcker det med att säljaren kan intyga att den tål det eller behövs det certifieringar på ev rör kopplingar och slangar?

och hur är det med alu och e85 igentligen?

snacka med nbm hudraulik idag och dem hävdar det är inge problem med deras alurör och e85 trots at alu och e85 ska oxidera..???

många kör juh med original rör under bilar och e85 hur funkar det?

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 17 Dec 2012, 17:12
by Dawe_A
Nemesis_turbo wrote:största problemet är väll att plocka ihop ett bränsle system som är certifierat och godkänt för e85?

någon som har koll på vad för intyg osv som krävs där?

går det bra med ppfs an slang? som är gummi och inte certad för e85 men funkar med e85 bevisat utan problem?

räcker det med att säljaren kan intyga att den tål det eller behövs det certifieringar på ev rör kopplingar och slangar?

och hur är det med alu och e85 igentligen?

snacka med nbm hudraulik idag och dem hävdar det är inge problem med deras alurör och e85 trots at alu och e85 ska oxidera..???

många kör juh med original rör under bilar och e85 hur funkar det?



räcker med intyg ifrån tillverkaren, de har alla som säljer slangarna.

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 17 Dec 2012, 17:44
by Nemesis_turbo
Dawe_A wrote:
Nemesis_turbo wrote:största problemet är väll att plocka ihop ett bränsle system som är certifierat och godkänt för e85?

någon som har koll på vad för intyg osv som krävs där?

går det bra med ppfs an slang? som är gummi och inte certad för e85 men funkar med e85 bevisat utan problem?

räcker det med att säljaren kan intyga att den tål det eller behövs det certifieringar på ev rör kopplingar och slangar?

och hur är det med alu och e85 igentligen?

snacka med nbm hudraulik idag och dem hävdar det är inge problem med deras alurör och e85 trots at alu och e85 ska oxidera..???

många kör juh med original rör under bilar och e85 hur funkar det?



räcker med intyg ifrån tillverkaren, de har alla som säljer slangarna.


ALLA HAR INTE DET TEX MOTORNORD DEM HdAE INGA INTYG ALLS PÅ VAD DERAS SLANGAR SKULLE TÅLA.
enda slang jag sett med intyg är teflonslang som säljs tex på hydroscand tro mig jag har letat runt som faan efter en leverantör som kan fixa detta utan att slangen blir snusktokigt dyr. var in på swedol och snackade med dem om deras bensin/etanolslang dem fick inte fram att den var certifierad för e85 mycket konstigt tyckte killen på slangverkstan där eftersom dem säljer den som e85 slang.

gummislang är inte certifierad för e85 då den inte i praktiken kan garanteras tåla e85 och dess ev tillsatser. det är mestadels tillsatserna i e85 som kukar sönder slangar osv inte etanolen själv

Sv: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 17 Dec 2012, 20:36
by Dawe_A
köp ingen slang om inget intyg finns? som sagt alla de som säljer en riktig e85 tålig slang kan fixa fram intyg på det. finns inget intyg så finns det inga garantier för att slangen tål e85 helt enkelt.

Skit i vad han bakom kassaapparaten säger.

skickat från en telefon

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 17 Dec 2012, 22:24
by Nemesis_turbo
precis men vars hittar man slang som är certad? som itne kostar skjortan och lite till men är la bara o bita i det sura äpplet och handla cp dyr slang och ännu mera cp dyra kopplingar

billigaste slangen jag hittat kostar 370kr metern + moms för an6 och presskopplingarna dryga 200+moms styck skruvkopplingar är betydligt dyrare

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 17 Dec 2012, 23:15
by flp
hydroscand har även gummislang som är godkännd för e85 som inte kostar så mycket. Har det mellan förpumpen och catchtanken.

MVH Micke

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 06:34
by Nemesis_turbo
oikej någon som har artnr på den? dem hittade inte den när jag var där och frågade efter e85 tålig slang.

fins det jic kopplingar till den med?

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 10:14
by MrVain
Vad är kostnaden för att typa in en bil på detta vis?

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 11:40
by Loordan
Om du bygger om till etanoldrift så kan du behålla 2,5 motorn och sätta på turbo - om du inte byter till etanoldrift så måste du ha en annan motor i originalskick.
/Bosse andersson SFRO


17 dec 2012 kl. 11.21 skrev Richard BMW:


Men man får fortfarande använda sig av 2.5 liters som är dess ursprung i min kaross ?man måste inte uppgradera motorvolymen? då 2.5L är bättre då den har gjutjärnsblock och 2.8L som är nästa steg har alublock. Mvh Richard

Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 12:49
by Bolero
Finns vanlig slang på Swedol med som tåler etanol. Inga fjantiga AN kopplingar. :)

Sv: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 12:51
by Dawe_A
stämmer inte. du måste byta motor till en med kat org. gäller alla bilar från o med 74 har jag för mig. då pratade jag telefon med han som reggat de flesta bmw turbos.

e85 använder du framförallt för att få byta till eftermarknadssprut. kan säkert också ha o göra med att det blir en "miljöbil" och på så sätt har sfro fått igenom förslaget men det är bara egna spekulationer

Har varit hemma hos Bosse och det verkar inte som att han har riktigt koll på BMW/ na bilar / e85 och turbo utan mer gamla amerikanare , förgasare, hotrods Osv...

skickat från en telefon

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 14:22
by Loordan
Jo men dawe m50b25 är ju en katalysator motor osv. En uppgradering av hk antalet sker väll genom turbo tillval istället för att åka motorvolym vad jag kan förstå utav Bosse.men jag får väll skicka till någon annan för o få detta bekräftat 2ggr:)

Sv: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 15:54
by Dawe_A
jo men för att fordonet ska få klassas i som ombyggt så behövs motorn bytas med annars är inte fordonet tillräckligt "ombyggt" det har bara med de o göra. slänger de inte ändrat reglerna nu på 3 månader då. :)

skickat från en telefon

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 18 Dec 2012, 16:58
by holsta
Enligt Bosse kan man samtidigt montera turbo när man reggar med etanol och eftermarknadssprut.

Citerat av Bosse : "Ombyggt fordon innebär att du byter motor, transmission, hjulupphängningar och bromsar.
Om du bara bygger om till etanoldrift så får du i och för sig montera turbo - men inte bygga om bilen för övrigt."

Det får jag till att du får montera turbo men du får inte öka effekten mer än 15% eller vad det är? Finns ju en effektgräns på vanligt besiktning också. Alltså ökning.

Bosse är ju trots allt ombudsman på SFRO så han borde ju ha koll på sakerna han pratar om.