Varför tar ni ut inredningen?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by Carlsson »

Klassisk nybörjar grej ser man en projekt tråd när någon total rensar bilen och som första inköp skaffar en btr då vet man att det kommer ta tid :roll:
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
User avatar
Chrille D
Posts: 521
Joined: 11 Aug 2008, 19:27
Location: Söderhamn

Sv: Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by Chrille D »

Carlsson wrote:Klassisk nybörjar grej ser man en projekt tråd när någon total rensar bilen och som första inköp skaffar en btr då vet man att det kommer ta tid :roll:

Håller med till fullo.
MEN, det är fan så mycket roligare att handla fräna "speedparts" än packningar och lager så förstår att det är lätt hänt om man inte har nån riktig plan.

"Alla delar måste trots allt sitta på plats innan uppstart!" 8-)


Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Christian Danielsson

BMW E30 Coupé, S50B32 turbo Pallbocksräser.
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by Carlsson »

Oj glömde nämna något jag har börjat störa mig på mer än rensade bilar så är det när folk ska göra nya elsystem i bilar som redan har ett smidigt.
Och varför i helvete kapar folk bort reserhjuls baljorna ???
Och dom som drar ur inredningen och skyller på brandrisken så bygger dom hela soppa systemet inne i bilen med fuelcell catchtank pumpar filter och minst 10 kopplings punkter som kan läcka!!!!!
Då ska man göra bagaget till en egen brandcell
Fuck blir så trött bara jag tänker på det
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by jorgen »

Svara med en fråga istället. Varför stör du dej på att folk tar bort bajorna? Finns ju knappast någon nytta att ha kvar den
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by BusE »

jorgen wrote:Svara med en fråga istället. Varför stör du dej på att folk tar bort bajorna? Finns ju knappast någon nytta att ha kvar den


Håller med där jorgen, bra mycket lättare o montera hela soppasystemet om man har ett plant golv istället.
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
Wickzell
Posts: 112
Joined: 20 Aug 2012, 19:50
Location: Sävar/Umeå

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by Wickzell »

Finns väl inget direkt negativt med att ta bort baljan? Soppasystem som sagt och även att komma åt under bilen t.ex. Om man ska vara och härja vid diffen så underlättar det enormt.
// Jesper Wickzell, Sävar
073-0818363
jesperwickzell@hotmail.se

Bmw e30 T5 -90
Audi S4 BiTurbo -00
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by Dajb »

håller med till fullo, vafan ska man ha reservhjulsbaljan kvar för?

när du kapar ur den och bygger skottsäkert så underlättar det fruktansvärt mycket med allt meck där att det e hål in i bilen, även när man bygger fjäderbensstag

sen att man kan ha fuelcellen etc på ett plant golv och slippa baljan är bara massa plus det med

ska det va en "gatbil" ska instrumentpanelen vara kvar, där ska ligga matta i bilen och stereon ska sitta inkopplad till minst 2st högtalare ;)


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by Dawe_A »

det är väl en smaksak. Jag "hatade" min e36 sedan och ville knappt bygga på den nästan enbart för att det inte kändes som en bil utan inredningen.. Gillar när det är lite hemtrevligt med fina säten, baksäte , lite stereo osv :) Sen en jävla massa effekt.

Detta var ju iofs inget svar på varför vissa tar ut sin inredning men men.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by plato »

är väl ganska självklart att inredning ska ut om man bygger racebil, ja bygger en e30 nu som kommer till 90% gå på bana med fullbur, plastrutor osv. kan ja spara kilon så gör jag det.

Med min förra M3a åkte ja 90% gata och 10% bana då satt självklart allt kvar, känslan att åka på fullt häng på 3an med takluckan öppen och bra ljud i högtalarna är ju underbar :mrgreen:

Så hur bilarna ser ut beror väl mycket på vad man ska ha den till om man nu inte tycker det är coolt med ett plåtrent fult golv.
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Varför tar ni ut inredningen?

Post by Christian.N »

Jag tog ur min av den enkla anledningen att jag gillar det. En racebil ska låta, lukta och kännas.. Tycker jag!

Så när jag knölar ner mig i sportstolarna, med buren runt om mig och 6 punkts bältet.. Det luktar brända däck och när maskinen drar igång så känns det i hela bilen.. Sen när man rullar iväg så smattrar det småsten i hjulhusen.. Det är kärlek det ;)

Då trivs jag bra! Har jag byggt en bil för ett ändamål så ska det bannemig kännas så också.
Enköping, 073-3104393
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by Pimplaren »

Varför inte bara ha kvar baljan, lägga soppasystemet i den och mattan över..:) så hör man knappt pumparna när man sitter där framme och gottar sig i Buffelskinnet... :mrgreen:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Ryding
Posts: 279
Joined: 15 Jul 2011, 11:52

Varför tar ni ut inredningen?

Post by Ryding »

HenrikE wrote:
RWHP wrote:Här är en korrekt inredning :)


Mm å de anses säkert som "gatbil" också! :-)


Vågar man köra bilen på gatan så är det en gatbil
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by BusE »

Pimplaren wrote:Varför inte bara ha kvar baljan, lägga soppasystemet i den och mattan över..:) så hör man knappt pumparna när man sitter där framme och gottar sig i Buffelskinnet... :mrgreen:


Detta funkar utmärkt om man har orginal tanken kvar. Skulle jag köra med orginal tank så skulle jag ha baljan kvar, då under lättar det om man ska skruva med diffen om man tar bort lite på baljan.
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
User avatar
deltapim
Posts: 554
Joined: 27 Feb 2009, 02:46
Location: 08 land

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by deltapim »

Carlsson wrote:Oj glömde nämna något jag har börjat störa mig på mer än rensade bilar så är det när folk ska göra nya elsystem i bilar som redan har ett smidigt.
Och varför i helvete kapar folk bort reserhjuls baljorna ???
Och dom som drar ur inredningen och skyller på brandrisken så bygger dom hela soppa systemet inne i bilen med fuelcell catchtank pumpar filter och minst 10 kopplings punkter som kan läcka!!!!!
Då ska man göra bagaget till en egen brandcell
Fuck blir så trött bara jag tänker på det


För att ägaren innan mig kapade sönder hela väggen så tog jag bort den helt och underlättade bur bygget enormt.
Bilen är långt ifrån "klar", högst upp på att göra listan står de bygga brandvägg när ja kommer över plåt.....meeen de kändes lite viktigare att komma ut i år och lägga pengarna på att köra lite och känna på bilen innan vintern kommer igen.
Men jag ursäktar mig för mina prioriteringar, ska tänka på dig innan jag gör något mera med bilen så du slipper störa dig på de.....
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....

"When in doubt, Flat out!"

Martin Söderberg
0723165118
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by jorgen »

En jävla massa gnäll här. Att riva ut inredningen är ju det billigaste sättet att få bättre prestanda. Har man rivit ur allt så ser man det fula kabeldragningen som är original. Ang att dra soppa ledningar i bilen så kan det vara en fördel då man direkt upptäcker minsta lilla läcka. Att köra rally mm blir ett himla stensprut mm på pumpar o ledningar mm. Oftast när det byggs så är det på bilar så är ganska långt från nyskick. Ska man bygga en lekbil så bygger jag iaf hellre en fräch med rensad inredning än en med sliten 30000mils inredning. Kanske bara jag som är nybörjare :D
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by Brox »

haha vilka dumma frågor på ett bilforum för modifierade bilar... :)


Nästa fråga : Varför ska man hålla på och jaga 1000 hp ?? vad gör det för nytta?
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
uranium
Posts: 449
Joined: 06 Feb 2007, 22:38
Location: Söderhamn

Re: Varför tar ni ut inredningen?

Post by uranium »

Carlsson wrote:Oj glömde nämna något jag har börjat störa mig på mer än rensade bilar så är det när folk ska göra nya elsystem i bilar som redan har ett smidigt.
Och varför i helvete kapar folk bort reserhjuls baljorna ???
Och dom som drar ur inredningen och skyller på brandrisken så bygger dom hela soppa systemet inne i bilen med fuelcell catchtank pumpar filter och minst 10 kopplings punkter som kan läcka!!!!!
Då ska man göra bagaget till en egen brandcell
Fuck blir så trött bara jag tänker på det




Om man bara vill ha kvar det nödvändigaste om man bygger en rejsbil, varför är det så farligt att göra ett nytt simpelt system? Man kanske inte kan ha kvar orginal säkringslådan mellan hjulhus och torped om man vill dra mac p rör där till fjäderbenstornen t ex. Då kan man sätta säkringshållare och reläer överskådligt och snyggt inne på panelen samt man vet att det är ny fräsch tråd överallt. Har man en "billig-populär-ungdomsbil" som projektbil finns det risk att nån utan kunskap varit framme och klippt o klistrat och satt dit tråd med fel area och färg så man får jävlas och fixa nån annans misstag.

Jag tänker göra ett nytt elsystem till min E36a även fast jag har orginalhärvan liggandes på en hylla. För det är så många grejer jag inte kommer att använda och jag gillar inte att kontakter hänger och ligger lite överallt som inte används. Samt att hela härvan var tung som ett as.

Sen ang. rensade inredningar. Vissa gillar när det lever rövare i bilen helt enkelt (som christian så fint beskrev en bit upp :mrgreen: ) och andra vill få bekväm bruksbils känsla fast med mer effekt när dom kliver på. Hur orkar du störa dig på det att folk vill ha det på lite olika vis? Herregud. Ha kvar din inredning och reservhjulsbalja, jag tänker inte spy galla på dig för det. Så då behöver väl inte du göra det heller på dom som gillar plåtrent.
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Post Reply